min varvräknare i min -75:a fungerar inte, har inte gjort under mitt ägande. vet inte var problemet kan vara alls och behöver vägledning av någon som orkar. Vad bör jag kolla först?
Tacksam för alla idéer
död varvmätare
Re: död varvmätare
Hur är det nu på en 75a, är den mekanisk eller elektrisk?
Eftersom jag kan väldigt lite om dessa hade jag sett om jag kunnat låna en fungerande varvräknare av en kompis. Då vet du åtminstone om felet ligger hos själva mätaren eller någon annanstans
Eftersom jag kan väldigt lite om dessa hade jag sett om jag kunnat låna en fungerande varvräknare av en kompis. Då vet du åtminstone om felet ligger hos själva mätaren eller någon annanstans
Re: död varvmätare
Testat en annan mätare nu o lika död den med!
Vad går jag på då?
Vad går jag på då?
Re: död varvmätare
Här får gärna någon med mer kunskap än mig hoppa in.
Men är den elektrisk är väl nästa steg att se på givaren som sitter på växellådan om den är trasig?
Är det en elektrisk eller mekanisk mätare du har?
Men är den elektrisk är väl nästa steg att se på givaren som sitter på växellådan om den är trasig?
Är det en elektrisk eller mekanisk mätare du har?
Re: död varvmätare
Varvräknaren är väl alltid elektronisk. Antingen går den på CDI boxen eller tändspolen.
På din borde den gå på signalen mellan fördelaren och CDI boxen.... Förutsatt att det är original där bak med en 3-polig CDI-box. Det sitter en flatstiftskontakt vid elcentralen i motorrummet som går till varvräknaren. Jag är inte nära min bil just nu så jag kan visa vilken kontakt det är, min bil är inte heller riktigt original där bak.
På din borde den gå på signalen mellan fördelaren och CDI boxen.... Förutsatt att det är original där bak med en 3-polig CDI-box. Det sitter en flatstiftskontakt vid elcentralen i motorrummet som går till varvräknaren. Jag är inte nära min bil just nu så jag kan visa vilken kontakt det är, min bil är inte heller riktigt original där bak.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
Re: död varvmätare
Förlåt det är jag som blandar ihop det med hastighetsmätaren. Tack Magnus!
Re: död varvmätare
Ja Magnus om du passerar bilen får du gärna ta en bild.
Varvmätaren matas med tre kablar sv/lila, röd/sv, o brun. Varifrån går dessa och vad skall de gå till?
Varvmätaren matas med tre kablar sv/lila, röd/sv, o brun. Varifrån går dessa och vad skall de gå till?
Re: död varvmätare
Brun är jord.
Röd/sv är troligen 12v när du slår på tändningen (kan du mäta fram).
Svart/lila kommer från motrorrummet.
Eller så är de två sista tvärt om, det märker du om du inte får 12v på röd/svart eller om du kollar elschema.
Passerar nog bilen nästa vecka som först. Originalmotorn passerar jag ikväll, ska se om jag kan utröna något av den....
Röd/sv är troligen 12v när du slår på tändningen (kan du mäta fram).
Svart/lila kommer från motrorrummet.
Eller så är de två sista tvärt om, det märker du om du inte får 12v på röd/svart eller om du kollar elschema.
Passerar nog bilen nästa vecka som först. Originalmotorn passerar jag ikväll, ska se om jag kan utröna något av den....
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
Re: död varvmätare
Tack Magnus, lyckades precis få bevisat att de två andra mätarna jag testat med också visat sig vara trasiga. Köpta som fungerande för en tid sedan. Surt. Ledsen att jag besvärade om er tid. Frågan är om det är lönt att försöka laga själv eller bara leta ny mätare