911 SC startproblem
911 SC startproblem
Nån som vet hur många relän / säkringar som finns i en SC-78 som styr tändning/ bränslepump?
Nu skall det tilläggas att motorn är utbytt till en 3.2 med motronic.
Startmotorn går runt med bra fart men det kommer ingen gnista och troligtvis inget bränsle heller.
Har provat att byta relät som sitter ihop med motronic boxen efter tips men det var ingen skillnad
Finns inget larm i bilen heller som kan ställa till det.
Alla (bra) tips mottages för vidare felsökning
Nu skall det tilläggas att motorn är utbytt till en 3.2 med motronic.
Startmotorn går runt med bra fart men det kommer ingen gnista och troligtvis inget bränsle heller.
Har provat att byta relät som sitter ihop med motronic boxen efter tips men det var ingen skillnad
Finns inget larm i bilen heller som kan ställa till det.
Alla (bra) tips mottages för vidare felsökning
-72 ex racer
Re: 911 SC startproblem
3.2 då har du ett DME relä i en original med 3.2 så sitter det under v säte fram.
Om bilen blivit strömlös kan det hända att motorn är stendöd. Men starten går för fullt.
Pröva att dra av kontaktstycket på DME relät och cranks igen så kanske det räcker.
Relät går att kortsluta. Då kan man ta sig
hem.
Men du har ju redan bytt relä så det kanske är relät som ska testas…
Det finns två typer av relä till 911 3.2.
Det ena har runda stift, det andra flata stift.
Om bilen blivit strömlös kan det hända att motorn är stendöd. Men starten går för fullt.
Pröva att dra av kontaktstycket på DME relät och cranks igen så kanske det räcker.
Relät går att kortsluta. Då kan man ta sig
hem.
Men du har ju redan bytt relä så det kanske är relät som ska testas…
Det finns två typer av relä till 911 3.2.
Det ena har runda stift, det andra flata stift.
Re: 911 SC startproblem
Har 12v ström in till kontaktstycket via ena kontakten märkt 30 (sitter i ena hörnet) och det jordar via alla andra kontakter förutom 1. Detta är med tändningen avslagen.
Med tändningen påslagen sker bara en förändring, ytterligare en kontakt jordar inte.
Det nya relät från Porsche är för övrigt tillverkat i Kina..
Med tändningen påslagen sker bara en förändring, ytterligare en kontakt jordar inte.
Det nya relät från Porsche är för övrigt tillverkat i Kina..
-72 ex racer
Re: 911 SC startproblem
Mattias, givarna på svänghjulet, kolla om de sitter rätt, tips är att köpa nya givare.
Min var helkonstig, kunde vara stendöd, sen starta för att stanna när den blev varmare.
Köp givare på bosch nummer , då de satt på fler märken än vårat. Byt båda och 0,8 mm avstånd mot taggarna på svängis.
Min var helkonstig, kunde vara stendöd, sen starta för att stanna när den blev varmare.
Köp givare på bosch nummer , då de satt på fler märken än vårat. Byt båda och 0,8 mm avstånd mot taggarna på svängis.
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
Re: 911 SC startproblem
Skall kolla det med Hasse!
Har testat att separata relät till bränslepumpen fungerar, det som sitter vid säkringsboxen fram.
Bakom instrumenten sitter två relän, det ena är till blinkers men det andra verkar vara ditsatt i efterhand. Ser ej original ut och när jag söker på art nr så står att
det är bältesvarnare. Hade verkligen en -78 SC..?!
Låter mer som en Volvo från-88..
Vid säkringsboxen i motorutrymmet sitter ett relä och endast 1 säkring i den lilla boxen som rymmer 3
Har testat att separata relät till bränslepumpen fungerar, det som sitter vid säkringsboxen fram.
Bakom instrumenten sitter två relän, det ena är till blinkers men det andra verkar vara ditsatt i efterhand. Ser ej original ut och när jag söker på art nr så står att
det är bältesvarnare. Hade verkligen en -78 SC..?!
Låter mer som en Volvo från-88..
Vid säkringsboxen i motorutrymmet sitter ett relä och endast 1 säkring i den lilla boxen som rymmer 3
-72 ex racer
Re: 911 SC startproblem
Så ser det ut på min -82 också, tror det var så från fabrik.
(OT: Bytte blinkrelä på min igår, jösses vad jag svor över placeringen av det tills jag kom på att man kan lossa hela hållaren och dra ut den i bagageutrymmet)
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
- freddegabbe
- Posts: 224
- Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm
Re: 911 SC startproblem
På min SC med 3,2 så fick jag byta tändspole, givaren vid svänghjulet och löda om springor i lödningar i Motronicboxen. Felen uppstod en efter en och alltså inte vid samma tillfälle, till slut så kände jag i alla fall till bilen ganska bra efter all felsökning.
