Nerkortning 930 Låda

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Magnuslinde
Posts: 28
Joined: Sun Aug 15, 2021 7:05 am

Nerkortning 930 Låda

Post by Magnuslinde »

Någon som har gjort detta, vad jag kan läsa mig till så är det 28mm man tar ner dem för att få samma spec som den sk korta lådan. Min låda är från 87 och ska ha mer gods i sprängkåpan än tidigare modeller vad jag förstått. Det är egentligen hur ni som gjort detta har löst styrningen mot motorn. Tacksam för alla tips!
martinrox
Posts: 111
Joined: Thu Sep 21, 2017 11:39 am

Re: Nerkortning 930 Låda

Post by martinrox »

Hej Magnus

Även om det finns väldigt mycket kunskap här, så rekommenderar jag dig att även ställa frågan på rennlist . Där brukar man få snabba svar och du kan ganska snabbt bilda dig en uppfattning vilka som skruvar i verkligheten och vilka som är tangentbordsmekaniker. Deras sökfunktion brukar oxå ganska ofta träffa rätt. Typ "Shortening G50 gearbox"

Forumet på pelicaparts är oxå väldigt bra.
http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... t-g50.html
nikke911
Posts: 280
Joined: Sun Aug 31, 2008 6:36 pm

Re: Nerkortning 930 Låda

Post by nikke911 »

Jag kortade min G50 låda. Själva vxl-lådshuset år inga problem. Jag tog helt sonika och kapade med en vanlig vinkelslip och sedan snyggades det till i fräsmaskin. Jag kapade till nästa förstärkningsribba på huset,men kommer inte ihåg hur mycket det var men 28mm låter bekant. Sen får man ju ta isär lådan för att korta ingående axel lika mycket. Har fungerat klanderfritt i många år bakom en 300 hk förgasarmotor.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Nerkortning 930 Låda

Post by MagnusW »

Som Nikke skriver så är det väl ingående axel som är det största problemet iom att allt måste tas isär och bearbetas.
Jag monterade min G50 utan att korta den, men det för med sig andra kompromisser.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Magnuslinde
Posts: 28
Joined: Sun Aug 15, 2021 7:05 am

Re: Nerkortning 930 Låda

Post by Magnuslinde »

Tack för input, jag har läst på massor av forum nu, och som ni skriver är det en hel del som är mer tangentbordsmekaniker men jag tror ungefär jag har koll på tillvägagångssättet nu, tänkte det var bra att kolla med någon som gjort det och om någon extra förstärkning av huset behövde göras efter kapningen
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: Nerkortning 930 Låda

Post by Homegrown »

En av nackdelarna när du kortar huset är att svarvade styrningen som centrerar motor/låda försvinner dvs risk för att växellådan ingående axel inte centrerar.
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Post Reply