Isblästring

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Isblästring

Post by MagnusW »

Någon som testat att isblästra en bil för att göra den ren från underredsmassa mm? Alltså inte plåtren, bara ren från "tectyl".
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Isblästring

Post by JMB »

Tar den verkligen tectylen? Trodde bara isblästring tog smuts

Kan man ställa vattenblästring så exakt så att den klarar det utan att ta färgen?
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Isblästring

Post by MagnusW »

JMB wrote: Mon Feb 27, 2023 5:40 pm Tar den verkligen tectylen? Trodde bara isblästring tog smuts

Kan man ställa vattenblästring så exakt så att den klarar det utan att ta färgen?
Jag vet inte, läste på en hemsida att de kunde ta tectyl/undrredsmassa. Men jag har ochså sett på youtube att det har svårt att ta mjuka saker,fett och olja vill man gärna avfetta bort först.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
9:59
Posts: 367
Joined: Tue Nov 14, 2006 7:25 am
Location: Uttran by the sea

Re: Isblästring

Post by 9:59 »

Hej Magnus, har testat på en magnesium 915 låda för att se om det blev bättre mot smuts eller korrosion.
Lämna in ett tomt växelådshus hos sthlm recond i albyberg.

Resultat noll, det blev ingen ändring av varken smuts eller korrosion.

Däremot demonstrerade de hur de jobbar med chassin och hjulhus på elvor.
Det isblästringen gör är att de skjuter bort vax och smuts till en viss grad.
Rost eller färg påverkas inte.
Gammal plast kring elkablar kan gå sönder och splittras.
De har gjort flera blästringar på elvor och 356 or,åt en person norr om sthlm, och det blir bättre än att ligga där med värmepicka och skrapa. Men de kommer inte åt allt.
Prisbilden är 20 + moms för helt chassi med hjulhus och motorrum.
Startavgift för en låda är 4 tusen + moms.
Tectyl tar det inte bort.

Så fram med skrapan.

Hade kunnat visa bilder, men ................
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Isblästring

Post by MagnusW »

Om du vill får du gärna maila bilder på magnus.wennerberg@gmail.com

Har gjort rent undersidan av en bil från "klet" tidigare, den bästa metoden jag hittade var klardiesel på en trasa och torka, i flera steg.
Men känner inte för att göra om det igen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Isblästring

Post by MagnusW »

Snackade med en firma utanför Kisa igår.
Han sa att han kan ta bort den svarta massan som är påsprutad/penslad ovanpå den fabriks polyuretan beläggningen. Körde han längre kunde den ockå ryka, är den skadad och sitter löst så åker den bort.
Han räknade med att det var ca 12 timmar blästertid, 15.000+ kr
Så om det funkar som han säger så är det ju bra, men mycket pengar. Alternativet att göra det för hand med lösningsmedel, borstar, trasor lockar inte heller.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Isblästring

Post by JMB »

Hur många timmar tar det att göra det för hand?
User avatar
anka
Posts: 150
Joined: Wed Apr 05, 2017 8:18 am

Re: Isblästring

Post by anka »

Många timmar tar det....... om man nu gör det noggrant! Har gjort det själv förhand med värmepistol, skrapa, kniv, roterande stålborste och andra skojiga verktyg o tillbehör!
911 Carrera 3.0 Coupé -77
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Isblästring

Post by Jesse »

Har man bilen på en snurra/tip är det görbart själv men att ligga/stå med armarna över huvudet är jag för gammal för :shock:
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Isblästring

Post by MagnusW »

JMB wrote: Thu Mar 02, 2023 1:07 pm Hur många timmar tar det att göra det för hand?
Mer än 12. Har gjort nästan hela min 931a och hade jag haft valet att lämna bort det för 15000kr så hade jag nog tagit det. Sen finns det säkert jobb kvar efter blästern ändå.

69an skrapade jag plåtren med värmepistol, skrapa och roterande stålborste. Det tar ännu mer tid. Skitar också ner övriga garaget mycket mer.

Men jag vill spara så mycket som möjligt av originalmassan och bara "laga" den och lacka lite i hjulhusen.
Det är min Targa -77 som jag planerar att snygga till om jag inte skrev det.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Isblästring

Post by JMB »

Min tanke var om man kunde leja ut det till någon som gör det för hand. Man får rätt många timmar billig arbetskraft för 15 papp. Men sen är det så klart resultatet som räknas, så kan inte vara vem som helst

Att göra det själv på en lyft hade jag också försökt undvika. Mina axlar och nacke gråter bara av att tänka på det

Men, till min tidigare fråga, hade vattenblästring varit ett alternativ?
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Isblästring

Post by MagnusW »

Ingen aning om hur vattenbläser skulle funka eller om man kan göra det ens. Tror inte jag vill trycka in vatten och/eller blästermedel i de skrymslen det kommer att komma.
Måste var sjukt vidrigt att göra, mycket vatten rakt tillbaka i ansiktet, typ. :)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
anka
Posts: 150
Joined: Wed Apr 05, 2017 8:18 am

Re: Isblästring

Post by anka »

En aspekt som jag vägde in var även att behålla så mycket av det som var galvat och då är ju inte sandblästring ett toppenbra alternativ.
911 Carrera 3.0 Coupé -77
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Isblästring

Post by JMB »

Vi körde vattenblästring utan blästersand på min kaross och det blev bra

Men det var ju för att få den plåtren, inte för att ta bort ett lager som du vill
Magnuslinde
Posts: 28
Joined: Sun Aug 15, 2021 7:05 am

Re: Isblästring

Post by Magnuslinde »

Jag har precis haft en massa delar på isblästring, i princip alla aluminiumdelar i fram och bakvagn och växellådan. Rent blev det men resultatet understeg nog mina förväntningar, växellådan kunde köras som klump men övriga delar hade jag lika gärna kunnat lämna på vattenpolering. Däremot stod där bland annat en gammal VW buss som de körde rent på undersidan från underredsmassa. Det resultatet var helt enormt. Bilen var kliniskt ren på undersidan, den ursprungliga lacken som fanns under underredsmassan var helt opåverkad.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Isblästring

Post by MagnusW »

Magnuslinde wrote: Sat Mar 11, 2023 7:02 am Jag har precis haft en massa delar på isblästring, i princip alla aluminiumdelar i fram och bakvagn och växellådan. Rent blev det men resultatet understeg nog mina förväntningar, växellådan kunde köras som klump men övriga delar hade jag lika gärna kunnat lämna på vattenpolering. Däremot stod där bland annat en gammal VW buss som de körde rent på undersidan från underredsmassa. Det resultatet var helt enormt. Bilen var kliniskt ren på undersidan, den ursprungliga lacken som fanns under underredsmassan var helt opåverkad.
Tack!

Jo, aluminiumdelar som inte ska samverka med olja kan man vattenpolera, blir makalöst fint. Gjorde det på en massa delar till min BMW hoj.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply