Gamla reglementen, grupp x

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Gamla reglementen, grupp x

Post by Johannes »

Vi hade ju lite en parallell tråd om motorbenämning.


Det var snurrigt, det ändrades då och då främst med tillverkningsvolymer. Ska man verkligen reda ut det så tror jag man får ta en grupp och följa den med appendix år för år framåt. Alternativt ta reglementena år för år. Samma resultat 12 månadersperiod något år som ändrades till 12 osv


Det var så här 1970:


Olika kategorier. A, B och C. Den senare C är helt ointressant i sammanhanget - formelbilar, dragster etc

A Tillverkade i ett visst antal under en period av 12 månader samt tillgängliga för allmänheten.
B Specialbilar som till viss del överensstämmde med serietillverkade bilar och sådana som inte alls liknade bilar på landsväg

I kategori A fanns det olika grupper 1,2,3 och 4.

1 serie minst 5000 per 12 månader
2 standardvagnar 1000 ex per 12 månader
3 turistvagnar 10000 ex per 12 månader
4 sportvagnar i minst 25 ex per 12 månader

därtill indelning efter motorns slagvolym.

I kategori B

två olika grupper

Grupp 5 specialstandardbilar
Grupp 6 sportbilsprototyper, dessa ihop med grupp 4 tävlade i konstruktörs VM på tex LeMans

Dessutom variationer mellan länder.

Det skiljer ju mellan historiska regler i rally tex så hamnar 911 i en speciell sits om det körs efter FIA eller RAC. Störtbågen och om den går ner i motorrummet eller ej. äVilket innebär att det krävs två bilar för att köra beroende på vilket reglemente som gäller - om det inte har ändrats på senare år.
Post Reply