Jag skaffade en förstoringskamera på USB som jag kollade igenom lödningar med, det går inte att se brotten i lödningarna för blotta ögat. Den kan du såklart låna av mig om behov uppstår.
Men jag chansar på att det är en kass tändspole!
Jag skaffade en förstoringskamera på USB som jag kollade igenom lödningar med, det går inte att se brotten i lödningarna för blotta ögat. Den kan du såklart låna av mig om behov uppstår.
Men jag chansar på att det är en kass tändspole!
Fredrik
Re: 911 SC startproblem
Det här relät som står som bältesvarnare, det sitter på en platt fyrkantig hållare/sockel och den är skruvad i en veckad plåtprofil som är fabrikssvetsad. Sitter din även så Felix?
Tändspolen borde väl ha 12v kopplat till sig när man slår på tändningen? Har inte det i dagsläget
Givaren vid svänghjulet, når man den från ovansidan eller under ifrån? Bilen står lite trångt just nu så har svårt att hissa upp den
Tack för erbjudandet Fredrik och alla tips
Tändspolen borde väl ha 12v kopplat till sig när man slår på tändningen? Har inte det i dagsläget
Givaren vid svänghjulet, når man den från ovansidan eller under ifrån? Bilen står lite trångt just nu så har svårt att hissa upp den
Tack för erbjudandet Fredrik och alla tips
-72 ex racer
Re: 911 SC startproblem
Svänghjuls givaren når du från sidan via hjulhuset. Men det är trångt..,
Lossa hela konsolen med båda givarna. Givarna sitter sannolikt fast något gruvligt i konsolen. Det blir vitrost/oxid mellan al.konsolen och metalhöljet på givaren.
Men innan du gör det så mät upp givarna för att se om en av dem är kass.
https://www.givarspecialisten.se/vevaxelgivare
Kontaktstyckena hittar du vid tändspolen på vänster sida i motorrummet.
Lossa hela konsolen med båda givarna. Givarna sitter sannolikt fast något gruvligt i konsolen. Det blir vitrost/oxid mellan al.konsolen och metalhöljet på givaren.
Men innan du gör det så mät upp givarna för att se om en av dem är kass.
https://www.givarspecialisten.se/vevaxelgivare
Kontaktstyckena hittar du vid tändspolen på vänster sida i motorrummet.
Re: 911 SC startproblem
Bra tips och länk där Torbjörn
Här är en bild på relähållaren som ej ser riktigt original ut.
Under den röda markerade ringen sitter blinkersrelät som jag temporärt tagit loss
Här är en bild på relähållaren som ej ser riktigt original ut.
Under den röda markerade ringen sitter blinkersrelät som jag temporärt tagit loss
-72 ex racer
Re: 911 SC startproblem
Jag reflekterade i ärlighetens namn inte jättemycket över hur hållaren såg ut, men som jag minns det så stämmer din beskrivning med hur det såg ut på min.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: 911 SC startproblem
När jag, för 30 år sedan, monterade en 3,2:a i en äldre bil, måste man ansluta 12V till en anslutning på boxen, som kom från larmet i originalbilen, annars startade den inte. Kolla så det inte är något strul där.
Re: 911 SC startproblem
vill minnas att mitt blinkrelä sitter på samma ställe, fick byta blinkersspak i vintras och då passade jag på att byta reläet (min elva är en 74:a)
Ingen kommer ihåg en fegis
911s -74
911s -74
Re: 911 SC startproblem
Skall fortsätta felsökningen till helgen.
Såg att det är lite extra kablar som är dragna, bla en man märkt med
"tänd motor" på som satt under instrumentbrädan.
Såg att det är lite extra kablar som är dragna, bla en man märkt med
"tänd motor" på som satt under instrumentbrädan.
-72 ex racer
Re: 911 SC startproblem
Ja, det här var inte helt enkelt..
Inne i bilen sitter en huvudströmbrytare, dessutom en 6 polig.
Ena grova kabeln går direkt till batteriet i smugglarlådan den andra går fram till där batteriet sitter original.
Det kommer nu små sladdar och ansluter till H-brytaren, den ena är märkt ”nyckel” och ger ca 2v i spänning. Den andra är märkt motor och ger ca 4,5 volt i spänning ( är det nån form av signalspänning?)
Två andra kablar är omärkta och den ena ger 12 V och den andra ingen spänning alls.
