Motorns ungefärliga tyngdpunkt?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Motorns ungefärliga tyngdpunkt?

Post by Tomas356 »

Jag ska ta ur motor och växellåda ur min 911T från 1969.

Någon som har tips om ungefär var man ska sätta domkraften för att få bra balans, så att inte motorn tippar åt ena eller andra hållet?

/T
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Motorns ungefärliga tyngdpunkt?

Post by peterc »

Det finns en liten ”knöl” på vevhuset rätt långt fram på motorn i färdriktningen sett. Där brukar jag sätta skålen på domkraften. Akta så du inte klämmer oljeröret. Du får nog lite bakvikt. Man bör vara två när man gör det. Nu har ju jag 915 låda så med din 901 låda får du nog ännu mera bakvikt.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Re: Motorns ungefärliga tyngdpunkt?

Post by Tomas356 »

:-)
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Re: Motorns ungefärliga tyngdpunkt?

Post by Gunnar B »

Jag brukar lägga en brädbit tvärs över där Peter säger, och lyfta i värmekammrarna. Det känns stabilare
Innan du sänker helt, kan du känna om du har jämvikt, genom att vicka lite på motorn i längdriktningen.
User avatar
MartinG
Posts: 218
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:47 pm
Location: Kvicksund

Re: Motorns ungefärliga tyngdpunkt?

Post by MartinG »

Hej. Jag byter skruvarna i bakre motorfästena till M8-gängstång (med muttrar och stora brickor) innan jag sänker ner motorn. Då slipper man risken att motorn välter. Bara att skruva ner muttrarna lite i taget så fallet inte blir så högt om man skulle tappa den från domkraften.

Bild finns här:
viewtopic.php?p=40455&sid=3bff23d2aecb9 ... 423#p40455
Last edited by MartinG on Tue Sep 06, 2022 8:55 pm, edited 2 times in total.
RS -73 Replica | PCS 2424b
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Motorns ungefärliga tyngdpunkt?

Post by Johannes »

Det är ju ganska enkelt med en svarvad tapp som passar i domkraften och sen svetsa på några armar som har kontakt med tex värmekammare om man nu inte åker med raka rör. Då är det antagligen så idiotsäkert som det går om uttrycket tillåts.

Motorer har blivit för dyra på senare år…
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Motorns ungefärliga tyngdpunkt?

Post by JMB »

Porsche har ett lyftok som funkar utmärkt

Vet dock inte hur lätta dom är att få tag på idag
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Motorns ungefärliga tyngdpunkt?

Post by peterc »

Lyftok är ju det bästa förstås. Borde inte vara så svårt att svetsa till med den information som nu finns ovan.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
sprawl
Posts: 59
Joined: Thu Mar 30, 2017 10:18 am
Location: Gbg

Re: Motorns ungefärliga tyngdpunkt?

Post by sprawl »

Något sådant här kanske: Motorvagga
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Re: Motorns ungefärliga tyngdpunkt?

Post by Tomas356 »

Den var lätt att ta ut och jag fixade det själv, utan hjälp. :-)
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Post Reply