Låsa upp bromsarna

Forumet för de tekniska frågorna.
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Låsa upp bromsarna

Post by JMB »

Ska testa dom olika förslagen så fort jag får möjlighet

Besiktningen godkände den för bara några månader sedan
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Låsa upp bromsarna

Post by Johannes »

Det är väl möjligen en definitionsfråga vad långt ner betyder. Men om on krets havererar av något skäl, brusten packning i caliper, rostigt rör, avslaget rör havererad slang etc så finns ingen pedalreserv kvar i värsta fall och då blir det så att säga aningen obehagligt.

Tricket med bromsar även med helt nya grejor är att göra riktigt rent vid byte av skivor. Man kan mäta kast på nya skivor när de är monterade. Med nån olycksalig liten kvarvarande partikel emellan så vinglar skivan.

Beläggen går inte in parallellt mot skivan vid ansättning av bromsen om allt är som det ska vara. Går de in parallellt så kommer pulserande pedal som ett brev på posten.

Du kan även ta av calipern med belägg monterade. Hänga upp dem i en ståltråd i karossen och sätta någon plan stålbit emellan och trycka pedalen tills det bottnar. Då får du bort eventuellt svaj i skivorna.

När jag byter skivor så riggar jag upp en klocka som visar hundradels mm. Klockan har ett stativ med magnetfot så det är enkelt. Detta är antagligen är inte hela lösningen.

Min gissning är att det är luft i systemet eller så är inte oken helt okay så det ena till det andra ger trist pedalkänsla. Lite svikt, nån trögare kolv kanske nån halvdan packning runt kolven.

Vid besiktningen, bromsvärde? Jämnhet?
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Låsa upp bromsarna

Post by MagnusW »

Besiktningen bryr sig väl inte om hur mycket det tar, bara att det tar någorlunda jämt?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Bellof
Posts: 204
Joined: Sun Mar 22, 2020 12:21 pm

Re: Låsa upp bromsarna

Post by Bellof »

Slitna hjullager kan ge ” Pad knock back”. Resulterar också i dålig pedalkänsla.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Låsa upp bromsarna

Post by MagnusW »

Bellof wrote: Thu Nov 03, 2022 4:25 pm Slitna hjullager kan ge ” Pad knock back”. Resulterar också i dålig pedalkänsla.
Borde fortfarande ta ordentligt och jag gissar det är nya lager på bilen!

Jag tror mer och mer på att ta några andra belägg och testa med, ett par begagnade borde räcka om man inte vill lägga mycket pengar på det. Såvida man inte hittar något annat mekaniskt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Låsa upp bromsarna

Post by gtBen »

Jag har precis samma setup som du har Johan. I början var bromsarna inte mycket att hurra för, men allteftersom milen gått så har de blivit mycket bättre.
Helt klart går det som 9:59 skriver åt flera mil innan belägg och skiva har slitit in sig mot varandra. Efter ett par hundra mil bytte jag från Textar-beläggen (original?) till några Ferodo från Perrys, och nu efter ytterligare några hundra mil så får man väl säga att bromsarna är helt ok även om de inte är som på ”nya” bilar med servo och abs och färgglada varningslampor :roll:
Idag sken solen och då tog jag en runda för att kolla om de gick att få att låsa upp och det gör dom, i både låg och hög fart. Min pedal är fast och tar rätt så högt upp. Jag tror inte det i första hand är fabrikat/modell på beläggen som gör att mina bromsar blivit helt ok.

Jag har också läst om de tjocka kolvtätningarna i oken och att de inte ”lutar” åt rätt håll till att börja med, och att de då drar tillbaka kolvarna lite extra innan det ordnar till sig själv med tiden.

Dick berättade en bromsbeläggs-anekdot när han visade en riktigt tung liten låda med sintrade belägg som Åke ”Bryggarn” Andersson gillade skarpt. När Perry satt på sintrade belägg sa Bryggarn med ett flin att de var som att köra med ”dubbel-servo” :mrgreen:
@lagteknik
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Låsa upp bromsarna

Post by JMB »

Har prövat med 2 olika belägg, båda nya: Textar från Porsche Center och Porterfield RS4

Har även testat med olika nya skivor fram. Sebro och ATE

Hjullager är nya

Samma resultat. Ska lufta en gång till, se så att kolvarna rör sig som dom ska. Sen hoppas jag få ytterligare en fin dag innan vintern så jag kan köra några timmar för att se om det sakta blir bättre

Löser sig till slut
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Låsa upp bromsarna

Post by JMB »

”Sinter” säger du Bengt, det kanske vore något? :D
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Låsa upp bromsarna

Post by JMB »

Ska lägga till att jag har inga vibrationer eller liknande och bilen drar inte åt något håll
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Låsa upp bromsarna

Post by Johannes »

Besiktningen håller ordning på väldigt mycket om de gör det man betalar för. Börjar ju bli dyrt konkurrensen till trots.

Några exempel ur minnet, men bäst att kolla in m man ska vara tvärsäker

För låga krafter på en Axel duger inte. De kan också sätta en en retardationsmätare om de vill.

Pedalvägen ska vara 1/4 del av slaget. Pedalreserv 1/3

Beläggtjocklen 2 mm

Finns nån gräns vid årsmodell 1974 förceffektivitet. De mäter i procent.

58 nyare och 50 äldre tror jag.



Men om du har nya belägg och nya skivor så sitter inte felet där.

