ännu en konstig frâga?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

ännu en konstig frâga?

Post by mposch »

http://www.jeanbuser.com/targa-384-1-1-art.html

List nummer 3 finns det tydligen 2 olika 67-70 och 71-89, enligt Porsche sverige finns bara en typ. Jag har länge misstänkt att jag har "fel" dâ targa taket inte kommer ned tillräckligt, det sluter dock helt tätt men är rätt högljutt i farter över 150 km/h (i princip behöver jag aldrig använda 4an och 5an :wink: ). Jag har slipat en del pà "kort ändarna" det blev bättre, taket kom ned en bit men ännu känns det inte helt rätt.

Nâgon med erfarenhet av skillnaden mellan list 67-70 och 71-89? Min list är ny och jag tänker inte byta just nu, men detta kan vara värdefull info. sâ att andra inte drabbas av samma sak? Tycker det verkar mystiskt.

/M
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Hej!
Har lite samma problem, mitt tak passar inte 100%, Calle sa att taragataket kan ställas in på typ en miljon olika sätt (lätt överdrivet) men jag har inte riktigt fattat hur och trott att det var en inställningsgrej att mitt tak inte gick ner.
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Jo, det finns en hel del justeringsmöjligheter (det har vi nog alla hört förr :roll: , speciellt av trötta mekaniker, det där justerar du själv sedan....). Det som hade störst effekt för mig var att fâ taket lika stort som "hâlet", det gör man med att flytta runt "hakarna", sâ att taket spänns ut mer.

Men 7 mm för mycket gummi är 7mm för mycket gummi hur man än justerar..... nej nu skall jag inte vara gnällig. Tigherman tipsade mig om att det är "dremmel-slip" och tâlamod som gäller! Mitt tak är "normaljusterat" lagom spänt, tätar perfekt mot targan, lagom brett och lângt.

Min "kritiska punkt" är där "targataksrutlisten" (nu skulle man behöva en av jonas superpedagogiska bilder...) den strax ovanför vänster öra pâ föaren som tätar mot rutan, möter sin like vid vädringsrutan. Denna rutlists (bild 3) ändar verkade lânga och tvingade upp targataket. nedslipade passar det dock bättre men inte sâ där "porscheperfekt". Det verkar som om det behöver komma ned 4 mm till hela vägen för att bli perfekt, det är nu tvivlet kommer in, om listen vore 4 mm "tunnare" känns det som om det skulle bli perfekt direkt och när jag sedan sâg att det fanns 2 olika lister började man ju fundera lite!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
Post Reply