Hibernation

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Hibernation

Post by Jonas Y »

På förekommen anledning: någon som har några tips på saker som bör göras inför vinterförvaringen?

Det enda jag kom på var:

- Tvättning
- Batteri urkoppling
- Öppna en ruta för vädring
- Tanka ful tank

Kanske skulle jag har pumpa upp lite mer tryck i däcken också, och bytt olja ... :roll:
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Har samma tankar. Var ute en sväng i lördags men det blev nog sista vändan för i år:

Egentligen ska man väl ställa upp bilen på bockar så att man inte får "plattor" på däcken när man ställer av för vintern, men det blir lite svårt i ett flerbilsgarage.

När det kommer till full tank så har jag hört olika från olika människor. Viss säger att det ska vara fullt för att det inte ska rosta, andra att man ska ha så lite som möjligt för att soppan ändå blir dålig. Har själv halv tank... kompromissens mästare.

Jag brukar också sätta torrbollar i bagageutrymmet och i kupén när jag ställer av bilen. Så att inte saker och ting möglar om det skulle vara något fukt.

Har också satt igen avgasröret om det varit så att det varit lite öppnare, men det behövs nog inte här.

Sist, men inte minst, är väl vintertäcket så att bilen inte blir så jäkla dammig när den står.

Vad mer kan komma på att göra?

-ALF
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Jag tänker trycka i 3.5 kg samt flytta den någon gång under vintern. Batteri mår bra av att ladda ordentligt nu och sedan en gång på våren. Jag kommer också att blåsa ur trösklarna med tryckluft, jo man kan komma in framifrån och blåsa bakåt. Jag skall sedan spruta in sådan däringa rostskyddsdynga i alla håligheter.

En bekant satte en kokplatta under motorn för att oljan skulle cirkulera lite, men det tycker jag verkar överdrivet...

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Post Reply