Oljetemperatur

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Re: Oljetemperatur

Post by blomman »

Tack för allt kunskap!!
Kolvar och cylindrar är nya 964 RS orginal från Mahle så de är korrekta.
Smörjningen kan jag i nuläget när allt är ihopsatt igen bara lita på Dick att allt är korrekt. Men som även när han renoverade motorn sist, man vet ju inte om det kan vara något som även den bäste kan missa om man inte letar efter det.
Jag har ju tex inte lagt märke till det som saknades i fram vid kylaren under dessa 11år i min ägo, då jag inte visste att det saknades något. Jag förstod ej heller att att man inte skall fortsätta hålla fullt varv efter varv när mätaren nästan är på rött. För mig var rött =för varmt, nästan rött ok. Men kollar jag youtube på 964 RSR i race så ligger tempen på första vita strecket, kl 8 konstant.
Jag gogglade lite om oil squiters och det verkar ju kunna vara en del fel på dem. Dick säger att det inte är möjligt, vad ska man tro…
Men hur som har jag aldrig tappat oljetryck, vilket verkar hända om de ej fungerar (Enl trådar på rennlist).

Magnus, du förespråkar väl hård inkörning? Senast körde jag 80mil på olika varvtal upp till 4000varv. Verkar ju inte gjort att motorn höll speciellt länge…
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
User avatar
9:59
Posts: 369
Joined: Tue Nov 14, 2006 7:25 am
Location: Uttran by the sea

Re: Oljetemperatur

Post by 9:59 »

Jonas, har du samtliga innerskärmar på plats i fram ?

När vi tävlade -93 , var de några med rs bilarna som fick högre temp, när de kört sönder en innerskärm.
Hela innerskärmen har venturi funktion och ska vara på plats även på cupparna och rsr versionerna.
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Oljetemperatur

Post by MagnusW »

Oil squrters kan mycket väl bli täppta om man inte gjort ordentligt rent efter tex ett tidigare haveri. Är man noga så byter man ut dem mot nya också för att kunna göra rent i blocket.
Har man fått ut mycket skit i oljan så är det ett hästjobb att göra rent och oljekylare mm är nästan bara att kasta och köpa nytt.

Jag har en oljetank jag jobbar med nu, den ser jättefin ut inuti, den är i rostfritt en 930 tank. Tänkte ändå att det var värt att skölja ur den så jag hällde i e85, fick stå lite skakade bankade med gummiklubba och hällde ut i ett spann. Blev lite glitter på botten och en hel del som fastnade på en magnet.
Nu har jag gjort samma procedur, 50 ggr jag överdriver inte och det kommer fortfarande ut lite skräp som fastnar på en magnet.

Ja, jag säger hård inkörning.
Snabbt oljebyte också efter första värmecykeln.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Re: Oljetemperatur

Post by blomman »

9:59 wrote: Fri Jan 06, 2023 6:46 pm Jonas, har du samtliga innerskärmar på plats i fram ?

När vi tävlade -93 , var de några med rs bilarna som fick högre temp, när de kört sönder en innerskärm.
Hela innerskärmen har venturi funktion och ska vara på plats även på cupparna och rsr versionerna.
Japp innerskärmarna är hela. Vad menar du med venturifunktion? För vad? Men absolut, innerskärmarna är ett extra stopp för luften att inte gå runt kylarna utan genom dessa.
Då plåtar saknades, var innerskärmen det enda som stoppade luften.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Re: Oljetemperatur

Post by blomman »

MagnusW wrote: Fri Jan 06, 2023 7:07 pm Oil squrters kan mycket väl bli täppta om man inte gjort ordentligt rent efter tex ett tidigare haveri. Är man noga så byter man ut dem mot nya också för att kunna göra rent i blocket.
Har man fått ut mycket skit i oljan så är det ett hästjobb att göra rent och oljekylare mm är nästan bara att kasta och köpa nytt.

Jag har en oljetank jag jobbar med nu, den ser jättefin ut inuti, den är i rostfritt en 930 tank. Tänkte ändå att det var värt att skölja ur den så jag hällde i e85, fick stå lite skakade bankade med gummiklubba och hällde ut i ett spann. Blev lite glitter på botten och en hel del som fastnade på en magnet.
Nu har jag gjort samma procedur, 50 ggr jag överdriver inte och det kommer fortfarande ut lite skräp som fastnar på en magnet.