Dock ger ingen av de 4 flatstiftutgångarna nån spänning alls, oavsett ifall brytaren är på eller av?
Är det möjligtvis felet, att H-brytaren är kass?
Inne i bilen sitter en huvudströmbrytare, dessutom en 6 polig.
Ena grova kabeln går direkt till batteriet i smugglarlådan den andra går fram till där batteriet sitter original.
Det kommer nu små sladdar och ansluter till H-brytaren, den ena är märkt ”nyckel” och ger ca 2v i spänning. Den andra är märkt motor och ger ca 4,5 volt i spänning ( är det nån form av signalspänning?)
Två andra kablar är omärkta och den ena ger 12 V och den andra ingen spänning alls.
Dock ger ingen av de 4 flatstiftutgångarna nån spänning alls, oavsett ifall brytaren är på eller av?
Är det möjligtvis felet, att H-brytaren är kass?
-72 ex racer
- freddegabbe
- Posts: 224
- Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm
Re: 911 SC startproblem
Det där låter ju intressant. En fråga som jag tänkte på är om bilen har fungerat tidigare med den konfigurationen den har just nu?
Försöker i alla fall att bidra med ett kopplingsschema fören 6-polig brytare. Den kommer med den förklarande texten:
"Förklaring till hur en FIA-brytare fungerar!
Anledningen till att man väljer en FIA-godkänd brytare är att den är stabilt konstruerad och har två "extra" kretsar (de 4st små stiften i botten). De två kretsarna i botten är märkta "1" och "2", tyvärr har det visat sig att det inte alltid är krets 1 som motsvarar det som kopplingsinstruktionen visar, ibland är det tvärt om! Alltså krets 1 är krets 2 och vise versa!
Tanken är att krets 1 ska vara öppen när själva huvudbrytaren är stängd. Detta för att förhindra bilens elektriska komponenter ska ta skada av generators krets och därmed "jorda bort" detta.
Krets 2 är en säkerhetsfunktion som alla tävlingsbilar ska ha, motorn ska stanna när man vrider av huvudbrytare! Krets två är öppen när huvudbrytaren är öppen och vise versa. Du kopplar alltså tändningen via krets två så att du får samma funktion som om du hade vridit av nyckeln på en standardbil. Motorn stannar. Kopplar man inte såhär så kommer motorn inte att stanna när du vrider av brytare, då fortsätter den gå med generatorns ström!
På ritningen står det "ignition coil" det betyder tändspole. På modernare bilar har man flera tändspolar och dessa sitter vanligtvis direkt på tändstiften, då kan man inte koppla så som ritningen visar, då ska man koppla den sladd som går från tändningslåset till styrboxen via huvudbrytarens krets 2 på ritningen istället. Då får man samma effekt! Så, den sladd som ger signal till styrboxen "på" ska gå via huvudbrytaren!"
Hoppas att det kan hjälpa på något sätt!
Försöker i alla fall att bidra med ett kopplingsschema fören 6-polig brytare. Den kommer med den förklarande texten:
"Förklaring till hur en FIA-brytare fungerar!
Anledningen till att man väljer en FIA-godkänd brytare är att den är stabilt konstruerad och har två "extra" kretsar (de 4st små stiften i botten). De två kretsarna i botten är märkta "1" och "2", tyvärr har det visat sig att det inte alltid är krets 1 som motsvarar det som kopplingsinstruktionen visar, ibland är det tvärt om! Alltså krets 1 är krets 2 och vise versa!
Tanken är att krets 1 ska vara öppen när själva huvudbrytaren är stängd. Detta för att förhindra bilens elektriska komponenter ska ta skada av generators krets och därmed "jorda bort" detta.
Krets 2 är en säkerhetsfunktion som alla tävlingsbilar ska ha, motorn ska stanna när man vrider av huvudbrytare! Krets två är öppen när huvudbrytaren är öppen och vise versa. Du kopplar alltså tändningen via krets två så att du får samma funktion som om du hade vridit av nyckeln på en standardbil. Motorn stannar. Kopplar man inte såhär så kommer motorn inte att stanna när du vrider av brytare, då fortsätter den gå med generatorns ström!
På ritningen står det "ignition coil" det betyder tändspole. På modernare bilar har man flera tändspolar och dessa sitter vanligtvis direkt på tändstiften, då kan man inte koppla så som ritningen visar, då ska man koppla den sladd som går från tändningslåset till styrboxen via huvudbrytarens krets 2 på ritningen istället. Då får man samma effekt! Så, den sladd som ger signal till styrboxen "på" ska gå via huvudbrytaren!"
