Oljetemperatur

Forumet för de tekniska frågorna.
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Oljetemperatur

Post by Johannes »

Är det en temp mätare för motorn? Eller en som mäter verklig temp på oljan?
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Oljetemperatur

Post by peterc »

Oljetemperatur står det på den.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Oljetemperatur

Post by Johannes »

På ett ungefär: i en motor av den typ som sitter i vanliga familjesoffor ibland kallade råttsoffor om man vill vara aningen fixerad så kan man påräkna temperaturer över 250 grader vid avgasbryggorna i topplocken(cylinderhuvudet). I oljeområdet har godset kanske 140 grader på maxlast och då har även oljan den tempen.

Nu är ju inte våra motorer byggda enligt det konceptet men det är nog ungefär lika varmt.

Porsche fick ju gå till tyngre motorer med vattenkylning för att klara prestanda avseende effekt och inte minst externt ljud.
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Oljetemperatur

Post by felix83 »

Hur snabbt gick tempmätaren upp? Om det verkligen är fel på kylningen så borde väl mätaren krypa uppåt ganska sakta, men om nålen helt plötsligt hoppar till och visar högre så borde det väl tyda på fel i givare/kabel/mätare? Eller tänker jag fel?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Oljetemperatur

Post by MagnusW »

Moderna vanliga bilar, de visar inte verkliga temperaturer utan vad tillverkaren tror att föraren vill se. Skulle tex vatten tempen fladdra upp och ner som den gör i verkligheten så skulle väl 9 av 10 bilar komma tillbaka till handlaren med klagomål.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Oljetemperatur

Post by Johannes »

Ja - bilar har en programmerad nål så att den står vågrätt på ett ungefär vid vanlig färd och är olika känslig vid olika uppmätta temperaturer och den rör sig först när det börjar krisa. Ungefär som en bränslenål som absolut inte är linjär.
911s
Posts: 3
Joined: Wed Nov 28, 2018 8:07 pm

Re: Oljetemperatur

Post by 911s »

Tack för tips och idéer 😊
Kommer nog aldrig få veta vad felet var, nu går den som vanligt igen och tempen ligger på ca 80 grader.
Det enda som jag kan hitta är att den blev servad med mobil super 1000 15w40
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Re: Oljetemperatur

Post by blomman »

När jag köpte min 914 med 3l 6a hade den ingen termostat och en Mercedeskylare fram, då gick den upp till 120 grader vid hård bankörning. Satte dit en termostat, grövre slangar och en högflödeskylare som Sellholm byggde. Nu aldrig över 100 grader.

På min 964rs har jag renoverar motorn nu för andra gången på 700mil. Klantigt men har aldrig tänkt det var problem att tempmätaren gick upp till sista strecket (kl10) vilket visar sig är 130 grader. När vi såg att vevstakarna hade blivit blåa kom vi till slut fram till att oljan måste gått för varm. Då en topp spruckit och bränt hål rakt genom kankedjehuset gjorde att vi först misstänkte den gått för snålt. Det visade sig vara några småsaker som saknades fram runt kylaren, som gjorde att luften gick runt den istället. Allt över 100grader tar död på luftkylda Motorer i förtid. Nu byggde jag en exakt kopia av rsr kylare i vänster hjulhus och kompletterade med.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Oljetemperatur

Post by Johannes »

Trist med renovering efter 700 mil igen.

Tempmätaren visar nån slags ekvivalent motortemperatur. Avgastemperaturen ligger antagligen 800-900 grader Celsius. Då ställs det hårda krav på toppar/ cylinderhuvud. Du har antagligen stellitbelagda avgasventiler. Det gäller att fläkten fungerar och att kåporna är okay. Runt topparna i sig är det ju i egentlig mening ingen direkt olja,

På en racerbana kan man antagligen påräkna 130-140 grader som nån slags oljetemperatur mätt med lab utrustning. Vad mätaren på panelen visar är något annat. Det är något slags genomsnitt som ska passa vilken förare som helst som lärt dig att det står 82 grader på termostaten till ungefär vilken bil som helst.

