Camber på bakvagn

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Camber på bakvagn

Post by Sanoj »

Var ska man vända sig i Göteborgsområdet om man vill justera camber på bilen?
Just nu tar skärmen i lite i däcket när det fjädrar ner så jag skulle behöva öka den negativa cambern så att däcket smiter in innanför skärmen.
Bilen är en 911 -74.


Mvh Jonas
martinrox
Posts: 111
Joined: Thu Sep 21, 2017 11:39 am

Re: Camber på bakvagn

Post by martinrox »

Tjena Jonas. Tror jag såg din 911:a utanför sushihaket på Göteborgsvägen i Sävedalen igår. Om du åker till Thomas på Tagene hjulinställning så fixar han det. Jag har haft flera bilar där, bland annat 2st G-model och en f-model, så han har bra koll var och hur han ska skruva.
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: Camber på bakvagn

Post by Sanoj »

Hej Martin.
Tack för tipset, jag tar kontakt med Tagene.

Japp, det var min bil du såg. Vi laddade upp inför slalomcup i Vårgårda.

Mvh Jonas
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Camber på bakvagn

Post by Johannes »

En brädbit och ett snöre med lod i änden.

Sen basala kunskaper i trigonometri. Kalkylatorn i luren så löser man resten.

Alternativt vattenpass med en justering i ena änden mot fälghornet så blir det som i depån.

SAM sålde färdiga grejor för rimliga pengar förr om åren. Kanske även idag.
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Camber på bakvagn

Post by peterc »

Jo det går bra att göra det som Johannes beskriver. Har gjort det många gånger. Glöm bara inte att nivellera bilen innan. Några tillklippta plåtbitar kan vara bra till det om man inte har ett perfekt plant garagegolv.
(Ska man köra bana lönar det sig att väga in bilen också)
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Camber på bakvagn

Post by Johannes »

Olja mellan plåtarna underlättar
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Camber på bakvagn

Post by peterc »

Lite om det här med invägning. Bilar som är slarvigt uträtade efter avåkningar (mycket vanligt förr när de inte var så värdefulla) är det speciellt viktigt på. Har upplevt understyrning i vänstervarv på skidpadden och överstyrning i högervarv på en bil som var ställd på lika höjd. Sen vägde vi in den och efter det gick den som en dröm. Skillnaden i höjd kunde man se om man visste om det men värre än så var det inte. Eftersträva så lika vikt som möjligt på framaxeln och att få diagonalsumman att bli så lika det går.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Camber på bakvagn

Post by Johannes »

Toleranser för måtten på en fästningen av framvagnen är små. Det handlar om mindre än 1 mm i höjdled och en chassikonstrukör får närmast en infarkt i annat fall.

Men det är vanligt att bilar beter sig olika i h resp v sväng.
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Camber på bakvagn

Post by JMB »

Jonas, löste det sig? Hur mycket camber har du nu? Vilka däck och fälgar har du?

Höger bak tar i för mig på den yttersta kanten av däcket. Skulle tror det behöver komma in 10mm på sin höjd. Fuchs 7” med 23,3 i ET. R888R 195/55/15. Just nu -1 grad i camber

Hur mycket camber kör ni andra med?
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Re: Camber på bakvagn

Post by Gunnar B »

Som jag minns det hade jag -2 på tävlingsbilen och det funkade bra både på väg och bana. När jag talade med Michelin rekommrnderade de -4 för sina däck, men jag minns inte om vi talade R-däck eller slicks.
Hursom kan du öka lite, och hjälper inte det, kan ju du, eller en duktig plåtslagare, alltid bryta lite försiktigt på skärmen.
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Camber på bakvagn

Post by peterc »

Minus två som Gunnar skriver blir nog lagom. Jag har för mig att jag har det bak och minus en och en halv fram. Funkar bra på vägen också trots dubbspåren. 964 och 993 däremot sticker om man inte håller i ratten. Har nog minus två där kanske.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Camber på bakvagn

Post by Johannes »

Om det sticker, kanske lite extra koll på toe? Speciellt fram…
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Camber på bakvagn

Post by JMB »

Ska göra ett försök. Vet dom hade problem med Toe på det hjulet så får se hur mycket vi kan ändra
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Re: Camber på bakvagn

Post by Gunnar B »

Den tredja vinkeln, castern, verkar bortglömd, men den hör ju till framvagnen. Om bilen sticker, kan den vara orsaken. För att få bilen stabil drar jag fjäderbenen så långt bak som möjligt.
Tungstyrd? ja.ja, men det finns ju gym.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Camber på bakvagn

Post by MagnusW »

-2 grader camber funkar nog både fram och bak, men det beror på bilen också.
Biltema har en cambermätare, man får kompletera med något rakt och helst magnetiskt för att hålla mot fälgen.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... uUQAvD_BwE

Caster har jag modifierat bärarmarna för att få lite mer av. Den har inte bara med stabiliteten att göra, den ökar (mer negativ camber på ytterhjulet, mindre på innerhjulet) dessutom camber på hjulen när bilen svänger.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Camber på bakvagn

Post by gtBen »