Hoppas att det kan hjälpa på något sätt!
Fredrik
Re: 911 SC startproblem
Tack för bild och text Fredrik!
Det är ju inte riktigt kopplat så som på bilden/ instruktion då kabeln till tändningen sitter med en grenhållare där en kabel från under instrumentbrädan ansluter så H-strömbrytarens brytfunktion uteblir.
Ja, bilen har tidigare varit mkt driftsäker.
En annan sak, hur är det strålkastarna. Går de endast med tändningen påslagen? Så är det nu
Slår jag av tändningen så finns endast p-ljus
Det är ju inte riktigt kopplat så som på bilden/ instruktion då kabeln till tändningen sitter med en grenhållare där en kabel från under instrumentbrädan ansluter så H-strömbrytarens brytfunktion uteblir.
Ja, bilen har tidigare varit mkt driftsäker.
En annan sak, hur är det strålkastarna. Går de endast med tändningen påslagen? Så är det nu
Slår jag av tändningen så finns endast p-ljus
-72 ex racer
Re: 911 SC startproblem
Japp, det låter rätt. Så är det iaf på min.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: 911 SC startproblem
Ok Felix! Det var ju bra att höra.
Känns som nyckellåset är rätt slitet och nu när jag slagit av / på tändningen rätt många gånger under felsökningen så lyser ej längre oljetryckslampan och generatorladdningen när jag slår på tändningen. De lyser ju normalt med rött resp grönt ljus då
Känns som nyckellåset är rätt slitet och nu när jag slagit av / på tändningen rätt många gånger under felsökningen så lyser ej längre oljetryckslampan och generatorladdningen när jag slår på tändningen. De lyser ju normalt med rött resp grönt ljus då
-72 ex racer
Re: 911 SC startproblem
Verkar ha något glapp i tändlåset och frågan är ifall det inte är felkällan.
Har provat att mata DME relät med 12v istället men det gjorde ingen skillnad.
Har mätt motståndet i svänghjulskontakten och det verkar ok. Har dock ej mätt volt när man kör med startmotorn.
Men nu finns det 12v på tändspolen dock ingen gnista eller soppa som kommer fram.
Främre relä till bränslepumpen klickar ej när man slår på och av tändningen.
Att ta ner tändningslåset verkar jobbigt utan att lossa rattinfästningen. Sitter en dold skruv i ovankant som man bara ser med hjälp av en spegel och sedan behöver man nån liten böjlig skruvmejsel
Nån som gjort denna operation att byta tändningslåset?
Har provat att mata DME relät med 12v istället men det gjorde ingen skillnad.
Har mätt motståndet i svänghjulskontakten och det verkar ok. Har dock ej mätt volt när man kör med startmotorn.
Men nu finns det 12v på tändspolen dock ingen gnista eller soppa som kommer fram.
Främre relä till bränslepumpen klickar ej när man slår på och av tändningen.
Att ta ner tändningslåset verkar jobbigt utan att lossa rattinfästningen. Sitter en dold skruv i ovankant som man bara ser med hjälp av en spegel och sedan behöver man nån liten böjlig skruvmejsel
Nån som gjort denna operation att byta tändningslåset?
-72 ex racer
- freddegabbe
- Posts: 224
- Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm
Re: 911 SC startproblem
Jag har bytt både tändningslås och haft hela rattlåset bort. Jag har för mig att det var ganska lätt jobb, man fick dock borra bort säkerhetsskruvarna vid sidan av tändningslåset. Men minnet är ju kort, det kanske var trångt och dj-vligt som vanligt...
Fredrik
Re: 911 SC startproblem
Om du mäter och får 2 och 4.5 volt (kort sagt något som inte är nära 12 volt) så har du säkert dålig kontakt någonstans, nån jordpunkt, nån säkring. Har du de gamla keramiska säkringarna så är de hopplösa ger ofta likanande problem, brukar hjälpa att snurra lite på dem.MattiasB wrote: ↑Fri Aug 19, 2022 9:46 pm Ja, det här var inte helt enkelt..
Inne i bilen sitter en huvudströmbrytare, dessutom en 6 polig.
Ena grova kabeln går direkt till batteriet i smugglarlådan den andra går fram till där batteriet sitter original.
Det kommer nu små sladdar och ansluter till H-brytaren, den ena är märkt ”nyckel” och ger ca 2v i spänning. Den andra är märkt motor och ger ca 4,5 volt i spänning ( är det nån form av signalspänning?)
Två andra kablar är omärkta och den ena ger 12 V och den andra ingen spänning alls.
