Svetsa fläkthuset?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
sdenzel
Posts: 65
Joined: Tue Mar 24, 2015 10:42 am
Location: Kullavik

Svetsa fläkthuset?

Post by sdenzel »

Dags att kolla över motorn lite närmare i väntan på att karossen lackas. Började med att rensa den från allt yttre. Upptäckte att ett av "öronen" där fläktkåpan är fastskruvad är trasigt. Det finns nya (fläkthus) att köpa men jag undviker gärna den kostnaden om möjligt. Så, nu undrar jag om någon vet ifall det är möjligt att lägga på material med TIG-svets då detta verkar vara gjutet i magnesium? Eller om det skulle kunna funka med kemisk metall? Är ju ingen större påfrestning på detta men det är ju såklart en del vibrationer.
Stephan Denzel

911E -72
Cayman S -09
Denzel Sport International -55
Karmann Ghia -60
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Svetsa fläkthuset?

Post by Johannes »

Kemisk metall vet jag att de lagar kolvar med på lastbilar om det kniper.

Magnesium går att svetsa kan även lödas.
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Re: Svetsa fläkthuset?

Post by Gunnar B »

Aerosvets i Vällingby kan säkert hjälpa dig.
sdenzel
Posts: 65
Joined: Tue Mar 24, 2015 10:42 am
Location: Kullavik

Re: Svetsa fläkthuset?

Post by sdenzel »

Tackar för input. Provar med kemiskt metall till att börjar med.
Stephan Denzel

911E -72
Cayman S -09
Denzel Sport International -55
Karmann Ghia -60
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Svetsa fläkthuset?

Post by MagnusW »

Magnesium ska vara relativt lätt att svetsa, TIGar man kan man trycka ner elektroden i smältan utan att kontaminera elektroden. Kör man aluminium så suger sig aluminiumet mot elektroden och nuddar den så är det bara att avbryta och slipa om den.

Men tydligen är tillsattsmaterialet svindyrt och dessutom har det ett bästföredatum. Pratade med en firma om att svetsa magnesiumfälgar. Han sa att en rulle eller paket kostade typ 30.000 och det gick bara att använda ett par månader. Så han höll inte på med det längre.
Förstod inte riktigt hur detta funkade, men magnesium oxiderar ju rätt fort, om det har med saken att göra.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
sdenzel
Posts: 65
Joined: Tue Mar 24, 2015 10:42 am
Location: Kullavik

Re: Svetsa fläkthuset?

Post by sdenzel »

Jag har frågat runt lite och fått till svar att det skall inte vara några problem att svetsa, men hittills ingen som vill åta sig jobbet... Verkar hänga på tillsatsmaterialet som Magnus skriver
Nu har jag lagt på kemisk metall. Gick fint att borra och gänga, får se om det håller. Någon som vet hur fläkt och fläkthus är ytbehandlat från början? Har blästrat fläkthuset och det oxiderar ju som sagt ganska snabbt. Skulle vilja dela fläkten och navet men vet inte om man vågar sig på att nita ihop det igen. Någon som testat detta?
Stephan Denzel

911E -72
Cayman S -09
Denzel Sport International -55
Karmann Ghia -60
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Svetsa fläkthuset?

Post by JMB »

Har för mig dom sprutade på någon slags vax. Jag körde Gibbs på min, lätt att bättre på efter hand

Finns en del trådar på Pelican om att dela fläkten. Det kluriga verkar vara att hitta rätt nitar. Har vi förresten inte haft det uppe här också? Någon hittade rätt nitar i Tyskland vill jag minnas
sdenzel
Posts: 65
Joined: Tue Mar 24, 2015 10:42 am
Location: Kullavik

Re: Svetsa fläkthuset?

Post by sdenzel »

Gibbs penetrating oil? Finns det att köpa i Sverige tro? Hittade några trådar på Pelican där man nämner delning av fläkten men inget om själva nitarna. Vill egentligen helst undvika att dela fläkten, får se om någon annan stämmer in med mer info.
Stephan Denzel

911E -72
Cayman S -09
Denzel Sport International -55
Karmann Ghia -60
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Svetsa fläkthuset?

Post by JMB »

Jag kan se om jag har någon Gibbs kvar att sälja
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Svetsa fläkthuset?

Post by JMB »

User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Svetsa fläkthuset?

Post by peterc »

För länge sedan så tog Stigs Garage i Vara isär fläktar och nitade ihop igen. Såg snyggt ut men vet inte hur balansen blev. Tror han svarvade till nitarna från mässingsstång.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Svetsa fläkthuset?

Post by peterc »

Aluminiumstång var det nog 🤔
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Svetsa fläkthuset?

Post by MagnusW »

Alternativt till Gibbs kan vara ACF-50.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
sdenzel
Posts: 65
Joined: Tue Mar 24, 2015 10:42 am
Location: Kullavik

Re: Svetsa fläkthuset?

Post by sdenzel »

Bra info i den andra tråden. Hittade nitar på Ebay, köpte lite extra om någon behöver. Köper gärna Gibbs om det finns möjlighet.
Stephan Denzel

911E -72
Cayman S -09
Denzel Sport International -55
Karmann Ghia -60
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Svetsa fläkthuset?

Post by Johannes »

Själva nitandet är en både enkel och svår process. Nitar är gjorda för en roterande press för att det ska bli riktigt bra. Finns tillsatser till pelarborrmaskiner

Tar man det den lätt vårdslösa metoden med dorn och hammare så är det risk för att nitens skalle inte ser ut som det var tänkt.
sdenzel
Posts: 65
Joined: Tue Mar 24, 2015 10:42 am
Location: Kullavik

Re: Svetsa fläkthuset?

Post by sdenzel »

Nita med roterande press... Tacksam om någon med kunskap kan utveckla det lite, Google har inga uppslag. Har fått hem nitarna, nu vänta jag på ytbehandling av navet.
Stephan Denzel

911E -72
Cayman S -09
Denzel Sport International -55
Karmann Ghia -60
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Svetsa fläkthuset?

Post by Johannes »

ungefär så här...om det ska vara någorlunda seriöst. Att bara banka ner med en hammare så blir det lite för mycket vebodtrim och nitskallen spricker antagligen. Får att slå en nit så brukar man vanligtvis värma den rejält och det är nog inget alternativ.

you tube sök på nedanstående term:

Radial riveting machine RMU-12 | Formation of a high spherical cap in solid steel rivets
sdenzel
Posts: 65
Joined: Tue Mar 24, 2015 10:42 am
Location: Kullavik

Re: Svetsa fläkthuset?

Post by sdenzel »

OK då klarnar det en del, tack. Blir nog svårt att göra för en glad amatör men youtube kom upp med en alternativ metod:

https://www.youtube.com/watch?v=WC5BAp2xvDc

Nitarna till fläkten är ju aluminium precis som i filmen så det borde funka.
Stephan Denzel

911E -72
Cayman S -09
Denzel Sport International -55
Karmann Ghia -60
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Svetsa fläkthuset?

Post by Johannes »

Påminner mig om tiden när jag jobbade på ett ritkontor/utv avd för rea motorer för stridsflygplan.


Det du ställs inför är hur hårt du ska slå på niten med hammare och en dorn. Om du satsar på få men hårdare slag så ökar risken för sprickor i niten på den slagna skallen. Många lätta slag.

Antagligen har du nitar som inte är urborrade i den änden som ska slås.

Kan vara skäl i att träna på nån nit innan.
Post Reply