130 grader oljetemp och kolvkylning har jag svårt att se att det skulle ge blått på stålet. Olegerat stål blir purpurrött vid 280 och de blå nyanserna hänger med till 335 på ett ungefär. Stakarna är av hög legerade kvalitet så det måste bli ännu varmare.

Om det blivit så varmt att oljan kollapsat och det skär i kolvbult eller vevände, ja då blir åtminstone veven blå.

På en vätskekyld motor som går hårt läs tävling ligger antagligen kylvattentemperaturen kring uppåt 110 grader celsius utan direkta problem med en klackspark.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Oljetemperatur

Post by MagnusW »

Måste nog säga att blåanlöpta stakar låter mer som dålig smörjning eller för tajta lagerspel. Skulle viljat se lagren och vevtapparna.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Oljetemperatur

Post by Johannes »

Kunde möjligen ha lagt till att på diskmaskiner med vattenkylning så har man kylarlock med hårdare fjäder. Öppningstryck på låt säga 1,4 och då ökar kokpunkten. Dessutom blandat med wetter i glykolen för ändrad ytspänning. Ca 110 C. Då gäller det att ha riktiga riktiga slangar och klämmor som verkligen nyper runt om - det är inte så vanligt. Men de problem slipper vi med våra grejor.

Men för snålt och ökad temperatur, det blir inte riktigt på det viset även om det oftast heter så. För fullständig förbränning har man 14, 7 kg luft och 1 kg bränsle. Då får man peak på NOx. Mer eller mindre bränsle sänker temperaturen, låt säga att man går ner i luft så blir det fetare och oförbränt bränsle kyler för Max prestanda. Beroende på var man hamnar så kan det tex börja spika. EGR och ev lamdareglering kommer med i bilden, om man nu har såna grejor.



Men för
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Re: Oljetemperatur

Post by blomman »

Vevlagren var slitna (700mil)(200mil bana) kolvbussningarna hade krymt. Stakarna mättes upp och bearbetades på något vis. Enl Dick hade de tendens till att vara blåanlöpta.
Kan ha gått snålt men inget som syntes på stift eller övriga 5 cyl/kolvar. 1 cyl/kolv var ju skadade pga svetslågan då toppen sprack.

Att den gått varmt är konstaterat. Samtliga plåtar/tätningar runt kylaren saknades. Men inget som syntes om man inte visste vad man skulle leta efter.

Det som jag konstaterade efter första renoveringen var att jag hade väldigt högt oljetryck även på tomgång. Runt 3bar, men inget Dick tyckte var konstigt.
Bilen gick väldigt bra, enda tills haveriet.
Nu har jag ju kopplat in en bredbandslambda som jag ska ha koll på.

Vid haveriet hade bilen gått ca 60mil sedan oljebyte och oljan såg väldigt mörk ut.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Re: Oljetemperatur

Post by blomman »

MagnusW wrote: Mon Jan 02, 2023 8:44 pm Måste nog säga att blåanlöpta stakar låter mer som dålig smörjning eller för tajta lagerspel. Skulle viljat se lagren och vevtapparna.
Lagren kan jag ta bild på om några dagar.
Ja skulle ju vara jobbigt om det är nåt grundproblem vi missat igen…
Nu kommer den iaf inte gå varm, och bränsleblandningen kan jag kontrollera och då åtgärda innan hård körning.

Just de, det var även så att när vi startade bilen efter renovering, visade bredbandslambdan väldigt snål tomgångsblandning runt 16, efter någon minut, troligen då den vanliga lambdan (som är kopplad till motronic) blivit varm. När den kopplas ur, ligger tomgången på stadiga 13-13,5 och tomgången är jämnare.
Har inte startat bilen med ny lambdasensor ännu. Men lambdan på 964 används mig veterligen bara vid låg belastning, så att den skulle vara källan till haveriet har jag svårt att tro, men vad tror ni?
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Oljetemperatur

Post by MagnusW »

Hög oljetemp är ju inte bra, 130 är mycket men tycker inte att det borde vara katastofalt. Min 3.2a brukar ligga på 120 och upp lite över det på en varm sommardag.
Kamkedjehusen skadades, jag antar att det då är cylinder 1 eller 4 som havererat, de får olja sist i kedjan. Är det alla lager som är nerslitna och alla stakar som är blåa eller bara den skadade cylindern? Sitter också "oil squrters" vid vevlagren som kyler kolvarna, det kanske blivit täppta?
Är kammarna OK? De får olja efter stakarna/veven.