Dock ger ingen av de 4 flatstiftutgångarna nån spänning alls, oavsett ifall brytaren är på eller av?
Är det möjligtvis felet, att H-brytaren är kass?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: 911 SC startproblem
Det som Fredrik skriver stämmer, var inte svårt att borra bort skruvarna. Ersatte dem sedan med insex som jag satte borret i efter jag dragit dem. Nästa gång de ska loss blir det till att ta fram borret igen.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: 911 SC startproblem
Har ägnat åter igen några timmar i helgen åt felsökning..
Går dock inget vidare men har (minst) tre möjliga fel.
Tändningslåset, det är gammalt och slitet. Oftast tänds oljetryck samt generatorlampan när jag vrider på tändning
men inte alltid
Huvudströmbrytaren, själva inkopplingen av den följer inte det schema som bilden Fredrik lade upp. Bla så var motståndet inlindat med nakna kablar så strömmen kunde ta genvägen förbi motståndet direkt till jord. Signalströmmen var vidarekopplad utan brytfunktion. Sen var det väl allmänt slarvigt inkopplat med dålig isolering och inte riktigt dragit så risk för kortslutning finns.
Mystiska relät som verkar ha nån oklar funktion. Det är 3 kablar och 2 av dem ger 12v (när det inte är en glappkontakt) annars ger de också 4-5 volt bara. Tredje kabeln är troligtvis jord.
Lite bilder: Var mycket lättare att kräla på golvet utan stolarna i bilen: Svänghjulskontakten via hjulhuset. Dock kunde man mäta ifrån motorrummet: Blir trångt att byta tändningslåset från insidan tror jag, sitter en dold skruv i ovankant och inget utrymme för en rak
skruvmejsel Skumma relät, som ej är original: Nån som kan tyda hur det skall kopplas / fungerar? Magnus, ok! Har snurrat på dem och kollat att de är hela. Men kan gå över dem igen
Edit: Inser att jag skrivit / tänkt lite galet. Själva elproblemen har nog ej med det slitna låset att göra utan själva kontaktstycket bakom låset. När man borrar upp låset från framsidan så är väl "botten" sluten väl förutom nån liten axel som aktiverar kontaktstycket? Ett sätt att felsöka vidare borde vara kanske att prova med ett löst kontaktstycke i kontakten
Går dock inget vidare men har (minst) tre möjliga fel.
Tändningslåset, det är gammalt och slitet. Oftast tänds oljetryck samt generatorlampan när jag vrider på tändning
men inte alltid
Huvudströmbrytaren, själva inkopplingen av den följer inte det schema som bilden Fredrik lade upp. Bla så var motståndet inlindat med nakna kablar så strömmen kunde ta genvägen förbi motståndet direkt till jord. Signalströmmen var vidarekopplad utan brytfunktion. Sen var det väl allmänt slarvigt inkopplat med dålig isolering och inte riktigt dragit så risk för kortslutning finns.
Mystiska relät som verkar ha nån oklar funktion. Det är 3 kablar och 2 av dem ger 12v (när det inte är en glappkontakt) annars ger de också 4-5 volt bara. Tredje kabeln är troligtvis jord.
Lite bilder: Var mycket lättare att kräla på golvet utan stolarna i bilen: Svänghjulskontakten via hjulhuset. Dock kunde man mäta ifrån motorrummet: Blir trångt att byta tändningslåset från insidan tror jag, sitter en dold skruv i ovankant och inget utrymme för en rak
skruvmejsel Skumma relät, som ej är original: Nån som kan tyda hur det skall kopplas / fungerar? Magnus, ok! Har snurrat på dem och kollat att de är hela. Men kan gå över dem igen
Edit: Inser att jag skrivit / tänkt lite galet. Själva elproblemen har nog ej med det slitna låset att göra utan själva kontaktstycket bakom låset. När man borrar upp låset från framsidan så är väl "botten" sluten väl förutom nån liten axel som aktiverar kontaktstycket? Ett sätt att felsöka vidare borde vara kanske att prova med ett löst kontaktstycke i kontakten
-72 ex racer
Re: 911 SC startproblem
Ta loss kontakten på rattlåset och prova med en annan.
Jag har en...
Huvudbrytaren tycker jag att du kan ta bort de 4 flatstift sladdarna och återställ det som det va innan.
Motståndet såg tvinnat ut och då har det ingen funktion.
Jag har en...
Huvudbrytaren tycker jag att du kan ta bort de 4 flatstift sladdarna och återställ det som det va innan.
Motståndet såg tvinnat ut och då har det ingen funktion.
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….