Skillnad E och S, finns det olika?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Skillnad E och S, finns det olika?

Post by mposch »

Art. nummer 911 617 117 00 (615.- sek), skall vara en temperatur känslig strömbrytare, sitter "mitt pâ motorn" mellan insugs rören under "luftburken",

Funktion:när motorn är kall slâs strömmer pâ och magnetventilen ovanpâ bensin filtret skickar en "besindusch" ner i insugsrören. Denna brytare "finns" enligt "myggan" med flera inte längre, ringde dock porsche som har dom "listade" med kunde inte svara pà om de passade "S".

Dà jag sett att mittelmotor har haft annons om beg, men dâ stod det "E passar ej. S" (fast pà tyska :wink: ) blev jag lite orolig!

Frâga: vet nân om artikel ovan passar S???? Kan chansa och fâr lämna tillbaka den om den inte passar men det är ju lite krângligt...

/M
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Den brytaren borde vara samma på en E och en S eftersom inssprutningssystemet är identiskt förutom kurvan i pumpen men helt säker är jag inte.

//Roger
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Same-same

Post by Parced911 »

Hej, kollar just PET. 911 617 117 00 temp switch, (från )70 - E/S. (från) -72 T-E Carrera 2.7.

mvh
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Har du problem med för lång krank vid kall motor?

I så fall ska jag nog också ha en sån switch, har nämligen precis det problemet och har hört att det är nån typ av switch/ventil som är trasig.
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Eric, vad är en "lång krank" för något? Är det ljudet innan bilen startar eller?
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Precis, då man bara hör startmotorn, vet inte riktigt hur man kan uttrycka det på ett bättre sätt.
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Ja, det tar ett tag att starta, alternativet är att öppna motorluckan och slâ pà den manuelt (jag har kopplat förbi den trasiga med en vipbrytare) men det är inte porsche mässigt..... och jobbigt....

Tack för hjälpen! Jag âterkommer med rapport om dom verkligen har en hos porsche!

/M
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Martin, hur har det gått med din kallstartsventil?

Kan inte du på nåt bra sätt visa hur du gjorde din förbikoppling av kallstartsventilen och var sitter den någonstans?

Är det den ovanför bränslefiltret på bilden nedan?

Image
Ser till min stora fasa att det sitter en gummislang monterad, ursäkta!!

Ni som ha kallstartsknapp hur fixar man en sådan? Utan mekanikerhjälp, då förstås.. :)
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Jag skall försöka ta nâgra pedagogiska foton.

Jag trodde (eller rättare sagt missförstod myggans beskrivning av problemet med att givaren inte finns hos porsche och köpte "magnet ventilen" som du har foto pà av Jonas T, dessa funkar dock normalt sett. Det är den "temperaturkänsligaströmbrytaren" pà motorn som brukar ge upp.) Jonas "filterhâllare" gjorde fö. en sverige resa som heter duga norr- söder- för att tillsist hamna i Bennys S, Korrekt?

Till höger om MFI pumpen ungefär mitt pâ motorn, sitter en "kontakt" typ en temperatur givare, lossa kabelskorna och "sätt ihop" dom kolla om den gâr fetare alternativt att det sprutar lite bensin i luftburken. Sedan tog jag bara en strömbrytare och anslöt den (via längre sladdar givetvis) mellan kabekskorna till min "permanenta" provisoriska lagning. skruvade fast strömbrytaren i ett ledigt hâl i "el centralen". Givetvis kan man dra in och sätta strombrytaren i coupén men det är inte lika "racing" som att öppna motorluckan innan start!

Men sedan jag gjorde detta har jag blivit "soft" och beställt och monterat en ny givare, âterkommer med artiker nummer, tror det var 66 euros hos mittelmotor. Funkar perfekt nu!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Den delen som var "sönder" pà min var: Temperatur- Zeitschalter mech. Einspritzung 911.617.117.00.

Mittels art. nummer: 1,1156 pris. 62 euro

Köpte även ny givare till oljenivâmätaren, det är faktiskt mycket trevligare bakom ratten när alla instrumenten rör pâ sig lite.....

Samt nya S-tróskellister och ändstycken, ej orginal men av en MYCKET imponerande kvalitet, 367 euro för hela "kitet" gummilister, alulister, ändstycken, "rätt" skruvar bâde plàt och mm. (tittade hos pelican etc. etc och hittade lister för ca 50 euro styck men det kändes inte "rätt"!

Skall ta ett foto med listerna monterade, det blev "kromigt" men jag hade liksom vant mig vid min utan, sà jag blev nog lite besviken först men nu tycket jag det är snyggt!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Låter som om du har gjort ett klipp på listerna! Var köpte du dom? Mina ändstycken och skruvar ser lite häckiga ut nämligen.

-ALF
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

hos "mittel"

kittet var:
2x1.85226C zierliste unter tür 69-73 breit, 901.559.105.53, 190 euro
4x1.85231 a,b,c,d, endkappe 901.559.112.50 4x12 euro
18x900.145.043.00 Linsenblechschraube 9.00 euro
24xn 013.961.2 Blechschraube 12 euro

Skruvarna hittar man nog billigare i en vanlig järnaffär men det är ju jobbigt att leta "rätt" modell!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
Henrik
Posts: 32
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:11 am
Location: Stockholm

Post by Henrik »

Var det besvärligt att byta oljetemperatursgivare - eller orkar du skriva en kort instruktion till mig?

/Henrik
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Lättare än att tanka - roligare än att skrapa rutan, nästan i vartfall:

-lossa luftburk
-en "luden" grâ slang (vevhusventilation?) gâr in i en grej, mitt pâ motorn. Brevid/framför denna finns en sladd med en "gummihatt" i slutet.
-lyft pà hatten, 2x kabelsko av ringmodell är skruvade i Oljetemperatur-tids brytaren (om vi skall vara petiga :wink: )
-tror det var 15 eller 16 mm nyckel skruva ur givaren och skruva i ny.
-anslut sladdar, klart!

-har man smâ händer /armar alternativt tycker om att skära / smutsa ner sig tror jag att det gâr att utföra utan att ta bort luftburken ocksâ!

Det klarar du lätt! Kan kompletera med bilder men min digital kamera är utlânad..... ville göra sânna där pedagogiska och tuffa bilder som jonas alltid gör, med pilar och grejer.
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Hej
Tänkte att det var dags att dra upp den här tråden igen.
Jag har lossat luftburken men kan inte förstå var den där termotidkontakten sitter (911.617.117.00.) Kan någon lösa en bild på hur den ser ut eller vad exakt den sitter?
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
Post Reply