Jag har den här stötfångaren liggande och undrar om den kommer från en SWB (1965-68 ) eller en LWB (1969-73)?
Framstötfångare: SWB eller LWB?
- tommyrecaro
- Posts: 698
- Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Blyvikterna var ej med från början. De kom i mitten av -66. Kunder som klagade på överstyrningen(tänk att det funnits sånt folk...) fick dessa eftermonterade på de första bilarna.
Bilden visar inte de fästen som finns i kofångaren för att fixera blyvikten. Men det behöver ju inte betyda nåt, lätt att kapa bort. På de tidigaste kofångarna så finns det endast ett hål för att montera täcklocket till dimljushålet. Ett hål hängde med lite längre på 912. Troligtvis beroende på vem som byggde karossen, Karmann var ju med på ett hörn.
Blyvikten kallades även för förstärkning (Stosstangen verstärkerung). Denna var givetvis möjlig att välja bor i vissa sammanhang, tex Rallykit.
Nåväl bilden visar två hål för täcklocket. Locken skiljer en del i storlek om man skall vara petig, en del börjar på 902 som reservdels nummer.
Kan du ta en bild framifrån som visar listen på kofångaren så kan vi kanske komma lite längre...
Hur som helst så togs vikterna bort till -69 när det blev dubbla batterier, det måsta ha varit en ännu sämre lösning, dessutom i kombination med den långa hjulbasen. Dyrt och besvärligt.
Bäst i detta avseende torde G modellen vara! Den skall ju va bra på nåt den med.
/Johannes
Bilden visar inte de fästen som finns i kofångaren för att fixera blyvikten. Men det behöver ju inte betyda nåt, lätt att kapa bort. På de tidigaste kofångarna så finns det endast ett hål för att montera täcklocket till dimljushålet. Ett hål hängde med lite längre på 912. Troligtvis beroende på vem som byggde karossen, Karmann var ju med på ett hörn.
Blyvikten kallades även för förstärkning (Stosstangen verstärkerung). Denna var givetvis möjlig att välja bor i vissa sammanhang, tex Rallykit.
Nåväl bilden visar två hål för täcklocket. Locken skiljer en del i storlek om man skall vara petig, en del börjar på 902 som reservdels nummer.
Kan du ta en bild framifrån som visar listen på kofångaren så kan vi kanske komma lite längre...
Hur som helst så togs vikterna bort till -69 när det blev dubbla batterier, det måsta ha varit en ännu sämre lösning, dessutom i kombination med den långa hjulbasen. Dyrt och besvärligt.
Bäst i detta avseende torde G modellen vara! Den skall ju va bra på nåt den med.
/Johannes
Okej, ska försöka fixa en bild framifrån.
Kollar man i reservdelskatalogen så ser man att bärjärnen skiljer sig mellan SWB och LWB, men det är omöjligt att se vilket som skulle passa bäst på min stötfångare.
SWB
LWB
Kollar man i reservdelskatalogen så ser man att bärjärnen skiljer sig mellan SWB och LWB, men det är omöjligt att se vilket som skulle passa bäst på min stötfångare.
SWB
LWB
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
- Jesper von Wowern
- Posts: 135
- Joined: Tue Sep 06, 2005 8:44 pm
- Location: Vellinge
- Jesper von Wowern
- Posts: 135
- Joined: Tue Sep 06, 2005 8:44 pm
- Location: Vellinge