Cylinder 3 ska vara den som går varmast, det är därför det sitter en tempgivare i den toppen, den ska Motronicen övervaka.

Spekulerar bara, det är ju i princip omöjligt att att komma fram till en exakt orsak, det är säkert flera samverkande saker. Men om något havererar efter så kort tid så brukar det vara något som inte blev rätt/bra första gången...
På Pelican så var det upp för ett par år sedan att Glycos lager för 964an var så dåliga att gamla slitna lager man tog ur hade bättre spel än nya.
Jag köpte 2 uppsättningar nya vevlager (inte glyco) till min 924a, hade jag inte kontrollmätt dom så hade det blivit haveri, garanterat. De var extremt ojämna i sin tjocklek.
Så man ska inte lita på att tex nya lager är enligt spec, det måste mätas upp.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Re: Oljetemperatur

Post by blomman »

Kammarna är ok, främst den skadade cyl vevstake som hade problem. Det var cyl1 som toppen sprack på. Tempen låg ofta ganska nära rött, så kan ju lika gärna varit 145 grader. Tycker Dick borde ha ha sett om oil squiters varit igensatta.
Vad jag förstår det som var det minimala skador på lager men det var uppenbart att de gått varmt, främst nedre halvan, om jag inte missförstått. Men Dick lämnade detta till hans expert på vevstakar, ”Janne” som mätte upp allt och gjorde det som krävdes.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Oljetemperatur

Post by Johannes »

Om lagret gått varmt så är det kanske oljebrist man kan tänka sig. Vevaxeln försörjer lagret. Metallkontakt kan ge blånering.

Men det värmer nog inte motoroljan så som det beskrivits.

Den uppvärmning av oljan som sker i så fall, kan knappast bli så varm att toppen överhettas

Kan ju fundera på staklagrets förband, korrekt dragna. Moment eller med klocka?

Är det bara lite blått har nog inte härdningen skadats så den blivit mjuk. Stakar brukar ha 42-46 Hrc.

Om förhöjd oljetemp i systemet ska värma kamhus så det sprider sig ner till toppar och vidare låter långsökt.
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Re: Oljetemperatur

Post by blomman »

Johannes wrote: Wed Jan 04, 2023 7:51 pm Om lagret gått varmt så är det kanske oljebrist man kan tänka sig. Vevaxeln försörjer lagret. Metallkontakt kan ge blånering.

Men det värmer nog inte motoroljan så som det beskrivits.

Den uppvärmning av oljan som sker i så fall, kan knappast bli så varm att toppen överhettas

Kan ju fundera på staklagrets förband, korrekt dragna. Moment eller med klocka?

Är det bara lite blått har nog inte härdningen skadats så den blivit mjuk. Stakar brukar ha 42-46 Hrc.

Om förhöjd oljetemp i systemet ska värma kamhus så det sprider sig ner till toppar och vidare låter långsökt.
Tack för input!
Allt draget enligt skolboken antar jag. Dick på Perrys motor är en av få jag verkligen litar på till fullo.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Oljetemperatur

Post by Johannes »

På de mer moderna vassa vattenkylda modellerna viskades det om att förbanden tillverkade av Neumayer som havererade. Men de bilarna brann ju upp med fabriksmonterade motorer. Då blev det varmt på riktigt … trist.
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Re: Oljetemperatur

Post by blomman »

Johannes wrote: Wed Jan 04, 2023 7:51 pm Om lagret gått varmt så är det kanske oljebrist man kan tänka sig. Vevaxeln försörjer lagret. Metallkontakt kan ge blånering.

Men det värmer nog inte motoroljan så som det beskrivits.

Den uppvärmning av oljan som sker i så fall, kan knappast bli så varm att toppen överhettas

Kan ju fundera på staklagrets förband, korrekt dragna. Moment eller med klocka?

Är det bara lite blått har nog inte härdningen skadats så den blivit mjuk. Stakar brukar ha 42-46 Hrc.

