Bränslepump 1969

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
040mag
Posts: 7
Joined: Sat Nov 30, 2019 1:33 am
Location: Malmö

Bränslepump 1969

Post by 040mag »

Min bränslepump som jag tror är original har börjat bete sig annorlunda. Förut tickade den snabbt när man slog på tändningen, men sen allt långsammare för att tills slut tystna. Jag utgår ifrån att den slutar när trycket på bränslet fram till Weberförgasarna uppnåt rätt nivå. Men nu fortsätter den att att ticka. I bland utan att sakta ner och ibland lite långsammare. Det forsar inte ut bensin någonstans så jag antar att felet är i bränslepumpen. Någon som vet om det är lönt att försöka renovera pumpen. Vore kul att behålla då den är original från 1969.

Image
Attachments
20220714_162458.jpg
20220714_162458.jpg (1.71 MiB) Viewed 5576 times
911T Targa -69
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: Bränslepump 1969

Post by Homegrown »

Kan vara stopp i tanken eller filtret i pumpen som är igensatt också. Behöver inte vara pumpen som är trasig
När pumpen bara knattrar på så är det precis som du tänker att den inte bygger tryck. Om den inte får in bränsle så blir det samma fenomen som om pumpen är trasig
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Bränslepump 1969

Post by henca »

Precis som Homegrown skriver ligger det nära till hands att misstänka ett igensatt bränslefilter i dessa tider. Tankar du möjligen 95 oktan i den bilen?

m v h Henrik
User avatar
040mag
Posts: 7
Joined: Sat Nov 30, 2019 1:33 am
Location: Malmö

Re: Bränslepump 1969

Post by 040mag »

Ah, det kan så klart vara stopp innan själva pumpen. Tänkte inte alls på det. Börjar med att kolla filtret i pumpen sen tanken.

Henrik: ja jag har tvingats tanka 95 ett par gånger på grund av dålig planering. Vad händer då förutom att det inte är så bra för motorn?
911T Targa -69
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Bränslepump 1969

Post by henca »

Då 95 oktan sen ungefär ett år tillbaka har en högre etanolhalt kan det ställa till lite för gamla bilar. Etanolen kan lösa avlagringar i slangar som i bästa fall fastnar i filter och i värsta fall leder till att slangarna börjar läcka. Etanolen kan också ge mer korrosiva egenskaper som kan leda till att delar av bränslesystemet fälls ut som oxid (t ex rost) i bränslet. Återigen kan det leda till gegga som fastnar i filter och det kan leda till försämrad funktion på t ex tankmätare.

m v h Henrik
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Bränslepump 1969

Post by Johannes »

Det är väl inte så mycket gummi mellan påfyllnadshål och tankmätaren. Och har tanken rostat är det antagligen inte så mycket att göra med den tanken.

Kan man tänka sig att när pumpen ger fullt tryck så ska en tryckvakt stänga av. Om tryckvakten inte fungerar så kanske rent av pumpen går hela tiden.

Det bör gå att mäta trycket som en del i felsökningen.

Om pumpen skulle ge för mycket så kommer antagligen flottörerna i förgasarna att påverkas och det skulle dra med sig motorgången.
User avatar
040mag
Posts: 7
Joined: Sat Nov 30, 2019 1:33 am
Location: Malmö

Re: Bränslepump 1969

Post by 040mag »

Tack för hjälp så här långt. Har rensat filtrer i pumpen som satt lätt åtkomligt på undersidan. Fanns en del brun sörja där men inte så det var helt stopp. Motorn går som den skall så jag tror inte att tryckvakten lämnat in. Gissar på rostflagor i tanken men det kollar jag i vinter. Skall över till Bornhom en sväng i veckan och hoppas på det bästa!
911T Targa -69
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: Bränslepump 1969

Post by Homegrown »

Skönt att det löste sig tillfälligt i allafall. Dumt att renovera pumpen om det inte är felet. Hoppas att resan går smärtfritt.
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Post Reply