Låsa upp bromsarna

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Låsa upp bromsarna

Post by peterc »

Gillar, ”de blir inkörda i alla fall”. Har heller aldrig ägnat mig åt något sådant.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
henca
Posts: 634
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Låsa upp bromsarna

Post by henca »

Nej, det var första gången jag såg några instruktioner om att beläggen skulle köras in. Det verkade dock som om Perry eller Dick hade bemödat sig extra för att jag skulle följa dessa instruktioner. De var utskrivna på svenska på en klisteretikett som de satt på kartongen som jag fick med när jag hämtade ut bilen. Annars har jag aldrig sett någon kartong eller några instruktioner när jag lämnat en bil på verkstad för byte av bromsbelägg.

m v h Henrik
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Låsa upp bromsarna

Post by Johannes »

Det var åtminstone vanligt förr med bifogad instruktion - nu kanske man gått över till något nätbaserat i en del fall. Ungefär som bipacksedeln i nån medicinförpackning

Hur som så brukar/brukade instruktionerna vara tryckta på tunt, sladdrigt papper med väldigt liten stil.
Likaså en skiss i renoveringsasken för oket med packningar och låsbleck som man kan limma upp på en plåt och klippa till och fila så man har mallen för hur kolvarna skall installeras

En del belägg är rotationsberoende och märkta med L/R. Det härrör från ytter resp inner på skivan vid respektive hjul. Det kan även vara så att skrikplattan har olika utformning beroende på i vilken riktning belägget ska monteras. Även faser på beläggets kortsidor kan ha olika utförande beroende på rotation.

''Fada pads'' svengelska för inkörning. Dels att föra övermaterial till skivan, men det påverkar prestanda och livslängd, inte minst på skivan. Det handlar om att få jämn beläggning på skivan för att reducera risken för tjockleksvariation och pulserande pedal. Likaså skall friktionsmaterialet torkas ur på rätt sätt. Vill minnas att det även beror på vilken teknologi som använts för att fästa friktionsmassan vid stålstommen. Det finns några olika koncept.

När vi fick asbestfria belägg så fick man blanda in tex metallspån för att få ett aggressivt belägg som rensade skivan. Men slitaget på skivorna ökade kraftigt ändå. Lotus hade ju en tid skivor av aluminium och såna är i det närmaste outslitliga.

Stundtals talas det om glasade belägg - brukar inträffa på gubbkörda bilar - där någon filthatt i stort sett har undvikit att bromsa och bara snuttat på pedalen. Då tar inte bromsarna som de ska och beläggen blir så hårda att de i princip inte slits ner. Förmodligen inget i Porschesvängen ...

Det är heller inte självklart att en svensk taxi har samma belägg som en bil av samma modell som förväntas gå på Autobahn(i synnerhet när det var fri fart på fler sträckor) och behöver rejält nyp i slutet av inbromsningen. Eller som ett tävlings belägg som behöver värme för att fungera på direkten.

Korrekt inkörda pads är givetvis en uppenbar fördel när ett bilföretag lanserar en ny modell och pressen är på plats för att få bästa omdömet.

Nu är vi långt från fredagsmyset med trilskande bromsar!
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Låsa upp bromsarna

Post by peterc »

Tänkte påpeka det här med att tävlingsbelägg som behöver värme för att fungera bra inte hör hemma på vägen men nu har ju Johannes redan gjort det.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Låsa upp bromsarna

Post by gtBen »

JMB wrote: Fri Nov 11, 2022 1:44 pmDet är ju fredag så här kommer en kort video från när vi startade upp bilen: https://youtube.com/shorts/lix686ceoB0?feature=share
vilket underbart growl det var i den 8)
@lagteknik
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Låsa upp bromsarna

Post by JMB »

gtBen wrote: Sat Nov 26, 2022 6:52 pm
vilket underbart growl det var i den 8)
Tack Bengt! Vi får mötas upp till våren, om inte annat när du är på väg till Ringen.

Jag tänker också att en tur o retur i karavan via Öresundstunneln för att käka glass i Dragör hade varit kul. Rutorna nere, varva ut ordentligt! :D
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Låsa upp bromsarna

Post by MattiasB »

JMB wrote: Fri Nov 11, 2022 1:44 pm Ska kolla upp PFC! Jag satte i Porterfield klossarna igen, många av amerikanarna som är väldigt nöjda med dom. Säger dom biter bra

Vi får se fur det går. Men tack för all er hjälp hitintills! Jag återkommer när jag har kört lite mer

Det är ju fredag så här kommer en kort video från när vi startade upp bilen: https://youtube.com/shorts/lix686ceoB0?feature=share
Du får bjuda på det där lite längre klippet också, som var på det amerikanska forumet!
Låter härligt och bra resultat också ifall det var strax över 300hk från 3 liter
-72 ex racer
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Låsa upp bromsarna

Post by JMB »

Den kommer här Mattias :)

https://youtu.be/tT18K1XqvkY

Vi är väldigt nöjda, 305hp och 320Nm efter första rundan på rullarna.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Låsa upp bromsarna

Post by MagnusW »

Bra för en 3.0a! Antar det är motorhästar.
Vems dyno har du varit hos?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Låsa upp bromsarna

Post by JMB »

Stämmer, det är på motorn

Det är hos Johannes Persson i Helsingborg. Han är duktig, plus hans rullar är väl kalibrerade. Har sett exempel på hur det kan skilja en del jämfört med dom som ger ”glädjesiffror”
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Låsa upp bromsarna

Post by Johannes »

Bra ljud!

Lurigt det där med rullande landsväg. Mycket som påverkar. Barometer, temp, bränslekylning, när det börjat klibba på rullarna, friktion i drivlinan för att nämna något.
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Låsa upp bromsarna

Post by JMB »

Tack Johannes

Definitivt lurigt med rullar, så kan jag bara få motorn att gå riktigt bra, med hjälp av dom, är jag mer än nöjd. Men visst känns det fint att vi antagligen kommit över 100hk per liter :)
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Låsa upp bromsarna

Post by MagnusW »

De finns de som ger glädjesiffror men det finns också de som är tvärt om, gäller både rullar och hubdynos.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Låsa upp bromsarna

Post by MattiasB »

Har han byggt hela motorn, JMB eller är den bara inställd och körd i dyno där?

Han har iallafall bra snurr på sina folkor, bla denna på 1915cc : https://www.youtube.com/watch?v=JtpzA0hd8Kg
Intressant tekniskt genomgång av trimmad folkamotor: https://www.youtube.com/watch?v=rVOsLxRd3lU&t
-72 ex racer
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Låsa upp bromsarna

Post by JMB »

Det är inte Johannes som byggt motorn. Men han har ritat kamaxlarna.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Låsa upp bromsarna

Post by MagnusW »

Johannes byggde en 911 motor till en bekant, den saknade en kamaxel packning. Det tycker jag är slarvigt. Läcker även på fler ställen. Han är nog inte van att bygga dom.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply