motornummer

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
wolf
Posts: 52
Joined: Sun Feb 24, 2008 6:35 pm
Location: Gävle
Contact:

motornummer

Post by wolf »

kan man utläsa på motornummret vilken årsmodell / motorstorlek man har ?

Mvh /w
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

Här kan du hitta en del info om hur man kan tyda chassi- och motornummer. Klicka på årtalen i vänsterspalten.
http://www.elferhelfer.de/fzident.htm#

/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
wolf
Posts: 52
Joined: Sun Feb 24, 2008 6:35 pm
Location: Gävle
Contact:

Post by wolf »

som jag fattar det hela så är min motor en 71a då....eller ?
Har motornummer *6114121*

Är det en 2,2L då eller ?
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Ja den är nog då på 2195cc och satt 1971 i en 911T
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
wolf
Posts: 52
Joined: Sun Feb 24, 2008 6:35 pm
Location: Gävle
Contact:

Post by wolf »

Kanon....tack !

Har fått den å gått ordentligt nu, det var faktiskt ett stift som inte fungerade (nya).....pratade med en snubbe som sa att Bosch stift kan sluta funka om dom blir dränkta.....och jag hade nog en förgasare som flödade över styggt i början.....men nu går den som ett skållat troll :D
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

shit va grymt! Jag som sett den live tycker att det var ett sjukt coolt bygge :D
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

wolf wrote:Kanon....tack !

Har fått den å gått ordentligt nu, det var faktiskt ett stift som inte fungerade (nya).....pratade med en snubbe som sa att Bosch stift kan sluta funka om dom blir dränkta.....och jag hade nog en förgasare som flödade över styggt i början.....men nu går den som ett skållat troll :D
Min erfarenhet av stift är i korthet - kör på NGK och strunta i alla andra fabrikat. Har provat med en himla massa olika stift genom åren, även snordyra platinastift som ska vara så himla fantastiskt (funkade i en hel vecka...). Numera kollar jag först vad som sitter i och är det nå't annat åker de ur och i med passande NGK. 9 gånger av 10 har detta löst problemet.
:D
wolf
Posts: 52
Joined: Sun Feb 24, 2008 6:35 pm
Location: Gävle
Contact:

Post by wolf »

Ok, vad är passande NGK då till en standard 2,2L motor ?
Har du nån betäckning ?
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Jag brukar ta deras standardstift med den betäcknig som står i NGK-katalogen, har alltid fungerat för mig.

Det är nästan bara när man för på bana, som man behöver fundera.

:D
wolf
Posts: 52
Joined: Sun Feb 24, 2008 6:35 pm
Location: Gävle
Contact:

Post by wolf »

okidok....tackar !

Har du koll på vilket bränsletryck man bör ha ca ?
Har mätt upp min elpump nu på morgonen och den ger 5.8 PSI......känns som det är lite väl mycket !

w
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

ja 3,5 är nog bättre... annars orkar nog inte nålventilerna hålla emot
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
wolf
Posts: 52
Joined: Sun Feb 24, 2008 6:35 pm
Location: Gävle
Contact:

Post by wolf »

ska nog byta till NGK stift i veckan, idag hade ett till stift lagt av........kände lite på avgaserna med händerna och tyckte att ena sidans avgaser var varmare, kände lite försiktigt på grenrören och ett rör var nästan helt kallt.....bytte det stiftet och oj vad den blev varv-villig igen.......kan väl vara frukten av för högt bränsletryck kanske, men nu är regulatorn instalerad och ställd på lite dryga 3PSI.

Nån som kan tala om hur man ställer tändningen med en olampa på dessa motorer. Jag har en handbok, men det framgår inte riktigt vart man ska lysa med den.....eller så e jag bara lite trög :lol:
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Hitta en instruktion först. Tändningen ställs med stroboskop med motorn på 5 000 varv... Markeringarna sitter på remskivan.

Lycka till!
:)
wolf
Posts: 52
Joined: Sun Feb 24, 2008 6:35 pm
Location: Gävle
Contact:

Post by wolf »

lite skönt ljud från en 57an vw buss :D

http://www.wolfparts.com/MOV00002.3gp
Post Reply