Ja, jag säger hård inkörning.
Snabbt oljebyte också efter första värmecykeln.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Re: Oljetemperatur

Post by blomman »

MagnusW wrote: Fri Jan 06, 2023 7:07 pm Oil squrters kan mycket väl bli täppta om man inte gjort ordentligt rent efter tex ett tidigare haveri. Är man noga så byter man ut dem mot nya också för att kunna göra rent i blocket.
Har man fått ut mycket skit i oljan så är det ett hästjobb att göra rent och oljekylare mm är nästan bara att kasta och köpa nytt.

Jag har en oljetank jag jobbar med nu, den ser jättefin ut inuti, den är i rostfritt en 930 tank. Tänkte ändå att det var värt att skölja ur den så jag hällde i e85, fick stå lite skakade bankade med gummiklubba och hällde ut i ett spann. Blev lite glitter på botten och en hel del som fastnade på en magnet.
Nu har jag gjort samma procedur, 50 ggr jag överdriver inte och det kommer fortfarande ut lite skräp som fastnar på en magnet.

Ja, jag säger hård inkörning.
Snabbt oljebyte också efter första värmecykeln.
Har aldrig varit haveri med spån i motorn i min ägo.
Historien är:
0-2000mil bankörd, vet ej dock omfattning.
Bromskylning fram, därav borttagning av styrplåt av luft till kylare.
2000-8000mil hobbygatbil. Bromskylning borttagen, men plåtar ej återmonterade.
8000-10000mil bana/buskörning
9500mil bänkad till 291hk
10000mil topphaveri retainer spruckit. Topprenovering, titanretainers.
10200mil bänkad 299hk
Ca 10200mil litet haveri, kofångaren bytt fram men skumgummitätningar för styrning av kyligt ej ditsatta.
10500mil min ägo
10500mil upptäcker säkring till kylarfläkt brunnit, bilen går varmt, men inget jag tycker är konstigt.
12000mil motorhaveri, bilen låter som en bubbla, ingen kompression på cyl4. Toppar sjunkit, rört på sig
Cyl/kolvar ovala utanför tolerans.
Topprenovering, nya titanretainers, nya ventilfjädrar, nya cyl/kolvar, vevlager, kamkedjor, div lager, packningar, 993 pinnbultar.
12600mil litet oljeläckage från cyl1, lite olja kommer mellan cyl/kamkedjehus, kom aldrig underfund var det exakt kom ifrån.
12700mil motorhaveri, låter som en bubbla (puttrar ut luft från cyl1, ingen kompression, ryker läcker olja, kom från kamkedjehuset där en svetslåga bildats när topp nr 1 sprack och brände rakt igenom kamkedjehuset.
Nya vevlager, kolvbultsbussningar, cyl/kolvar, 6nya beg toppar, packningar, kamkedjehus, spännare, servade spridare.
OrginalSpridarna är ju på gränsen 9meister säger de klarar Max 305hk.

Innan båda haverierna i min ägo har bilen gått på personbästa tid på bana och inte haft någon tendens att vara något fel på. Dock har den troligen från 6000-12700mil gått utan en riktigt fungerande kylare fram, dvs varmare än den ska.

Vet inte vart jag vill komma, bara försöka se någon helhet/rödtråd som jag ev missat.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
User avatar
9:59
Posts: 369
Joined: Tue Nov 14, 2006 7:25 am
Location: Uttran by the sea

Re: Oljetemperatur

Post by 9:59 »

Innerskärmarna leder luften från kylarna över hjulhusen ner i trösklarna, de blockerar icke luften , som du tror.
64 och 993 använde detta system och tar man bort detta saboteras luftgenomflödet till oljekylarna.
Vem tävla med denna bil när den var ny ? Örnulf eller ?
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Re: Oljetemperatur

Post by blomman »

9:59 wrote: Sat Jan 07, 2023 5:44 am Innerskärmarna leder luften från kylarna över hjulhusen ner i trösklarna, de blockerar icke luften , som du tror.
64 och 993 använde detta system och tar man bort detta saboteras luftgenomflödet till oljekylarna.
Vem tävla med denna bil när den var ny ? Örnulf eller ?
Spännande.

