Vindrutetorkarspaken

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Sanoj
Posts: 259
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Vindrutetorkarspaken

Post by Sanoj »

Tänk den glädje som varar...
Körde hem med bilen idag så skulle jag spola rutan, det kom ingen spolarvätska, istället en liten rökpuff från rattstången. När jag sen provade att dra spaken upp eller ner för att köra vindrutetorkarna så var allt dött och inga torkare rörde sig.
Kan jag anta att något gick sönder i spaken och att jag behöver köpa en ny komplett spak?

Mvh Jonas
User avatar
henca
Posts: 430
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Vindrutetorkarspaken

Post by henca »

Sannolikt låter det som att nytt blir bäst, men då den gamla ändå måste ur kan du ju lika gärna skruva loss den och dissekera den för att se om den går att laga. Jag har inte hört om vindrutetorkarspakar som ger upp på det viset, men det skall visst vara ganska vanligt att helljusspaken drabbas då all ström till helljuset i original passerar strömbrytaren i spaken. Många kompletterar denna krets med ett relä eller två för att avlasta den strömbrytaren.

m v h Henrik
User avatar
Sanoj
Posts: 259
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: Vindrutetorkarspaken

Post by Sanoj »

Kan det vara något annat eller sitter all elektronik som styr torkarna i spaken?
Själva torkarmotorn?

Mvh Jonas
User avatar
henca
Posts: 430
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Vindrutetorkarspaken

Post by henca »

På min 928a hade jag problem att torkarna enbart gick att köra i lägsta hastigheten. Man fick inte heller köra med vindrutespolaren för då körde den per automatik igång torkarna i en högre hastighet. Dessa högre hastigheter resulterade i en trasig säkring och sen hade man inga torkare alls. Lösningen där blev en ny (eller snarare begagnad, ny gick inte att få tag i) torkarmotor.

Visst, det skulle kunna vara så att du fått ström-rusning genom torkarmotorn och att det förklarar de pyrotekniska effekterna vid torkarspaken. I så fall måste nog torkarmotorn bytas eller renoveras, men kanske kvarstår ändå problemet med att torkarspaken tagit stryk. Har det gått någon säkring? I så fall kan den ha räddat torkarspaken.

m v h Henrik
User avatar
Sanoj
Posts: 259
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: Vindrutetorkarspaken

Post by Sanoj »

Har nu bytt hela torkarspakspaketet, ingen förändring tyvärr.
Nästa steg är ju att kolla det jag borde kollat från början..
Var sitter säkringen och jag behöver både kolla pumpen och torkarmotorn, var sitter dom?


Mvh Jonas
User avatar
henca
Posts: 430
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Vindrutetorkarspaken

Post by henca »

Säkringarna sitter på förarsidan framme i bagaget under ett svart plastlock, där sitter även några runda relän. På insidan av plastlocket och om jag minns rätt även i instruktionsboken står det vad de olika säkringarna är till, dock kan det vara flera funktioner på varje säkring och alla funktioner kanske inte finns med i locket/instruktionsboken.

Jag tolkar krets-schemat i min reparationshandbok som att säkring nr 13 går till torkarspaken och sedan vidare till torkarmotor och spolarmotor, fast det kan ju skilja mellan olika årsmodeller.

m v h Henrik
User avatar
henca
Posts: 430
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Vindrutetorkarspaken

Post by henca »

Missade de två sista frågorna...
Spolarpumpen sitter längst framme i bagaget, i den lilla nedsänkningen framför tanken, på främre väggen av bagaget lite på förarsidan.
Torkarmotorn har jag aldrig haft ur på en 911, men den brukar alltid sitta under vindrutan. Jag googlade lite och den verkar ganska jobbig att komma åt: http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... ement.html

m v h Henrik
Post Reply