Har du haft isär oken/ calipern?
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Låsa upp bromsarna

Post by JMB »

Jag har inte själv haft isär oken. Oken fram kom med bilen, dom såg ut att ha varit renoverade så tillvida att damaskerna etc såg nya ut. Och bak köpte jag renoverade
User avatar
Janne J
Posts: 233
Joined: Sat Jun 08, 2013 8:38 am
Location: Kinna

Re: Låsa upp bromsarna

Post by Janne J »

En fundering baserad på egen erfarenhet.. ;)

Har du stenkoll på att kolvareor, diameter på huvudcylinder och utväxling på pedalen stämmer med varandra?

Jag gick vilse i detta när jag satte ihop Mustangen och missade pedalutväxlingen, resultatet blev bromsar som gick genom besiktningen med fina siffror men som saknade det där riktiga bettet och den fasta pedalkänslan.
PCS 13359
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Låsa upp bromsarna

Post by JMB »

Cylinder (19mm) och ok passar ihop. Pedalstället satt i bilen när jag köpte den. Det är definitivt ett pedalställ för en bil utan servo. Finns det olika versioner av dom?
User avatar
Janne J
Posts: 233
Joined: Sat Jun 08, 2013 8:38 am
Location: Kinna

Re: Låsa upp bromsarna

Post by Janne J »

Har du servo nu?
PCS 13359
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Låsa upp bromsarna

Post by JMB »

Nej, ingen servo i min bil
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Låsa upp bromsarna

Post by MagnusW »

Låter som om Johan har en helt original setup, så det ska inte vara någon mismatch där..
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Låsa upp bromsarna

Post by JMB »

En kort uppdatering;

Bromsarna luftade en gång till. Endast några få små bubblor ur två ok.

Alla bromsklossar uttagna. Inga synliga läckor eller andra skador. Klossarna ligger inte och ”skramlar” utan ligger nära skivan. Kolvarna verkar alla röra sig som dom ska.

Så nu blir det till att åka ut och få några mil under bältet. Hoppas dom tar bättre allt eftersom
User avatar
freddegabbe
Posts: 219
Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm

Re: Låsa upp bromsarna

Post by freddegabbe »

En sak som jag inte sett att det har lyfts i den här tråden är hur kolvarna är monterade i oken. De ska ju monteras så att en viss angreppsvinkel uppstår när beläggen går mot skivan. Jag vet inte om detta gör någon skillnad men allt annat har ju varit uppe. :D

Hoppas att du får det att funka nu.

Bild finns i den här tråden en liten bit ned postat av "Jesse": viewtopic.php?f=3&t=5289&p=24527&hilit= ... var#p24527

(Hoppas att bilduppladdningen kan komma igång snart)
Fredrik
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Låsa upp bromsarna

Post by MagnusW »

Kolvorienteringen är mer för att få ett jämt slitage på beläggen.

Kör lite mer Johan så får vi hoppas att det förbättrar sig. I vilket fall som helst skulle jag uppgradera beläggen, tidigare fanns det PFC belägg till dessa ok. Jag har varit väldigt nöjd med PFC i många år nu.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Låsa upp bromsarna

Post by JMB »

Ska kolla upp PFC! Jag satte i Porterfield klossarna igen, många av amerikanarna som är väldigt nöjda med dom. Säger dom biter bra

Vi får se fur det går. Men tack för all er hjälp hitintills! Jag återkommer när jag har kört lite mer

Det är ju fredag så här kommer en kort video från när vi startade upp bilen: https://youtube.com/shorts/lix686ceoB0?feature=share
User avatar
freddegabbe
Posts: 219
Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm

Re: Låsa upp bromsarna

Post by freddegabbe »

Vilket underbart ljud det är i den motorn! :lol:
Fredrik
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Låsa upp bromsarna

Post by Johannes »

Kolvorienteringen är för att ge jämnare slitage av skivan. Beläggen ska gå in med ena kanten först/änden först. Om belägget tippar så får man mindre tjockleksvariation i skivan och därmed undviks vibrationer i pedalen.

Jämför med att ta en låda och skjuta eller dra efter sig på kanten.


Det är inte alla kolvar som har den finessen.
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Låsa upp bromsarna

Post by henca »

När Perrys motor satte Ferodo racing-belägg på min bil fick jag följande instruktioner för att köra in beläggen:

Gör 3 st inbromsningar från 80 km/h till 30 km/h med 25% pedaltryck
Låt svalna under körning ca 5 minuter
Upprepa de 3 inbromsningarna fast med 50% pedaltryck
Låt svalna under körning ca 5 minuter
Upprepa de 3 inbromsningarna fas med 75% pedaltryck

Jag fick fundera en stund innan jag kom på någon lämplig väg-sträcka där man kunde ägna sig åt sådana övningar utan att reta gallfeber på sina medtrafikanter. Valet föll på en gammal flyg-raka med någorlunda gles trafik och där man på långt avstånd kunde se om någon medtrafikant närmade sig i backspegeln.

Dessa bromsbelägg biter bra, kanske lite för bra. Jag funderar på att byta till gatbelägg igen, främst för att jag tycker att de dammar ganska mycket.

m v h Henrik
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Låsa upp bromsarna

Post by Johannes »

Inkörningsproceduren varierar mellan olika belägg. Den där finstilta texten på anvisningen i paketet-om den finns-läser förmodligen väldigt få.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Låsa upp bromsarna

Post by MagnusW »

PFC har en inkörnings rutin också, inget jag någonsin följt, de blir inkörda i alla fall. Jag tror ingen, föutom seriösa racers kanske, kör in sina belägg.
Det handlar mest om att överföra material från beläggen till skivan och det kommer ske i vilket fall som helst.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply