Oljetemperatur

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
p911
Posts: 58
Joined: Sat Mar 18, 2006 11:00 pm
Location: Linköping

Oljetemperatur

Post by p911 »

Vad är normal oljetemperatur på en 2,4E -72 motor?

I går när jag var ute på en runda så steg temperaturen på oljan upp till 120 grader och mätaren för oljenivå gick i topp.
Någon som råkat ut för något liknande och kan tipsa om var jag ska börja felsöka?
911 s -71
Silver
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Oljetemperatur

Post by peterc »

På min 2,7 med samma typ av insprutning som du har jag 80 grader vid färd på väg. På bana när jag tar i kommer jag upp till 100.
Du har väl gjort standardfelet och fyllt på för mycket olja? När motorn är varm (80 grader) och gått på tomgång 30 sekunder och står på ett plant underlag ska du ha mitt emellan markeringarna på stickan.
Hjälper inte detta är det något annat (allvarligare) fel.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
p911
Posts: 58
Joined: Sat Mar 18, 2006 11:00 pm
Location: Linköping

Re: Oljetemperatur

Post by p911 »

Pinsamt om jag gjort den tabben.....
Så det kan bli så att oljetemperaturen blir för hög om det är för mycket olja?
Får tömma och fylla "rätt mängd" olja, hur mycket olja ska jag fylla om jag tömmer tanken och vevhuset?
911 s -71
Silver
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Oljetemperatur

Post by peterc »

Kolla först nivån på stickan med varmkörd motor innan du tappar av.
Det räcker med 7-8 liter om du fyller på sen du tömt av. Kör sen varm, rakt fram utan några häftiga kurvmanövrer. Fyll sen på tills du får rätt nivå på stickan. Låt motorn gå 30 sekunder innan du kollar.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Oljetemperatur

Post by henca »

Det är inte riktigt så att temperaturen ökar med mängden olja, det är snarare tvärtom att mängden olja ökar med temperaturen.

Om du är bekant med allmänna gaslagen vet du att med konstant tryck och antal mol så varierar gasens volym med temperaturen. Högre temperatur ger större volym och vid lägre temperatur sjunker volymen.

Samma sak är det med motorolja. På en "vanlig bil" som bara har ca 4 liter olja i motorn spelar det inte så stor roll, men för våra gamla "luftkylda" 911or med drygt 10 liter olja i systemet blir skillnaden i volym flera liter. Mellan max och min på oljestickan är det ca 2.5L. När motorn är kall brukar oljenivån ligga så långt under min-strecket att den inte syns på oljestickan. När motorn är varm är det bra att ha oljenivån någonstans mitt på stickan.

Som Peter skriver skall oljenivån kontrolleras med motor som är så varm att termostaten till kyl-slingan öppnat, med motorn på tomgång och på plant underlag (t ex garagegolv, inte på någon sluttande uppfart).

m v h Henrik
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Oljetemperatur

Post by peterc »

Gaslagen? ...... För en vätska??
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Oljetemperatur

Post by henca »

peterc wrote: Thu Aug 25, 2022 9:30 pm Gaslagen? ...... För en vätska??
Nej, det är inte gaskonstanten som gäller för olja, men principen är densamma såtillvida att olja sväller vid stigande temperatur. Detsamma gäller även vatten som sväller i ett temperaturspann från 4-99 grader, som högst densitet har vatten vid 4 grader.

m v h Henrik
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Oljetemperatur

Post by peterc »

Jag kanske borde läsa på men jag tror inte allmänna gaslagen har någonting alls med vätskor att göra. Har för mig att den bara gäller för ideala gaser.
Kanske är det fler som bör läsa på?
Fast det här hör ju förstås inte till det här forumet.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Oljetemperatur

Post by henca »

peterc wrote: Thu Aug 25, 2022 10:27 pmHar för mig att den bara gäller för ideala gaser.
Ja, det stämmer, jag tog bara allmänna gaslagen som exempel för att förklara att sakers volym kan variera med temperaturen. Även fasta saker som metaller kan få större volym vid högre temperatur, men själva gaslagen gäller naturligtvis bara för gaser. Dock känner jag inte till någon "allmän metalllag" eller "allmän vätskelag" som annars hade varit ett bättre exempel.

m v h Henrik
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Oljetemperatur

Post by MagnusW »

Min 2.7a kjet med bara trombonen, blev ganska varm vid normalkörning vill jag minnas, 100 grader i alla fall.