Luften kommer in i fronten, 964kylaren sitter på tvären, så plåtarna jag pratar om gör att luften tvingas genom kylaren istället för att gå upp eller bakom.
På andra sidan om kylaren där luften kommer ut finns galler i botten där luften går ut, det är mkt möjligt att luften även går bakom innerskärmarna men det finns ingen öppning in i trösklarna, iså fall följer luften oljerören fram till termostaten där det sitter ett skumgummistopp.

Nu är bilen jag länkar till inte en 964 men det stora runda hålet finns även på 964, vad är detta. Om luften skulle gå in där efter kylaren skulle jag förstå, då innerskärmarna är som tvådelade med ett fack med detta hål emellan.
http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... ss-up.html

På 964 sitter en plastkåpa under växellådan som har ett scoop som tar in luft underifrån och trycker luften uppåt, det är inte den du menar.
Den har jag dock kört utan sedan förra renoveringen. Plastkåpan under motorn har jag kört utan sedan 10500mil på mätaren.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Oljetemperatur

Post by Johannes »

Ingen direkt jämförelse, men Audi hade ju 60, 130 och 170 grader på sina temp visare för olja.

Kring hundra är nog rimligt för vanlig trafik om kondensaten ska koka bort.

Vad har du haft för olja?
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Re: Oljetemperatur

Post by blomman »

Johannes wrote: Sat Jan 07, 2023 1:06 pm Ingen direkt jämförelse, men Audi hade ju 60, 130 och 170 grader på sina temp visare för olja.

Kring hundra är nog rimligt för vanlig trafik om kondensaten ska koka bort.

Vad har du haft för olja?
20w50 mineral valvoline vr1 racing
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Re: Oljetemperatur

Post by blomman »

Ja det Dick sa var att när de servade rallyteamen förr i tiden var det Max 100 grader som gällde därefter börjar motorn tappa effekt. De fick ju ofta då inte ha extra kylare pga reglementet. Men det stod inget om hur stor spolartanken fick vara, så de hade en stor behållare med vatten som de fyllde hela tiden i frunken som rann ner på den kylaren som fanns, de andra teamen skakade på huvudet. Starten på vattenkylt….:)
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Re: Oljetemperatur

Post by blomman »

Läste precis technical training från porsche på 964 och den säger att temp range på motoroljan är 80-100 grader. Fläkten i steg 1 går igång vid 105 grader och steg 2 vid 118 grader. Det står att normal driftstemp är 90 grader.
Att då motoroljan haft en temp på runt 125-140 konstant kan ju förhoppningsvis vara en stor del till haverierna, får jag hoppas.

Jag har byggt en adapter med ett motstånd så fläkten nu startar vid 80 grader steg 1 och 100grader steg 2.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
JMB
Posts: 1058
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Oljetemperatur

Post by JMB »

När fläkten väl är igång och suger luft genom kylaren, hur mycket hjälper plåtarna då? Tänker fläkten måste dra igenom mer än tillräckligt med luft. Annars skulle våra bilar aldrig palla att köras i LA på sommaren
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Re: Oljetemperatur

Post by blomman »

JMB wrote: Sat Jan 07, 2023 3:56 pm När fläkten väl är igång och suger luft genom kylaren, hur mycket hjälper plåtarna då? Tänker fläkten måste dra igenom mer än tillräckligt med luft. Annars skulle våra bilar aldrig palla att köras i LA på sommaren
Då gör plåtarna ingen nytta. Därför bilen inte gått varm i köer.
Men vid bankörning är det fartvinden som sköter kylningen. Den mängden luft som pressar igenom är mkt större än den fläkten drar igenom. många tar bort fläkten om man bara kör bana, för bättre kylning.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
JMB
Posts: 1058
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Oljetemperatur

Post by JMB »

Ok jag trodde inte fartvinden kunde pressa igenom mer luft än fläkten klarar dra igenom
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Re: Oljetemperatur

Post by blomman »

Här är en länk till bild på vevstakslagren. de övre 6 från denna gång och de undre från cyl4 från förra renoveringen.
https://www.dropbox.com/s/1lf3heg4ncyvf ... 7.jpg?dl=0
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Re: Oljetemperatur

Post by blomman »

Här är en länk till en som testat oljors smörjförmåga vid olika temperaturer och det visar sig att valvoline vr1 fick sämst och börjar ryka och brytas ned redan vid 126 grader (260f).
https://www.corvetteforum.com/forums/c3 ... -long.html
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Oljetemperatur

