revir dropp

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

revir dropp

Post by Rickard M »

Är era maskiner helt täta? Fick inte min helt tät efter servicen, läcker lite från höger kamkjedjekåpa och ventilkåporna. Skulle man ha haft på lite packningsklister också? Jag körde bara med nya packningar. Kanske går att dra åt lite mer men jag tycker det är så läskigt att tokdra också...

Är lite tråkigt sätt att markera sitt revir på, blir några prickar där man parkerar varmt...
/R

PS, körde nästan 50 mil igår, med ett stort leende på läpparna :D
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Om du monterat av ventilkåporna bör du byta aluminiumbrickorna och muttrarna. De är en del av tätningen. Finns att köpa som en sats på närmaste Porsche center för en billig peng.
Under inga omständigheter skall brickorna bytas mot några i annat material för då kommer det att läcka rejält (fråga inte hur jag vet det....)

//Roger
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Hej, jo det var ett sånt där kitt med nya packningar, muttrar och brickor. Köpte något servicepaket från Pelican Parts förrut. Man skulle alltså inte ha smetat in packningen med något också då? känns ju som kaka på kaka eller är det lösningen på droppet?
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Kamkjedjekåporna tog jag egna nya muttrar och stålbrickor dock... Skulle det också ha varit alu-brickor?
Ventilkåporna satt innan även med nått siliconkladd också.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Om du har original ventilkåporna så är det svårt att täta ordentligt. Dom är veka och brukar slå sig så det blir omöjligt att få tätt. Lösningen är att köpa turbons förstärkta ventilkåpor. Då blir det tätt.
Vet faktiskt inte om det skall vara alubrickor även på kamkåporna.

//Roger
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Re: revir dropp

Post by Jonas Y »

Rickard M wrote:Är era maskiner helt täta?
He, he, jag har fått skriftlig tillsägelse av garageägaren om att jag måste; citat: laga bilen så den inte förstör betonggolvet. Ops ...

:lol:
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Re: revir dropp

Post by alf3001 »

Jonas Y wrote:
Rickard M wrote:Är era maskiner helt täta?
He, he, jag har fått skriftlig tillsägelse av garageägaren om att jag måste; citat: laga bilen så den inte förstör betonggolvet. Ops ...

:lol:
Ha ha ha... I mitt garage är det i princip bara jag och en 142:a som lämnar fläckar efter sig! Har inte fått skriftligt än men det är nog bara en tidsfråga innan de nya Volvo V70 börjar klaga

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
User avatar
tomas 911 67
Posts: 299
Joined: Sun Dec 04, 2005 11:28 am
Location: Lidingö

Post by tomas 911 67 »

Måla golvet svart så syns det inte :lol:
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Läcker det för mycket så klagar supporterklubben på bilprovningen...


Packningsklister finns det gott om ett av de mest avancerade komer från Hylomar, 1430 blått och godkänt av "Rolls Royce" för flygapplikationer. Det är tämligen bra. Tätar tom gamla Opel med 1900 motorn från 60/70 talet.

Själv har jag en motor med turbokåporna om inte läcker en enda droppe. Enbart packningar och inget klister. Däremot kan det vara ide att klistra packningen på avgaslocket, då blir monteringen lite enklare när man ligger under upp om man känner det behovet.

Med klisterade kåpor blir det tråkigt att byta packning nästa gång och risk föreligger alltid att man får in gamla rester i motorn när de skall skrapas bort.

/Johannes
Post Reply