120 grader är lite varmt, en 2.4 E borde ha en oljekylare i framskärmen, har den det? Blir kylaren varm?
Kan också var värt att kolla så att cylindrar och toppar är rena externt så inte möss dragit in en massa bråte under fläktkåpan.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
p911
Posts: 58
Joined: Sat Mar 18, 2006 11:00 pm
Location: Linköping

Re: Oljetemperatur

Post by p911 »

Ja den har oljekylare i höger främre hjulhus men jag tänkte inte på att känna efter om den var varm.
Tänker tömma oljetanken och vevhuset för att mäta upp så jag inte har överfyllt den,
911 s -71
Silver
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: Oljetemperatur

Post by Homegrown »

p911 wrote: Fri Aug 26, 2022 5:30 pm Ja den har oljekylare i höger främre hjulhus men jag tänkte inte på att känna efter om den var varm.
Tänker tömma oljetanken och vevhuset för att mäta upp så jag inte har överfyllt den,
Tömma tank och vevhus ger dig inte den informationen.
Kontrollera istället oljenivån som redogjorts redan på stickan i oljetanken.
Oljemätaren kan visa fel vid tex dålig jordning av instrumenteringen.
Många motorer har precis som Magnus skriver igensatta kylflänsar och/ oljekylare. Kan vara olja och damm som bildar beläggning eller som i en av mina motor tillhåll för något djur som åt nötter och isolerat med halm.
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Oljetemperatur

Post by peterc »

MagnusW wrote: Fri Aug 26, 2022 3:16 pm Min 2.7a kjet med bara trombonen, blev ganska varm vid normalkörning vill jag minnas, 100 grader i alla fall.

120 grader är lite varmt, en 2.4 E borde ha en oljekylare i framskärmen, har den det? Blir kylaren varm?
Kan också var värt att kolla så att cylindrar och toppar är rena externt så inte möss dragit in en massa bråte under fläktkåpan.
Det är märkligt. Om nu mätarna visar rätt förstås. Jag har alltså en 2,7 med stämpelpump och insug med 6 spjäll. En kylare från en SC i höger hjulhus. Aldrig över 80 grader på landsvägen.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Oljetemperatur

Post by henca »

MagnusW wrote: Fri Aug 26, 2022 3:16 pmBlir kylaren varm?
På tal om nybörjar-tabbar när orutinerade mekar 911... Min 911 vet hur det blir när förr-förra ägaren eller tidigare eller någon vårdnadshavare som den lämnats in till väljer att sätta domkraften på oljerören som går under golvet på högersidan. Då blir de rören platta och sen får man inte så bra kylning som man skulle behöva.

m v h Henrik
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Oljetemperatur

Post by peterc »

Har hört talas om sådant. Tror snarare det är blindhet än orutin. Idioti skulle det kunna vara också.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
p911
Posts: 58
Joined: Sat Mar 18, 2006 11:00 pm
Location: Linköping

Re: Oljetemperatur

Post by p911 »

Inga skador på rör eller igensatta flänsar utan det är något annat som strular.
Mängden olja som debiterades var 9 liter och det är svårt att läsa av oljestickan då den blir helt nersölad med olja.
Där av min tanke att tömma oljan och börja om.
911 s -71
Silver
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Oljetemperatur

Post by peterc »

Om de debiterat 9 liter så undrar man ju om de tömt både tanken och vevhuset innan de fyllde på?
Jag låter som en bandspelare när jag säger; 911-or ska inte lämnas till vanliga bilverkstäder.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
p911
Posts: 58
Joined: Sat Mar 18, 2006 11:00 pm
Location: Linköping

Re: Oljetemperatur

Post by p911 »

Jo jag vet, jag får skylla mig själv.
Jag börjar misstänka överfyllning.
911 s -71
Silver
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Oljetemperatur

Post by Johannes »

allmänna gaslagen som nämnts tidigare kan vi glömma.

Maskinolja har en volymutvidgningskoefficient på sju tiotusendelar. Lätt överslag medelst huvudräkning ger vid handen på en vagn med kyl och manuell låda - ej Sportomatic att det bör handla om ca 0,4 liter från garage till driftstemp.