Om förhöjd oljetemp i systemet ska värma kamhus så det sprider sig ner till toppar och vidare låter långsökt.
Jag pratade med Dick idag. Samtliga kolvbultsbussningar kärvade. Stakarna gicks igenom tillsammans med nya lagren nu och fixades till. Det där med att de blivit blå verkade jag lite fått om bakfoten, de kan fått en viss färgton vid härdning tillverkning sa han? Men däremot behövde stakarna lite arbete då de krympt av värmen, minimalt men ändå. Nu är iaf lagren uppmätta och avpassade tillsammans med stakar och vev.

Vid renoveringen sist byttes ju vevlagren men inte kolvbultsbussningarna, så de har ju hänt något med under dessa 700mil, varav 200mil på fullgas.
Orginaltopparna som gått 12000mil bearbetades ju vid förra renoveringen, men då en sprack nu, kan de varit totalt utmattade av värmen, då de iaf minst gått 3000mil varmt, utan tillräcklig kylning i fronten.
Nu sitter det nya, beg toppar, bearbetade som gått väldigt lite och inte på en racebil.
Att någon oljekanal är igensatt är ej möjligt i detta fall, enligt Dick.

Jag försöker bara gå igenom så jag inte behöver lära mig av misstag igen.

Min plan nu är att köra in motorn, filma från kupen, då ser jag varvmätaren, oljetempen samt min bredbandslambda mätare.
Därefter varva ut bilen och filma på samma vis. Ligger lambdan då på runt 12.5 på fullgas låter det väl som att det jag själv kan kolla är rätt?

Jag är ledsen att jag kapat denna tråd från trådskaparen.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: Oljetemperatur

Post by Homegrown »

blomman wrote: Thu Jan 05, 2023 12:08 pm
Johannes wrote: Wed Jan 04, 2023 7:51 pm Om lagret gått varmt så är det kanske oljebrist man kan tänka sig. Vevaxeln försörjer lagret. Metallkontakt kan ge blånering.

Men det värmer nog inte motoroljan så som det beskrivits.

Den uppvärmning av oljan som sker i så fall, kan knappast bli så varm att toppen överhettas

Kan ju fundera på staklagrets förband, korrekt dragna. Moment eller med klocka?

Är det bara lite blått har nog inte härdningen skadats så den blivit mjuk. Stakar brukar ha 42-46 Hrc.

Om förhöjd oljetemp i systemet ska värma kamhus så det sprider sig ner till toppar och vidare låter långsökt.


Jag pratade med Dick idag. Samtliga kolvbultsbussningar kärvade. Stakarna gicks igenom tillsammans med nya lagren nu och fixades till. Det där med att de blivit blå verkade jag lite fått om bakfoten, de kan fått en viss färgton vid härdning tillverkning sa han? Men däremot behövde stakarna lite arbete då de krympt av värmen, minimalt men ändå. Nu är iaf lagren uppmätta och avpassade tillsammans med stakar och vev.

Vid renoveringen sist byttes ju vevlagren men inte kolvbultsbussningarna, så de har ju hänt något med under dessa 700mil, varav 200mil på fullgas.
Orginaltopparna som gått 12000mil bearbetades ju vid förra renoveringen, men då en sprack nu, kan de varit totalt utmattade av värmen, då de iaf minst gått 3000mil varmt, utan tillräcklig kylning i fronten.
Nu sitter det nya, beg toppar, bearbetade som gått väldigt lite och inte på en racebil.
Att någon oljekanal är igensatt är ej möjligt i detta fall, enligt Dick.

Jag försöker bara gå igenom så jag inte behöver lära mig av misstag igen.

Min plan nu är att köra in motorn, filma från kupen, då ser jag varvmätaren, oljetempen samt min bredbandslambda mätare.
Därefter varva ut bilen och filma på samma vis. Ligger lambdan då på runt 12.5 på fullgas låter det väl som att det jag själv kan kolla är rätt?

