Var köper man Ribe CS torx skruv eller lämpliga alternativ?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
bastompa63
Posts: 33
Joined: Sun Jul 24, 2022 9:52 pm

Var köper man Ribe CS torx skruv eller lämpliga alternativ?

Post by bastompa63 »

Hej! Renoverar bromsarna på 911:an. Har börjat med att klyva främre bromsoken.
Det är ok av a-typ med mellanlägg för ventilerade, borrade skivor på bilen.
Jag tänker göra en helrenovering av bromsoken och vill då även montera helt nya skruvar som håller ihop okhalvorna.
Ska visst vara nån strä!ckskruv/bult som kallas Ribe CS och som är svår att få tag i.
Tips, råd och dåd uppskattas om var jag kan köpa nya eller hitta ersättningsalternativ!
Mvh Thomas
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Var köper man Ribe CS torx skruv eller lämpliga alternativ?

Post by Johannes »

De där är riktigt svåra, för ganska många år sedan var det bara till massiva skivor som Porsche hade.

Om det inte hänt något nyligen så är det omöjligt såvitt jag vet
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Var köper man Ribe CS torx skruv eller lämpliga alternativ?

Post by gtBen »

Var rädd om de M7- och M9- Ribe-skruvar och muttrar du har då det inte finns nya att köpa. Bit-sats för Ribe finns att köpa på amazon/ebay. Använd rätt bits och vrid på muttrarna - vrid inte på skruvarna, då går de av.
Går någon av kan du borra upp och byta till M8 insex i 12.9-kvalitet, men en Porsche-konnässör ser direkt om det sitter fel skruvar :oops:

Image
Jag blästrade och ytbehandlade om mina, de är gjorda med hög hållfasthet så de håller för evigt om du "sköter" dem rätt. Ytbehandlingen är (oljebäraren) svartfosfatering, och en efterföljande inoljning behövs då ytbehandlingen i sig inte ger någon korrosionsbeständighet alls.
@lagteknik
bastompa63
Posts: 33
Joined: Sun Jul 24, 2022 9:52 pm

Re: Var köper man Ribe CS torx skruv eller lämpliga alternativ?

Post by bastompa63 »

👍 Tack för snabba svar!
bastompa63
Posts: 33
Joined: Sun Jul 24, 2022 9:52 pm

Re: Var köper man Ribe CS torx skruv eller lämpliga alternativ?

Post by bastompa63 »

7 st av dem går att återanvända med lite omvårdnad, men 1 st är tyvärr helt sönder i skruvskallen sedan nån tidigare reparation före mitt projekt.
Därav att jag funderade på att byta ut allihop mot nya.
Min 911 är ingen bil i 100% origalskick ändå, så några extra udda skruvar gör varken till eller från egentligen.
Om jag inte lyckas hitta åtminstone 1 st ersättnings ribe. Vågar inte använda den dåliga skruven igen.
Mvh Thomas
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Var köper man Ribe CS torx skruv eller lämpliga alternativ?

Post by Johannes »

M7 har ju som bekant blivit en allt vanligare dimension. M9 vet jag inte.

Sist jag grejade med utbytta skruvar så fick vi borta upp såväl hål som utrymme för skallarna.

Den ena av skruvarna har 11.9 i hållf klass.

Det är också smalare liv på original för att kunna sträcka dem ordentligt. Hur som så går det inte att sträcka en 12.9 Unbrako fullt ut. Unbrako har även en speciell övergång till skruvskallen och är formad som en stigande radie, som en andragradare som det stundtals kallas på fikonspråk.

Då använde vi insex Unbrako 12.9. Förr i tiden fanns 12.9 endast i fosfaterat utförande men de finns i blankt utförande nuförtiden.

Ett alternativ skulle kunna vara att gå på solid skiva och ta bort mellanlägget om de kortare finns att tillgå.

För en del år sedan så beställde jag långa hos en återförsäljare i Tyskland. Wiesbaden. Det var bara en hake inte alla i påsen var långa utan blandat med de kortare. Då visade det sig att det endast fanns korta kvar. Men det var innan prishysterin drog iväg på allvar.
bastompa63
Posts: 33
Joined: Sun Jul 24, 2022 9:52 pm

Re: Var köper man Ribe CS torx skruv eller lämpliga alternativ?

Post by bastompa63 »

Tack till er alla. Jag håller hårt i skruvarna som är i bra skick, och hoppas på tur att jag så småningom hittar en lång skruv extra.
Just de här bromsoken får nog insex skruvar av rekommenderad sort.
Mvh Thomas
Post Reply