Gunnar B wrote: Tue Apr 18, 2023 11:13 am Den tredja vinkeln, castern, verkar bortglömd, men den hör ju till framvagnen. Om bilen sticker, kan den vara orsaken. För att få bilen stabil drar jag fjäderbenen så långt bak som möjligt.
Tungstyrd? ja.ja, men det finns ju gym.
Caster håller reda på bilen, typ som hjulen på en kundvagn.
Idolen Kurt rekommenderar 0,25gr mer caster på högerhjulet vid högertrafik, så slipper man hålla upp bilen mot mittlinjen på vanlig väg.
MagnusW wrote: Tue Apr 18, 2023 2:49 pmBiltema har en cambermätare, man får kompletera med något rakt och helst magnetiskt för att hålla mot fälgen.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... uUQAvD_BwE
jag skaffade en liknande denna, 2 decimaler och mindre än halva priset

edit: glömde länken - https://www.amazon.se/Riosupply-vinkelm ... 69&sr=8-16
Last edited by gtBen on Tue Apr 18, 2023 9:20 pm, edited 1 time in total.
@lagteknik
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Re: Camber på bakvagn

Post by blomman »

Cambermätare kan man ladda ner gratis i mobilen, funkar bra, men man måste ha, som skrivet ovan, en rak regel eller liknande mot hjulet.
Pocket pit heter den jag har.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Camber på bakvagn

Post by Johannes »

En rejäl camber är mer för forcerad körning för den som accepterar ökat slitage. Samtidigt så kanske fjädringen är hårdare för minskad krängning(roll). Caster påverkar i första hand återgången på ratten och stabilitet rakt fram men har inget med däckslitage att göra så länge det är inom rimliga gränser.

Caster brukar även korrigeras vid ändrad diameter på fälg. Ca 0,5 grad per tum på fälgen. Även däcksprofil kommer med i bilden.

Styvheten är ju lurig, de blev ju mjukare med åren från 60 talets riktigt stumma vagnar.

Det handlar om 2 kg per mm på en vanlig bil ungefär en Porsche över lag säg 3 plus minus och så lite utväxling på det.

En Carrera Cup 964 kanske 6 till 10. Eller om man så vill 100 Newton per mm i runda slängar. Men de hade väl uppåt 5 grader på camber…

Kundvagnen har ett hjul med förstärkt caster. Kallas vanligen för barhjul. Om man ställer en bil på glatt underlag och rattar så kommer framskärmarna att höjas och sänkas i takt med rattutslagen. Jämför en damcykel och en bmx med rak gaffel. Det är det här som brukar kallas för försprång i bilsanmanhang.

Utöver de 3 vanliga vinklarna finns det många som påverkas av små ändringar.

Ett ändrat ET slår ju direkt på styrradien. Då kan också stickigheten komma. Dessutom är vissa däck känsligare än andra.

Bästa sättet att ställa toe är en stång av aluminium med indikarorklocka. Mät på fälghornet och mät på flera ställen. Kör en repa. Åk tillbaks på fel sida vägen. Välj väg med omsorg. Då ska bilen gå.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Camber på bakvagn

Post by MagnusW »

En 911 med standard stavar bak har ca 17-18 N/mm.
Min targa med 29mm ger ca 45 N/mm, 69an har 100 N/mm fjädrar vilket skulle motsvara ca 36mm stavar, om det hade funnits...

Sen ska man tänka på att bilens vikt spelar in hur "hård" fjäderkonstanten är, men original är 911 65-89 supermjuka fjädringsmässigt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Camber på bakvagn

Post by Johannes »

Ställer mig aningen tveksam till att de är mjuka i hela intervallet. En på kort hjulbas kräver stundtals njurbälte om man ska tro de som suttit i högersätet. Knappt mer än fjädring i däck och sittfläsket sen beror det på sätet...

Nåväl, de gamla hade klenare stavar vill minnas 22 mm och så fanns det 23 mm att tillgå. Men är inte tvärsäker och ids inte slå upp det. Men diametern går in i kub så det blir i runda slängar 15 % styvare i så fall. En S hade inte gasdämpare; men väl ställbara konis och med de uppställda blir det stumt på trycket även om det i sig inte är fjädring.

Med åren så ökade ju hjulbasen lite drygt 60 mm. Det blir ganska mycket i procent på avståndet stav till kontaktyta bakdäck. Ids heller inte gå till garaget och handgripligen mäta men med en klackspark 15 % - tänker jag rätt?

De gamla väger ett ton ungefär. Race T 923 och plus 50 kg på en S har jag för mig. En Carrera 231 hk med taklucka, bakrutetorkaren, läder, elstolar, klima och gud vet vad är antagligen 30 % tyngre. Eventuellt kan man lägga till vikten av kraften från nån vinge...

Hur som så blir det inte stora förändringen på cambern under körning.

Inställning enligt Porsches tävlingsavdelning sker på följande sätt. Bakvagnen vägs. Totalvikten noteras och sedan går man in i nomogrammets vågräta axel på den uppmätta vikten( KP i kilopond) går lodrätt upp till en vinkel på svärdet så ser man viken sänkning man får i mm. Nomogrammet innehåller gränser för såväl rally som racing med Hockenheim som lägst tyngdpunkt och rally/Nürburgring med måttligare sänkning.

I nån gammal PÄ konstaterades att 911 hade blivit - citat fritt ur minnet - en Softie. Kanske var det rent av Peter som skrev det men det kanske är dumt att skriva om jag inte har kollat i de gamla exemplaren...
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Camber på bakvagn

Post by peterc »

Nej någon softie har jag nog inte skrivit om.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Camber på bakvagn

Post by JMB »

Gjorde hjulinställning idag

-2,2 bak och -1,5 fram


Körde även förbi besiktningen och vägde bilen:

1130kg med mig (85kg), lite över halv tank och brandsläckare i bilen
Post Reply