Extra säkring vid ljusströmbrutare?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
911Bastard
Posts: 29
Joined: Mon Aug 29, 2005 9:09 pm
Location: Strängnäs
Contact:

Extra säkring vid ljusströmbrutare?

Post by 911Bastard »

Hej alla,

Jag vet att jag någonstans läst att det är bra att sätta dit en extra säkring vid strömbrytaren till ljuset på gamla bilar, problemet är att jag inte minns var jag läst det.

På min bil så finns denna säkring monterad och jag har nu fått något elfel som gör att säkringen går så fort jag slår på ljuset. Detta får till följd att instrumentbelysning och vindrutetorkare inte fungerar (ev. något mer jag har inte kollat allt ännu). Jag gissar att jag ska vara tacksam att säkringen går istället för att bilen ska brinna upp, men det är som bekant ganska trångt att felsöka under instrumentpanelen. Finns det något standard fel som jag bör börja med eller är det bara att bita i det sura äpplet och följa kabel för kabel med allt vad det innebär?

Tack och hej!

/Christian
<hr>
"Moderniserad" 911T -72 (Själen är densamma även om det yttre är förändrat)
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Hej,

Det vanligaste felet är väl jorden. Att flätan släppt eller ärgat så att det inte är kontakt, men om säkringen går så kan det kanske vara kortis någonstans och där vet jag inte vad som är vanligast.

Någon annan som har en bra idé?

-ALF
911Bastard
Posts: 29
Joined: Mon Aug 29, 2005 9:09 pm
Location: Strängnäs
Contact:

Post by 911Bastard »

Jag kanske bara drömt att jag läst om denna någonstans.... det blir väl till att börja följa kablar under instrumentpanelen.... så slapp jag bli sysslolös den här vintern också... :roll:
<hr>
"Moderniserad" 911T -72 (Själen är densamma även om det yttre är förändrat)
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Det verkar vara i varjefall vara en "permanent kortis", skall vara relativt lätt att hitta.

Ett (helt ovetenskapligt och extremt primitivt) trix är att snabbt bränna 2 säkringar och sedan kolla var det blir varmt, reläer, brytare etc.

Ett annat klassiskt ställe pâ alla äldre bilar är där kabelhärvar ligger mot karossväck och andra ojämnheter, klassiska "gnag" punkter.

Var dock glad att det inte är en sân där "smygkortis" som bara kommer i början av veckan i svaga till medelsvaga högerkurvor.

Lycka till, och berätta vad det var när du hittar det!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
911Bastard
Posts: 29
Joined: Mon Aug 29, 2005 9:09 pm
Location: Strängnäs
Contact:

Post by 911Bastard »

Tack för de uppmuntrande orden.... de behövs.

Den säkring som går är en extra "hängsäkring" som sitter på knappen till strömbrytare till lyset. Det borde göra att antalet ställen som det kan vara kortis på är ganska få... men som sagt svåråtkomliga...

En uppdatering kommer när jag väl hittat den dj-vla kortslutningen...
<hr>
"Moderniserad" 911T -72 (Själen är densamma även om det yttre är förändrat)
Post Reply