Ventilkåpor

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Tack Johannes för en bra beskrivning av hur man ställer ventilerna.

Jag har gjort det på vattenkylda motorer tidigare, men aldrig på Porschen och blev lite förvirrad angående bladmåttet. Måste man köpa något speciellt eller kan man köra med ett vanligt? Kollade i Haynes-manualen och där ser det ut som ett vanligt som klämts in.

Har dessutom spenderat söndagen liggande på rygg under bilen och upptäckt till min stora glädje att det redan är monterat nyare kåpor. Projektet blir därför att byta packning, muttrar och brickor och hoppas att det därmed läcker mindre. Kollade också igenom 101 Projects och där nämns "return pipes", som jag inte vet vad attan det heter på svenska, som en möjlig källa till läckor. Det känns dock inte som något jag kan göra på OK-Q8

När min bil stått en dag eller två så drar den igång i en Lützen-dimma som brukar dra till sig oroliga blickar. Ska se om jag inte kan ta och byta dessa rör och kanske få en lite mindre rökig start. 101 Projects påstår att det inte är något vidare komplicerat men det tror jag när jag ser det :D

-ALF
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Att byta packningar på oljereturrören är inte gjort på en fikarast om du väljer att behålla originalrören. Du måste nämligen montera ur motorn och plocka av topparna.
Det finns dock längdjusterbara eftermarknads rör som du kan montera utan att behöva montera ur motorn eller riva av topparna. Har inte testat dom själv så jag vet inte hur bra dom fungerar men någon annan kanske vet mera.

//Roger
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Det var just des justerbara som jag tänkte på. Att riva ur motorn i gör-det-själv-hallen är ju inte optimalt :D

Om det är någon som vet något om dessa justerbara så får ni gärna dela med er.

-ALF
loffe911
Posts: 253
Joined: Sat Aug 13, 2005 9:36 pm
Location: Norra Skåne

Aluminiumblock före halva -68

Post by loffe911 »

Hej,
Jag har en 2 liters maskin från 68, i garaget. Hur ser det annorlunda bultmönstret på kåporna ut och kan man utläsa det av motornumret om det är ett aluminiumblock eller inte?

Mvh
Loffe
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

de gamla sandgjutna kåporna har 6 hål och ytan är skrovlig med längsgående kylribbor. De nyare kåporna har 11 hål.

Motornummer måste man nog slå upp...

/AJ
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

alf3001 wrote:Ska se om jag inte kan ta och byta dessa rör och kanske få en lite mindre rökig start. 101 Projects påstår att det inte är något vidare komplicerat men det tror jag när jag ser det.
Pelican ger jobbet svårighetsgrad 3 av 10 (men det har du säker redan kollat upp).

http://www.pelicanparts.com/techarticle ... n_tube.htm
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Post Reply