Jag är ledsen att jag kapat denna tråd från trådskaparen.
Rent spontant så har jag svårt att tro att endast luftstyrplåten på oljekylaren är boven till allt. Om det är så varmt att kolvbulten nyper i både kolv och vevstake så borde oljan koksa, om det är oljetemp relaterat. Att motorn gått varm är klart men är det Bristande smörjning?
Smutsiga spridare /ojämn AFR mellan cylindrarna?
Fungerade luftkylningen som den skalle (liftstyrningar etc rätt monterade samt tät fläktkåpa)?
Fungerade det interna smörj/kylsystemet (squireter etc)?
Map och avgastemp.?

Om bara en topp spruckit av utmattning/fabrikationsfel pga att den gått i övre tempregistret skulle jag kunna köpa, men att kolvbultarna nyper både i kolv och stake samtidigt då skulle jag fundera en gång till.

Hoppas att jag har fel. Och att för hög olje temp är boven. Alltid bra att ha koll på tempen (oljetrycket borde ha blivit dåligt i samband med körning pga hög temp).
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Re: Oljetemperatur

Post by blomman »

Ja tack för all input!
På 964 sitter ju främre kylaren på tvären, när bakre plåten saknas och även 2st skumgummibitar på insidan av kofångaren går luften rakt igenom och inte genom kylaren. Fläkten drar ju genom luft, men det hjälper främst i köer och där har den inte gått varm. Den går även igång väldigt sent i orginalutförande.

Spridarna är precis i underkant på 964 så det kan vara en del av det men då enda modifieringen denna bil har är spagetti headers, 993 maf tycker jag inte de borde gå snålt (om de funkar).
Vid service av spridarna visade det sig att spray pattern var ”fair” och efter ”good”

Dick garanterar att smörjningen i motorn fungerar som den ska, och det måste jag ju lita på….
Han säger också att avgastemp säger väldigt mkt! Ska ta och hålla koll på den med termometer på varje grenrör.

Om smörjningen skulle vara något fel på skulle man inte märka detta på något vis under 700mil, innan haveri?

Vid förra haveriet, såg topparna ut som de hade spår i sig, de skall vara helt plana. De hade rört på sig, och sjunkit in i cyl. En var då inte räddningsbar för bearbetning. Då satte vi in 993 pinnbultar och köpte en ny/beg topp. En av topparna hade denna tendens igen dock inte lika kraftigt.
Även förra gången monterades 6st nya cyl/kolvar. De övriga 5 denna gång såg ut helt som nya.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: Oljetemperatur

Post by Homegrown »

blomman wrote: Fri Jan 06, 2023 9:22 am Ja tack för all input!
På 964 sitter ju främre kylaren på tvären, när bakre plåten saknas och även 2st skumgummibitar på insidan av kofångaren går luften rakt igenom och inte genom kylaren. Fläkten drar ju genom luft, men det hjälper främst i köer och där har den inte gått varm. Den går även igång väldigt sent i orginalutförande.

Spridarna är precis i underkant på 964 så det kan vara en del av det men då enda modifieringen denna bil har är spagetti headers, 993 maf tycker jag inte de borde gå snålt (om de funkar).
Vid service av spridarna visade det sig att spray pattern var ”fair” och efter ”good”

Dick garanterar att smörjningen i motorn fungerar som den ska, och det måste jag ju lita på….
Han säger också att avgastemp säger väldigt mkt! Ska ta och hålla koll på den med termometer på varje grenrör.

Om smörjningen skulle vara något fel på skulle man inte märka detta på något vis under 700mil, innan haveri?

Vid förra haveriet, såg topparna ut som de hade spår i sig, de skall vara helt plana. De hade rört på sig, och sjunkit in i cyl. En var då inte räddningsbar för bearbetning. Då satte vi in 993 pinnbultar och köpte en ny/beg topp. En av topparna hade denna tendens igen dock inte lika kraftigt.
Även förra gången monterades 6st nya cyl/kolvar. De övriga 5 denna gång såg ut helt som nya.



