Framstötfångare: SWB eller LWB?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Framstötfångare: SWB eller LWB?

Post by HenrikL »

Jag har den här stötfångaren liggande och undrar om den kommer från en SWB (1965-68 ) eller en LWB (1969-73)?

Image
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Borde vara en LWB eftersom SWB hade tyngder på sidorna. Är dock ej säker...

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Blyvikterna var ej med från början. De kom i mitten av -66. Kunder som klagade på överstyrningen(tänk att det funnits sånt folk...) fick dessa eftermonterade på de första bilarna.

Bilden visar inte de fästen som finns i kofångaren för att fixera blyvikten. Men det behöver ju inte betyda nåt, lätt att kapa bort. På de tidigaste kofångarna så finns det endast ett hål för att montera täcklocket till dimljushålet. Ett hål hängde med lite längre på 912. Troligtvis beroende på vem som byggde karossen, Karmann var ju med på ett hörn.

Blyvikten kallades även för förstärkning (Stosstangen verstärkerung). Denna var givetvis möjlig att välja bor i vissa sammanhang, tex Rallykit.

Nåväl bilden visar två hål för täcklocket. Locken skiljer en del i storlek om man skall vara petig, en del börjar på 902 som reservdels nummer.


Kan du ta en bild framifrån som visar listen på kofångaren så kan vi kanske komma lite längre...


Hur som helst så togs vikterna bort till -69 när det blev dubbla batterier, det måsta ha varit en ännu sämre lösning, dessutom i kombination med den långa hjulbasen. Dyrt och besvärligt.

Bäst i detta avseende torde G modellen vara! Den skall ju va bra på nåt den med.

/Johannes
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Okej, ska försöka fixa en bild framifrån.

Kollar man i reservdelskatalogen så ser man att bärjärnen skiljer sig mellan SWB och LWB, men det är omöjligt att se vilket som skulle passa bäst på min stötfångare.

SWB
Image

LWB
Image
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

LWB, SWB hade andra fästen.

När det gäller vikter så har jag bara sett dessa på en -67 S. Inte direkt ingengörskonst att vara stolt över.....

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Jesper von Wowern
Posts: 135
Joined: Tue Sep 06, 2005 8:44 pm
Location: Vellinge

Post by Jesper von Wowern »

Var det inte så att "invikningen" mot hjulen försvann ganska tidigt? I så fall torde det röra sig om en swb-fångare. Om det inte sitter gummi på hornen så kan det indikera att den kommer från en tolva.
/Jesper von Wowern, 912-65 & 924-84 & 944-84
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Lite olika bud hittills. Här kommer i alla fall en bild framifrån:

Image
User avatar
Jesper von Wowern
Posts: 135
Joined: Tue Sep 06, 2005 8:44 pm
Location: Vellinge

Post by Jesper von Wowern »

Det ser ut som om den skulle passa som en fläskläpp på min 912-65. Om Du känner att Du vill göra Dig av med den så säg gärna till.
/Jesper von Wowern, 912-65 & 924-84 & 944-84
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Personligen tror jag det är till SWB.

//Johannes
User avatar
Lasse
Posts: 71
Joined: Thu Sep 28, 2006 8:54 am
Location: Stockholmia

Post by Lasse »

Helt rätt. Den äldre har en-radigt bärjärn, den senare två-radigt.

Lasse
Post Reply