Helljus

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Helljus

Post by Rickard M »

Hej igen, blir många frågor idag...
Var just ut på provtur i mörkret, slog på helljuset en stund, sen gick det inte att stänga av det igen. Efter att jag hade stängt av bilen en stund gick det inte att slå helljuset igen, bara halvljus. Så nu undrar jag vart jag hittar helljusrelät någonstans, borde väll vara nå vajsing i det va? eller vad tror ni?

/R
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Är det ingen som vet vilket av alla reläer som sköter helljuset och vart det sitter?
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Hasse
Posts: 52
Joined: Fri May 04, 2007 11:05 am
Location: Oslo

Post by Hasse »

Jeg tror det er et sylinderformet relé i bagasjerommet - enten sitter det foran i nærheten av batteriet, eller innerst i retning førersetet. Haynes-boka gir ingen god forklaring på dette. De kaller det enten "luggage compartment relay panel (front)" eller "luggage compartment relay panel (rear)". Sorry, dette var ingen presis forklaring.
Hans Fredheim
1968 911T
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Har hört att våra bilar inte är utrustade med relä för ljuset, utan allt går tyvärr direkt via spaken (något man bör uppgradera) och när det blir lite dålig kontakt med åren så bränns det, antagligen vad som hände för mig. Plockade fram kontakten/spaken min i helgen och mycket riktigt, det såg ut att ha gått lite hett till.
Image

Var lite av den vita plasten där ovan den tjocka metallbiten på höger sida i bild som smält lite. Någon som har tips/ideer om hur jag kan rädda denna och vilka ledare jag skall böja till för att få det att fungera bättre?

/Mvh Rickard
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Finns det nytt att köpa för rimliga pengar skulle jag nog köpa det i stället. Har det en gång börjat ryka och smälta i sådan där finmekanik är min erfarenhet att alla reparationer är tillfälliga.
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

Post by henkesid »

Tja Rickard.

Ska ta en titt i boden för jag har en sån där manick över, som jag bara tagit ett par fjädrar ifrån (blinkers fjädringen)

Återkommer...

//
henkan
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

En relä uppgradering är att rekommendera! Ska själv göra det om andan faller på.

En snygg lösning är då att hitta/köpa orginal relä tillsammans med en relä sockel.

Edit: Jag tror säkert man kan tjäna en halv volt eller så också på minskade förluster med ett relä.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Åh, schysst Henke! Vore intressant. Har bara en möjlig meckhelg kvar innan besiktningen.

Hittade denna länk nu, ska printa ut den och läsa få se:
http://forums.pelicanparts.com/showthread.php?t=248149

Ja relä bör man nog ha, finns lite tips här kanske:
http://www.danielsternlighting.com/tech ... elays.html
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Henkan, har du spaken kvar och kan tänka dig att skiljas från den så droppa gärna ett mail, min har krackelerat på ett himla lustigt sätt....

Mvh Johan

johan at autopower punkt se
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

Post by henkesid »

hej.
spaken är tyvärr av på mitten. jag köpte den billigt för det var ju inte spaken jag ville ha... dessutom är den kromad.

//
henke
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Henke, du skall få tillbaka din spak sen, jag fixade min, det var busenkelt, bara man fattade hur det fungerade, efter 10minuters enkelt jobb fungerade det som nytt :D

Image
Här är halvljuset på ledaren som kikar fram i gluggen högst upp är halvljus. Det blåa partiet som lyfter upp matningen den mittre, till halvljuset fixade jag nu med en plastbit och blixtlim, det var det som hade smält förrut när alla tre kontakter hade kommit ihop samtidigt eller nått. Den sitter på den allra nedersta tjocka pinnen, som vickar av spakens rörelse. En enkel fix om man har problem med att helljuset tänds när man blinkar eller så är att böja ner den nedre kontakten av de tre, lite så att den säkert går fritt från den mittre när halvljuset är på.

Image
Här är helljuset på, nu har den tjocka pinnen vickat ner så att den mittre kontakten fjädrat ner och kommit i kontakt med den nedre kontakten, helljuset (har ett spår i kanten så den blåa biten inte påverkar den)
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
gtBen
Posts: 837
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Post by gtBen »

Hej
Jag har fått samma problem som du fick Rickard. Jag märkte att den blå helljuslampan lyste trots att jag trodde jag bländat av, när jag fipplade med spaken luktade det bränd el och det är ju inte så trevligt när det är trafik och smal vajerräckesväg. Jag vet inte om det stämmer, men jag fick för mig att både hel- och halvljus lyste samtidigt!!!
Jag plockade bort säkringarna för helljuset och halvljuset är då på hela tiden, och spaken är död och ingen mer el-lukt. Det borde väl vara säkert att köra så ett tag!!! Det får bli ett vinterprojekt att fixa till det och sätta dit ett relä. Tack för tipset och bilderna, jag ska läsa igenom länkarna också.

Bengt
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Ja rörde inte spaken på en hel sommar och åkte med halvljus, åkte andå inte i mörker, men jag kunde inte få på heljuset alls så jag behövde inte ta bort säkringen. Kontakterna skall kunna röra sig med spaken, är det dålig kontakt och så kan det smällta ihop lite hur som helst. Men det är väldigt basic och enkel konstruktion när man väl fattar hur det skall vara. Kolla på bilderna och Pelicanlänken så fixar du det där på "några minuter".
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
gtBen
Posts: 837
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Post by gtBen »

Hej
Nu har jag gjort samma lagning på och det var ju inte så svårt när man förstod hur det funkade.
Jag trodde först att helljus-blinket aktiverades av samma bleck som syns på bilderna, men såg sen att det sköts av 2 andra bleck längre in i hela mojängen. Det gick bra att fila till alla kontakt-ytor så det ska nog fungera ok när det är monterat, ska bara hitta några lämpliga relän att koppla in också innan jag testar med ström på.

När jag väl hade huvudet under instrumentpanelen upptäckte jag att det var en låsinsats i handtaget till bagageluckan. Det gick runt fint och bra och gick att låsa med den vanliga nyckeln …men gick inte att låsa upp. Som tur var så var huven öppen så jag kunde koppla loss vajern och montera bort hela handtaget, det gick bra att borra ur låstappen så man kan dra i spaken trots att det är låst. Det var rätt så pilligt plock så jag behöver nog låna in några icke-korvfingrar för att montera tillbaka det. Jag läste nånstans att den ”vanliga” tändningsnyckeln ska kunna öppna det låset, men att den röda ”wallet key” inte ska fungera då den är kortare. Inte vet jag, men båda mina nycklar är lika långa och det gick inte att låsa upp med någon av dem. Kanske är min vanliga nyckel bara en kopia av den röda? Sen är ju frågan varför man är så nyfiken att man ska testa :roll: jag gjorde likadant med låset till handskfacket och det gick inte att få upp heller förrän efter 3 veckor när det bara fick för sig att funka igen.

Bengt
Post Reply