Post by Johannes »

Gjordes det nåt med veven mellan renoveringarna?
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Re: Oljetemperatur

Post by blomman »

Johannes wrote: Sun Jan 08, 2023 8:04 pm Gjordes det nåt med veven mellan renoveringarna?
Nej, den kontrollerades nog som allt annat men inget arbete på den.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Oljetemperatur

Post by MagnusW »

VR1 oljan har högre zink innehåll och det är bra för kammarna, men det är en racing olja. Racingoljor är bra till racing, men de "håller" inte lika bra utan behöver bytas oftare, typ var eller varannat race.

Jag skulle köra en vanlig helsyntet, eller det är det jag gör.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Oljetemperatur

Post by Johannes »

Tittar på bilden med lagren. Det har ju på en del mest slitits i mitten. Då far tankarna till hur såg egentligen vevtappen ut? Och nära slutet och början på skålen brukar det vara mindre slitage när allt är helt ok.

Smala slitagebilder för även tankar till överhettning.

Glappet i lagret ska ju hjälpa till att pumpa runt oljan. Racinglager är ofta hårdare men har lägre livslängd. Och det finns gott om olika material och lösningar som används.

Allt oftare används så kallade sputter lager. Då är det olika kvalitet i över resp undre skål. En av skålarna får ta större påkänning. Övre på stakar och undre på ramlager. De har ofta någon slags polymeryta.

Blyfria lager var cirkus i branschen när det lagkravet kom för kanske 15 år sedan.

För att reducera risken för överhettning så har man för kylningens skull allt oftare slutat att stansa in nummer, det graveras med laser och då blir det även bättre yta som överför men det är ju inte speciellt stor skillnad.

På fotot ser det yta att vara en del fläckar som skulle kunna komma från smuts mellan lagerskål och överfall. Nån fläck skulle rent av kunna komma från kavitation av kondensvatten i kombination med mycket luft i oljan. 3 till vänster.

Men ett foto är ett foto.

Vi håller tummarna för att du fått ordning på kylningen och att det funkar perfekt till våren
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Re: Oljetemperatur

Post by blomman »

Johannes wrote: Tue Jan 10, 2023 5:27 pm Tittar på bilden med lagren. Det har ju på en del mest slitits i mitten. Då far tankarna till hur såg egentligen vevtappen ut? Och nära slutet och början på skålen brukar det vara mindre slitage när allt är helt ok.

Smala slitagebilder för även tankar till överhettning.

Glappet i lagret ska ju hjälpa till att pumpa runt oljan. Racinglager är ofta hårdare men har lägre livslängd. Och det finns gott om olika material och lösningar som används.

Allt oftare används så kallade sputter lager. Då är det olika kvalitet i över resp undre skål. En av skålarna får ta större påkänning. Övre på stakar och undre på ramlager. De har ofta någon slags polymeryta.

Blyfria lager var cirkus i branschen när det lagkravet kom för kanske 15 år sedan.

För att reducera risken för överhettning så har man för kylningens skull allt oftare slutat att stansa in nummer, det graveras med laser och då blir det även bättre yta som överför men det är ju inte speciellt stor skillnad.

På fotot ser det yta att vara en del fläckar som skulle kunna komma från smuts mellan lagerskål och överfall. Nån fläck skulle rent av kunna komma från kavitation av kondensvatten i kombination med mycket luft i oljan. 3 till vänster.

Men ett foto är ett foto.

Vi håller tummarna för att du fått ordning på kylningen och att det funkar perfekt till våren
Jätte tacksam för ert kunnande och era synpunkter!
Inte mkt jag kan göra nu, men har förtroende för Dick och hans ”Janne” som gjort dessa jobb åt Perrys sedan 70talet.
Såg att jag 2016 börjat köra på vr1 racing och därefter började problemen. Innan körde jag 76 olja, men hittade inte den sen. så kommer efter inkörning denna gång köra motul 300v 15w50 helsyntet och hoppas det funkar bättre. Den är erkänt den absolut bästa oljan efter omega, men den kostar 750kr/l.
I och med att den kommer gå kallare kanske vilken olja som funkar, men tror detta kommer bli bra. Framtiden får utvisa.
Återigen ledsen för att jag kapade denna tråd.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Post Reply