Den gamla katalogen Erzatsteile

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Den gamla katalogen Erzatsteile

Post by Johannes »

Så här ser alltså den gamla katalogen ut som jag tog någon kopia av till en annan tråd.

Det är utgåvan från 1964 som är aktualiserad några år framåt. Samtidigt så ska man inte glömma bort att det är reservdelar och tex inte nödvändigtvis den del som monterades på monteringsbandet i Zuffenhausen.

Minns väl när jag skulle ha nya innerbelysningslampor i taket. Hjältarna på ett av de mindre av de officiella verkstäderna skaffade fram targaarmaturer till en coupe. Sen korrigerade de till svarta ramar för en med vitt innertak. Reservdel okay men inte original så att säga och gick inte att få fram. Då kom en rätt ointresserad snubbe av bilar och verktyg förbi garaget och sa - kan du få av mig. Står en hyfsad VW 411 bakom lagården. De var i nyskick....

Boken är 45 mm tjock. Var helt omöjlig att köpa en gång i tiden utan rätt kontakt. Den är ihopskruvad med mässingdetaljer. Vill minnas jag fick slanta upp 360 kr för väldigt länge sedan.

Den är värd att leta efter!
Attachments
IMG_3266.jpeg
IMG_3266.jpeg (1.54 MiB) Viewed 2816 times
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Den gamla katalogen Erzatsteile

Post by Johannes »

Krosslista eller vad vi ska kalla det finns också
Attachments
IMG_3267.jpeg
IMG_3267.jpeg (1.43 MiB) Viewed 2815 times
User avatar
henca
Posts: 634
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Den gamla katalogen Erzatsteile

Post by henca »

Snyggt!

Jag provade att googla "porsche ersatzteile-katalog" och hamnade som översta träff på https://www.porsche.com/germany/accesso ... catalogue/ där man kan tanka hem PET i pdf-format. Plötsligt inser jag att PET kanske står för "Porsche ErsatzTeile"... Men bilderna i din bok är som sagt mycket snyggare än de monokromt svartvita bilderna i PET-filerna.

m v h Henrik
Post Reply