Hydrauliska kamkedjesträckare

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Grans
Posts: 4
Joined: Sun Oct 30, 2022 8:55 pm

Hydrauliska kamkedjesträckare

Post by Grans »

Jag ska uppgradera mina mekaniska kamkedjesträckare till hydrauliska. Har hitta OE match från design911. Är det någon som kan rekommendera vilka man kan lita på. Mvh Peter
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Hydrauliska kamkedjesträckare

Post by JMB »

Kolla med Utzon, Rosepassion eller närmsta Porsche center
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Hydrauliska kamkedjesträckare

Post by MagnusW »

Se till att få dit fästena som håller de små rören, ser löjligt ut men de ser till att de inte vibrerar och utmattas, spricker.
Hände min bil att sträckarna tappade oljetrycket så.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Hydrauliska kamkedjesträckare

Post by Johannes »

Är detta verkligen en bra modifiering?


Vi har haft det uppe förut - men vill ha det till att det mesta hänger på en myt.

Första årsmodellerna 65, 66 och 67 hade de öppna sträckarna. Den som har som en tratt upptill där motoroljan ska samlas so den hela tiden matas med olja och det var inte så lyckat. Har en motor med det kvar. Men den är inte i drift.

till Modellår -68 dyker de nya upp med luftskruv. Den varianten hängde med länge. Däremot så skulle ju journalister ha något att klaga på så de baserade sina texter på det allra första införandet. Samma sorts folk som minsann vet hur livsfarlig en svansmotorkonstruktion är...

För att få bort det så valde marknadsförarna att introducera de så kallat hydrauliska. Dessutom blev det ju fina pengar in till Porsche centren.

På den tiden användes de icke sk hydrauliska på tävlingsmotorer. Tex satt det aldrig såvitt känt så kallat hydrauliska på rallycrossmotorerna. Blir det fel på oljetrycket så ryker nåt lager eller så med de vanliga sträckarna - med den nyare typen så kan man rent av påräkna totalrasad motor med ett eventuellt tryckfall.

I ett gammalt nummer av PÄ finns ritningar på verktyg och handledning till hur en traditionell sträcker renoveras. Den är skriven av Ulf Tolerus om jag minns rätt och han behöver nog ingen närmare beskrivning.

Men jag har en med det nyare från fabrik också och hittills har det fungerat.
User avatar
freddegabbe
Posts: 219
Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm

Re: Hydrauliska kamkedjesträckare

Post by freddegabbe »

Apropå detta som Johannes skriver här ovan. Är det någon som har ett par av "de gamla" till salu? Jag sätter in en annons i köpes också.
Fredrik
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Hydrauliska kamkedjesträckare

Post by MagnusW »

Det står i Haynes manualen hur man renoverar sträckarna.

Vad jag läst så introducerade Porsche en kedjesträckare med längre bussning ,ca 80 tror jag, det skulle vara den ändringen som är av störst betydelse för driftsäkerheten.
Men alla 911or sedan dess har hydrauliska sträckare, 3.2 till 964,993,996... Så helt tokigt kan det inte vara...

Tävlingsbilar hade väl ofta helt stumma sträckare, skramlar om kedjorna när bilen är kall och tystnar när motorn blivit varm och fått rätt spel. Inte att föredra enligt mig.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Martin M.
Posts: 389
Joined: Thu Apr 19, 2007 8:27 am
Location: Linköping

Re: Hydrauliska kamkedjesträckare

Post by Martin M. »

Själv har jag monterat "låsringar" på mina 47 år gamla kamkedjesträckare då jag ej vill uppdatera till nyare versionen

Köptes på:
https://www.rosepassion.com/en/p560461- ... er-P560461
Hälsningar,
Martin M.
1960 Junior V
1964 356 C
1976 Carrera 3,0
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Hydrauliska kamkedjesträckare

Post by Johannes »

Sträckarna i sig är det nog egentligen inget fel på frånsett de allra första.

Minns en episod - tror det var 1986 - mantalsskriven i garaget på den tiden, bytte en tvålitersmotor när det kom in en kamrat och bad mig hänga med. Han hade en nästan ny Carrera som han hämtat hos Raffay i Hamburg eller nåt. Den hade rasat rejält. Nån snåljåp hade, oklart varför, bytt slangen i botten på oljetanken som sitter med slangklämmor men inte haft vett att köpa de minst sagt svindyra slangklämmorna från Porsche utan montera vanliga från närmsta bensinmack eller nåt typ ABA eller liknande. Det funkar egentligen inte. De saknar radien på bandet som är där för att inte skava av slangen. Slangen hade gått av såklart och de försvinner all olja och hade han haft en motor med de traditionella sträckarna så hade de stoppat med en lagerskärning. Nu blev det totalras.

Med andra ord så gäller det att tänka på konsekvenser i nästa led om något primärt havererar.

I den vevan köpte jag några gamla S säten av en rallycross mekkare Elander Persson? i Köping möjligen var det dottern som körde och det hela kom upp. Han nämnde att de alltid hade stop på stången till sträckarna på rallycrossbilarna. Det var på den tiden när det skulle byggas fyrhjulsdrift på allt som gick på hjul.

Diskuterade just slangklämmorna med Perry i besiktningsgaraget i San Remo vid tillfälle när jag passade på att beställa en renovering av en riktigt riktig växellåda. Hans ord ringer i öronen än trots att det var i runda slängar 25 år sedan. Djävulen bor i detaljerna.
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Hydrauliska kamkedjesträckare

Post by Johannes »

Kan det vara 5 varianter av de utan oljematning, oavsett så tillkommer vissa frågeställningar med de sk hydrauliska. Eftersom det ökar det interna oljeläckaget så är det såklart en fördel med en oljepump med högre kapacitet:
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Hydrauliska kamkedjesträckare

Post by Johannes »

Kollade runt i arkivet

PÄ har information om sträckare. Ulf Tolerus Vol 25 Nr 2 1983 om de gamla och en information betydligt bättre än tex Haynes och även original reparatur anleitung.


I numret efter så beskrivs introduktionen av de nya till Carrerorna som kom 1984.

Författaren berättar att han servar sina sträckare varje år.
Post Reply