Ventiljustering verktyg

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Ventiljustering verktyg

Post by peterc »

Känns som fel ställe att addera massa på.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Ventiljustering verktyg

Post by Johannes »

Det är det verkligen!

De första vipporna hade en utpräglad rygg med kant på ovansidan och var smidda. Likaså hade de tidiga motorerna inte övervarvningsskydd och det funkade givetvis inte så bra. Till 1968 så kom det gjutna vippor. De går av och kan ev skona ett stort motorras om föraren förivrar sig. De satt i T motorn. Kanske för att det möjligen var billigare eller så hade inte underleverantören som skötte om smidandet kapacitet för mer detaljer - båda är fullt möjliga.

De första vipporna så går ryggen på toppen av vippan rakt över vippan. På de senare så går den i zig-zag eller hur man nu beskriver det i ord, med eller utan bussningar.

Race vipporna har mindre gods i ventiländen och är således lättare. Det var såklart viktigt.

Hade man gjort motorn idag med justerskruv så tror jag man hade valt insex i skallen istället för spårskruv för att sänka vikten.

Hursomhelst så tror jag, men är inte helt säker, men vill ha det till att utväxlingen på std vippan är 1:1,45 och 1:1,5 på race vippor. Nån här som verkligen vet?

I runda slängar så innebär det att de 3 grammen blir så att säga 4,5 gram i systemet.
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Ventiljustering verktyg

Post by peterc »

Minns att racevipporna var lite kopparbruna till färgen. Om det var materialet som hade den färgen vet jag inte men jag tror det var en beläggning. Sen böjde de sig istället för att gå av om man växlade fel. (Gjorde aldrig jag). Köpte aldrig begagnade sådana. Svårt att konstatera om de var intakta.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Ventiljustering verktyg

Post by Johannes »

Låter som titanvarianten. Det kom till Carrera 6.

De första vipporna av stål hade en annan och tyngre fot på justerskruven. Foten är längre och är avfasad på ett annat vis. Vikten minskades antagligen för att öka varvtåligheten, med standardfjädrar så skulle det hänga med lite till, men det fanns även fjädrar för tävlingsbruk om det inte räckte att shimsa 2 mm. Fjäderns halva vikt brukar räknas in i den massa som rör sig i ventilsystemet.
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Ventiljustering verktyg

Post by peterc »

Undrar om de verkligen är av titan?
Hur som helst är de samma nummer på vipporna i 901/25 (2 liter) som till SC/RS (3 liter), kollade för skojs skull.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Ventiljustering verktyg

Post by Johannes »

De finns i titan. De finns i stål. De finns i stål med så kallad DLC coating. Om Porsche själva har med DLC ska jag låta vara osagt. Det är en diamantliknade beläggning för ökad hårdhet och minskad friktion. Tvålitrarna heter 901/20,21,22 etc marginella skillnader i huvudsak sprut eller förgasare

På ett par olika ställen på forumet finns en artikel från en tidning. Har själv lagt ut en.

I arkivet hittade jag även en om Trimmning på 60 talet av Tom Largo där Boo Brastad berättar om hur han motor var byggd på 60 talet. Där finns en bild på två vippor. Den ena bearbetad och av stål. Den andra av titan.

Har ett set med titan liggande. Monterade ur från en fabrikstrimmad S 2.0 på åttiotalet. Då jobbade jag med motorer för militärt flyg och hade lärt mig att äldre delar av titan inte var att lita på,

Förr i tiden fanns det på de flesta bilverkstäder en slipmaskin för vipparmar. Kontaktytan mot kammen slipades om då och då om det inte var stötstångsmotor. Ventilslipmaskin ingick också i standardutrustningen. Idag laptop …
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Ventiljustering verktyg

Post by MagnusW »

MagnusW wrote: Tue Jan 17, 2023 2:25 pm Jag tror jag ska kolla över mina ventiler i år. Har inte gjort det på 4-5 år och 20 banmöten... Brukar helt seriöst bara känna på vippan hur mycket spel det är, känns det misstänkt tajt eller glappt så kollar jag med bladmåttet.
Justerade mina ventiler i helgen. Det var första gången sedan jag satte ihop motorn. Inga ventiler var direkt lösa eller tajta, kunde lika gärna varit inkonsekvens från första justeringen.
Vet inte hur många mil den gått, mellan 1000 mil sedan 2019 vet jag, 2000 kanske. Men ganska hårda mil.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply