Fram till 1971 byggde Karmann en del karosser där chassinumrets femte siffra är 2, för -69.
Är det någon som vet om det är någon skillnad på karosserna.
Karmann kaross
- Steinar Farstad Linckert
- Posts: 72
- Joined: Thu Aug 03, 2006 8:38 am
- Location: Rasta/Lørenskog, Norge
Karmann-fabriken har en lång historia med bilar som rostar ganska friskt.
Redan på 356-tiden kan man tydligt se skillnad på var och hur bilarna från Karmann kontra Reutter rostar.
Jag fick en förklaring av en plåtis en gång som gick ut på att Karmann gärna hade mer kol i stålet för att göra plåten mjukare = sliter inte lika hårt på pressarna. Kan kanske vara sant, vad vet jag?
Det var dessutom fler biltillverkare som hade problem med Karmanns produkter. BMWs 635 började byggas där, men BMW var missnöjda med kvalitén och plockade hem karosstilverkningen ganska snart. Någon som kommer ihåg VW Scirocco? - rostade till och med värre än Golf...
Fabriken ligger i Osnabrück, ibland referat till som "Rostnabrück"...
Redan på 356-tiden kan man tydligt se skillnad på var och hur bilarna från Karmann kontra Reutter rostar.
Jag fick en förklaring av en plåtis en gång som gick ut på att Karmann gärna hade mer kol i stålet för att göra plåten mjukare = sliter inte lika hårt på pressarna. Kan kanske vara sant, vad vet jag?
Det var dessutom fler biltillverkare som hade problem med Karmanns produkter. BMWs 635 började byggas där, men BMW var missnöjda med kvalitén och plockade hem karosstilverkningen ganska snart. Någon som kommer ihåg VW Scirocco? - rostade till och med värre än Golf...
Fabriken ligger i Osnabrück, ibland referat till som "Rostnabrück"...