Är det sträckbultar i topparna?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Chopperdread
Posts: 5
Joined: Wed Nov 16, 2022 10:58 pm

Är det sträckbultar i topparna?

Post by Chopperdread »

Har rätt nyligen köpt mig en 911 med Carrera 3.0 motor. Den har stått i garage i drygt 20år innan jag köpte den så en genomgång stod högst på listan, bilen är körbar men går inte rikitgt 100a (vandrar på tomgång osv) jag tänkte att jag börjar med en stor service med byte av slitagedelar mm och så tänkte jag att en ventiljustering var på sin plats.
Tyvärr så upptäckte jag då att det finns några lösa topplocksbultar.
Min första fråga är väl egentligen ifall man om möjligt ”bara” kan dra åt dom lite för att känna ifall de drar i huvudtaget och om så är fallet ”moment” dra med motorn på plats och låta det vara, det kräver väl då till att börja med att det inte är sträckbultar i topparna?
Eller bör/ska man plocka ut motorn för genomgång, nåt jag slipper egentligen vill slippa i nuläget.
Väl mött
Johannes
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Är det sträckbultar i topparna?

Post by peterc »

Med stor säkerhet har gängorna släppt i vevhuset. Har hört talas om att någon dragit lite och fått lite spänn i dem men vet inte hur det gick sedan. Jag skulle plocka isär för att undvika skador mellan cylindrar och toppar.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Är det sträckbultar i topparna?

Post by Johannes »

Det kan innebära att motorn klyvs.

Vevhalvor upp i en fräs. Borra bort den gamla gängan. Antingen med borr eller rent av en 4 skärig pinnfräs.

Gänga på nytt. Försänka en aning. Montera gänginsats.

Inte otänkbart att även andra förbannad kan behöva förstärkas i blocket utöver de 24 till cylindrarna
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Är det sträckbultar i topparna?

Post by HenrikL »

Är inte Carrera 3.0 en motor med aluminiumblock? Trodde att problemet med dem vara att pinnbultarna gick av, inte att de släppte i vevhuset?
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Är det sträckbultar i topparna?

Post by peterc »

Instämmer med Johannes.
Mina vevhushalvor (i aluminium) är dessutom stiftade. Kanske att ta i men ska man köra med magnesium så bör man göra det.

Henrik; Jag har sett båda men det kanske är vanligast att de går av som du säger. Hur som helst så måste motorn rivas. Finns inga billiga genvägar här.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Är det sträckbultar i topparna?

Post by MagnusW »

De brukar ju gå av på 3.0or. Men det skadar ju inte (mer) att försöka dra dem och se om de tar momentet...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Är det sträckbultar i topparna?

Post by Johannes »

Sen kan man ju alltid kolla om motorn är byggd på rätt block.

Men hur troligt är det att de bara har gängat upp sig sådär som av en händelse och bara är att dra åt?
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Är det sträckbultar i topparna?

Post by MagnusW »

Johannes wrote: Mon Dec 19, 2022 7:44 pm Men hur troligt är det att de bara har gängat upp sig sådär som av en händelse och bara är att dra åt?
Inte så stor, men någon kanske varit där och gjort något och inte dragit tillräckligt, men det är väl troligare att någon dragit för hårt i såna fall...
Jag har för mig att de ska efterdras efter x antal mil, det kanske inte blivit gjort... Halmstrån...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Chopperdread
Posts: 5
Joined: Wed Nov 16, 2022 10:58 pm

Re: Är det sträckbultar i topparna?

Post by Chopperdread »

Uppdatering, de pinnbultar jag hoppas ”bara” hade gängat upp sig var helt av så det är inget att fundera på, men anledning till min fråga var att jag såg en kille som renoverade sin motor på youtube och han hade flera pinnbultar som hade släppt i blocket men som gick att momentdra.
Har ni någon input ang pinnbultar, det är som sagt en 3.0 med alublock så vad jag förstår är det Dilavar som är att föredra?
Med vänlig hälsning,
Johannes
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Är det sträckbultar i topparna?

Post by MagnusW »

Chopperdread wrote: Tue Dec 20, 2022 8:41 pm Uppdatering, de pinnbultar jag hoppas ”bara” hade gängat upp sig var helt av så det är inget att fundera på, men anledning till min fråga var att jag såg en kille som renoverade sin motor på youtube och han hade flera pinnbultar som hade släppt i blocket men som gick att momentdra.
Har ni någon input ang pinnbultar, det är som sagt en 3.0 med alublock så vad jag förstår är det Dilavar som är att föredra?
Med vänlig hälsning,
Johannes
Jag antar att det är de undre som gått av? De är av Dilavar.
Är det ingen racemotor så funkar vanliga stål skruvar, samma som sitter i övre raden på insugssidan. Billiga också.

De kan vara lite tjuriga att få bort, men mycket värme på insidan i hålen där cylindrarna är istuckna. Då brukar de lossna rätt enkelt nä loctiten släpper.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Chopperdread
Posts: 5
Joined: Wed Nov 16, 2022 10:58 pm

Re: Är det sträckbultar i topparna?

Post by Chopperdread »

Stämmer, de är de undre. Ok, Thx
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Är det sträckbultar i topparna?

Post by Johannes »

Då hoppas vi att du kommer billigt undan.

Fick själv en offert för två år sedan från Tyskland 6000 för ett begagnat och 20-25 för nytt block. Lite beroende på modell och material.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Är det sträckbultar i topparna?

Post by MagnusW »

Johannes wrote: Wed Dec 21, 2022 4:37 pm Då hoppas vi att du kommer billigt undan.

Fick själv en offert för två år sedan från Tyskland 6000 för ett begagnat och 20-25 för nytt block. Lite beroende på modell och material.
25.000 för ett nytt "block", det lät ändå rätt billigt.
Även om skruvarna hade dragit ur gängorna så är det inte så blodigt att sätta i insatsgängor.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Är det sträckbultar i topparna?

Post by Johannes »

De offererar i landets valuta. Ex moms och med dagens växlingskurs.

En kvartsmiljon i svenska för ett block och kanske inte gått ner på två år…

Man bör nog hämta själv. Resa tillkommer.

70 tusen för ett beg block 2.0 i aluminium och man vet ändå inte vad man får. Hälften för magnesium.

Att sätta i insatser vet jag inte vad det går på men det kan ju vara arbete, packningar bearbetning. Stiftning och bearbetning av läge för vev. Inget är billigt nuförtiden …
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Är det sträckbultar i topparna?

Post by peterc »

Jag köpte mitt vevhus fullt färdigt från Mittelmotor för mer än tio år sen. Bearbetat för 2,7 cylindrar med fäste för insprutningspump, arborrat och stiftat. Minns tyvärr inte vad jag betalade. Kommer ursprungligen från en 2,0 anno 1966.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Är det sträckbultar i topparna?

Post by Johannes »

Prisbilden styrs såklart även av typ som är instansat. Om inte matchning number så är rätt typ viktigt för många. Men det är bitarna som är i som givetvis är det viktigaste när grejorna används.

Likaså kan ett omärkt reservdelsblock vara riktigt dyrt. Sportomatic har också rusat rejält på senare tid.

Hur som helst så är det lätt att skriva prislappar och den handlare som säljer har ju heller inte samma lager att stoltsera med. Komplett bil eller del …
Post Reply