Anledningen till att jag ifrågasätter lite, är för att jag hellre vill läsa om alla äventyr du och bilen gör på banorna istället för tråkiga fakturor och stillestånd.
Om oljan blir överhettad så borde oljetrycket minska i samma takt som tempen går upp.
Att oljan missfärgats/blivit överhettad blir lite per automatik om delar av motorns innandöme blånat av värme. Sen är frågan vad kom först hönan eller ägget. Blev vevstakarna blå för att oljan var 150* C eller var vevstakarna så varma att oljan som kom i kontakt med den överhettades (missfärgades och genererade hög oljetemp)
Angående spridare. Fair and good spray pattern säger inte hela sanningen. Men fair innebär att spridaren inte är fullgod (funkar kanske ändå ok på en glidarbil) viktigare är balansen mellan alla spridare (att alla ger samma cc ) inom någon procent så att inte tex två cylindrar går magert och övriga går lite fett. Det du ser på lambdamätaren är ett medelvärde på alla sex.
Om inte original är högsta prioritet, så finns det prisvärda sprut som är överlägsna det som sitter orginal som även övervakar alla parametrar temperaturer, tryck, lambda etcetera. Om någon temp eller tryck går utanför det gafflade värdet så kommer varning eller limp mode. Billig försäkring jämfört med motor renovering.
Som sagt, hoppas 2023 blir ett åk år
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Re: Oljetemperatur

Post by blomman »

Jag uppskattar att du ifrågasätter!
Spridarna gav innan service 177-180 dynamic och 188-190 static.
Efter ger de 179-184 dynamic och 191-195 static.

Jagvhar tänkt att kanske låta elite i hasslarp koppla in emerald sprut, efter inkörning. Plug&play då det finns kabelstamsadapter.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Oljetemperatur

Post by MagnusW »

Angående sprut, inget fel på Emerald, jag har haft det på min Targa i många år.
På min 3.6 i 69an har jag ett plug-n-play Vems som passar på originalhärvan. Inte supernöjd men funkar bra.

Men idag skulle jag gå på ett Maxxecu Race, har ett maxxecu street i min 924a. Göra en helt ny härva går att göra snyggare och det än nytt. Sätta i nya moderna spridare. Ett Race har interna drivare för bredbandslambda, dubbla knacksensorer och individuella avgastempgivare.
Det är vad jag kommer byta till på min 3.6a om/när jag bultar på någon effekthöjare....
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Oljetemperatur

Post by Johannes »

Det är ungefär 45 år sen jag satte upp mina första ritningar på plankan med vevstakar. Vi ritade manuellt med tusch innan datorerna gjorde sitt intåg.

I huvudsak är det tre material i stakar. Stål aluminium eller titan.

Av stål så finns det gjutna, smidda och helt bearbetade från ämne.

Utgår från att du har smidda stakar av stål.

På ett ungefär: De tillverkas från en kapad bit av rundstång ca 45 mm i diameter. Upphettas rejält så den glöder. Den stumpen rullas mellan valsar och förformas. Sen läggs den i en form och pressas till med några slag, därefter så flyttas den till en annan form och skägget i kanterna klipps bort.

Kontrollerad avkylning för glödgningens skull ska ge okad motståndskraft mot tex sprickbildning och töjning. Vi ökade belastningar så används till exempel nitrerhärdning. Då används ammoniumgas som tränger in i stålet. Ofta legerat med nickel och molybden. Blästring och ev kulbombning - beskjuts med kulor för ökad styrka, Sen sker bearbetning och här används kylvätska.

Det är oerhört mycket smådetaljer i tekniken bakom en stake.

Den kan nog inte bli blå av oljan. Oljan behöver upp i 330 grader och kanske mer beroende på nyans innan den börjar anta den färgen.

Skulle tex packningar och slangar hålla för den temperaturen kan man ju fråga sig?

Oljan skulle sannolikt sitta som stalaktiter i ventilkåpor och annat.

Om 6 kolvbultar kärvar så kan man ju fundera på det. Om de heller inte var nya så bör de ju också haft viss inkörning sedan tidigare och inte varit för trånga vid normal driftstemperatur.

Om man istället funderar på kolvar och dess ringar. Hur ser oljekanalerna ut? Får kolvtappen rätt smörjning? Är det rätt typ av kolvar? Sitter ringarna monterade så att cylinderväggarna får korrekt värmeöverföring? Får cylindern rätt smörjning?

Själv skulle jag fundera i den riktningen.
Post Reply