Volymutvidgningen är nog viktigare för lagerspelet och moderna syntetiska oljor kan ha en skräddarsydd molekylkedja. Det förekommer att en biltillverkare har sin egen specifikation på fabrikat xxx 10-30 än samma flaska från biltillbehörsbutiken.

Det är ganska mycket luft som pumpas in i oljan, det kan handla om uppåt 30 % lite beroende på tex typ pump och varvtal. De blåsorna kan vara ganska stora och ska slås sönder i tanken. Det är det som i huvudsak sker när motorn går på tomgång innan nivån kollas.

Lite beroende på vilken tank/rör som sitter i så kan Stickan i något fall vara aningen knepig att verkligen få på rätt plats.
Last edited by Johannes on Sat Aug 27, 2022 10:52 am, edited 1 time in total.
User avatar
p911
Posts: 58
Joined: Sat Mar 18, 2006 11:00 pm
Location: Linköping

Re: Oljetemperatur

Post by p911 »

Oljenivån ser ut att stämma den ligger strax under max på stickan.
Inga skador på oljerör eller oljekylare och det är helt rent under motorkåpan.
Ska köra en runda och känna så oljekylaren blir varm.
Några andra tips?
911 s -71
Silver
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: Oljetemperatur

Post by Homegrown »

p911 wrote: Sat Aug 27, 2022 10:12 am Oljenivån ser ut att stämma den ligger strax under max på stickan.
Inga skador på oljerör eller oljekylare och det är helt rent under motorkåpan.
Ska köra en runda och känna så oljekylaren blir varm.
Några andra tips?
Då har du bekräftat att oljenivåmätaren visar fel intermitent, verkar på din beskrivning den gick i topp vid din provkörning i samband med att tempen ökade.
"I går när jag var ute på en runda så steg temperaturen på oljan upp till 120 grader och mätaren för oljenivå gick i topp.
Någon som råkat ut för något liknande och kan tipsa om var jag ska börja felsöka?"
Troligen dåliga jordpunkter eller dylikt.
Om olja är 120*C i verkligheten eller om mätaren visar 120*C där skulle jag börja felsöka. Efter analys där sedan åtgärda.
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Oljetemperatur

Post by henca »

p911 wrote: Sat Aug 27, 2022 10:12 am Oljenivån ser ut att stämma den ligger strax under max på stickan.
Är detta avläst med varm motor på tomgång med bilen på plant underlag?
p911 wrote: Sat Aug 27, 2022 10:12 amSka köra en runda och känna så oljekylaren blir varm.
Om det är korrekt avläst skall termostaten till oljans kylslinga redan vara öppen så att du kan känna om oljekylaren är varm.

m v h Henrik
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Oljetemperatur

Post by peterc »

Termostaten till kylslingan ska öppna vid 80 grader. Det är därför temperaturen vid normal körning på vägen stannar där.
Vet inte var man får tag på sådana termometrar men vet att någon med liknande problem förde ner en elektrisk termometer i tanken.
Det har funnits 911-or utan oljekylare framtill, till exempel 2,7 150 Hkr. Har för mig att de kunde närma sig 100 grader vid hård körning men inte mer.
Din bil kanske går för magert? Eller har för sen tändning? Det borde dock inte göra att oljevolymen är så hög.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Oljetemperatur

Post by Johannes »

110 och kanske 130 tror jag nog man kan få utan allt för stora åthävor. Det brukar vara i det häradet för vanliga personbilar med nån mer eller mindre skarp 4 cyl vattenkyld maskin. En dieselturbo kryper ännu högre.

Oljan kokar inte före 300 på ett ungefär. Gammal olja har ju som bekant lägre flampunkt och orsakar lättare brand om något inträffar.

Motortemp och vatten eller oljetemp är inte riktigt samma sak. Vatten och diesel ska ju koka bort även i en boxer.

Någonstans över 70 börjar oftast tillsatserna att fungera.

En random oljetempmätare brukar vara röd vid 150.

Skinktermometer eller thermoelement kan man ju mäta med frågan är kanske var mannans mäta…
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Oljetemperatur

Post by peterc »

Undrar om det verkligen blir så varmt? När jag körde på Gelleråsen med min M2a förra sommaren när det var 33 grader varmt stannade temperaturmätaren på 90 grader.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Post Reply