"Stabilizer support" porsche 912

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
1950bubbla
Posts: 47
Joined: Mon Apr 21, 2008 10:29 am
Location: Norrköping

"Stabilizer support" porsche 912

Post by 1950bubbla » Wed Nov 06, 2019 1:07 pm

hej en liten fråga ang stabilizer support till 912a 1966. Jag har bygd en eget variant, finns det någon som har längd på en original ? tack mvh eric :lol:
Attachments
20191105_194948.jpg
20191105_194948.jpg (1.56 MiB) Viewed 394 times
bilpark idag: Porsche 912 1966 912E 1976
bubbla 51, 54 soltak, 61 Soltak, 59, 74 Cab
T3 Westfalia syncro 88, T3 automat camping buss 88a
Typ 34 62a
Jag är född i Frankrike och bor i Norrköping sedan 2001.

Mvh Eric

User avatar
MagnusW
Posts: 2029
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: "Stabilizer support" porsche 912

Post by MagnusW » Wed Nov 06, 2019 4:58 pm

Spontant, armen borde vara horisontell med hjulen på marken. Staget injusterat så att man inte har någon belastning på krängaren.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

User avatar
peterc
Posts: 622
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: "Stabilizer support" porsche 912

Post by peterc » Wed Nov 06, 2019 7:03 pm

Alldeles för stora steg dessutom om man nu vill ha ställbarhet. Brukar kallas krängningshämmare på svenska. Krängningshämmaren påverkar bilens uppträdande vid en sladd väldigt mycket. Kan mäta en nästa gång jag är i garaget.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken

Johannes
Posts: 1188
Joined: Sun Oct 09, 2005 10:04 am

Re: "Stabilizer support" porsche 912

Post by Johannes » Thu Nov 07, 2019 12:35 am

Krängarn på bakaxeln tas i regel bort på rallybilar som går på grusväg, men det är ju en annan sak.

I grund och botten är det en komfort grej med krängare. Det går att åka med mjukare fjädring rakt fram. För kurvegenskaperna i sig skulle man lika gärna använda hårdare fjädring. Men det går ju såklart snabbare att justera en ställbar krängningshämmare.

De är ju inte speciellt grova till våra bilar så bidraget är i sig inte så stort.

User avatar
peterc
Posts: 622
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: "Stabilizer support" porsche 912

Post by peterc » Thu Nov 07, 2019 9:26 am

C-c på en standardarm är 120 mm. Sedan har böjstyheten i armen självklart betydelse. Den avbildade ser inte fantastisk ut.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken

User avatar
MagnusW
Posts: 2029
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: "Stabilizer support" porsche 912

Post by MagnusW » Thu Nov 07, 2019 10:16 am

Krängarna är lite klena på bilarna original, men de är viktiga för bilens balans. Jag har både hårdare stavar och hårdare krängningshämmare. Bilen blev MYCKET otrevlig att köra när min bakre krängare gick sönder.

Håller med om att trådskaparen borde borra minst ett hål till mellan sina hål för att få lite finare justering. Kanske inte så nödvändigt på gatan, men ändå. Kräver en del uttestande på lämpligt sätt/ställe som en slalombana med PCS där man kan köra på och över gränsen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

1950bubbla
Posts: 47
Joined: Mon Apr 21, 2008 10:29 am
Location: Norrköping

Re: "Stabilizer support" porsche 912

Post by 1950bubbla » Thu Nov 07, 2019 11:46 am

tack för alla svar, jag ska börja med att justera krängningshämmare centrum till centrum 120 mm... :D :D
bilpark idag: Porsche 912 1966 912E 1976
bubbla 51, 54 soltak, 61 Soltak, 59, 74 Cab
T3 Westfalia syncro 88, T3 automat camping buss 88a
Typ 34 62a
Jag är född i Frankrike och bor i Norrköping sedan 2001.

Mvh Eric

Johannes
Posts: 1188
Joined: Sun Oct 09, 2005 10:04 am

Re: "Stabilizer support" porsche 912

Post by Johannes » Thu Nov 07, 2019 10:50 pm

En 66:a då har du sannolikt den korta styrväxeln om ingen har varit klåfingrig. Den är perfekt för den körglade föraren och gör många gröna av avund!

Om jag inte trasslar till det för Urelfer (swb med nyare språk) så hade tolvorna inga krängningshämmare från werk. Det hade heller inte 911T 110 110 hk. 911 L hade en krängningshämmare fram. Och den riktigt håriga raketen 911S med sina 160 (eller 168, 175 med tillval) hade krängningshämmare fram och även bak.

S hade även ställbara dämpare från Koni.

Men dämparna var inte av gastyp på den tiden, det hade annars förstärkt fjädringen.

När en krängare havererar så är det i första hand det klena fästörat i bakvagnen som helt sonika lossnat. Den typiska förstärkningen är att svetsa fast den rejält runt om det stora hålet i mitten.

Vad gäller dämpningen så varierar vagnens roll(lutning) i en kurva beroende på hur hastigt föraren väljer att svänga. Stötdämparnas hårdhet beror på hur hastigt de trycks ihop.

Fram är det inte så mycket att spela med. Den som inte skall tävla i historik eller så och inte frågar efter det kostar monterar öhlinare bak.

Porsche gjorde en hel del åt vikten på den tiden. Tolvan var ju redan från början lättare i motorrummet.

Ex så vägde ju sportomaticbilarna 15 kg extra och det gick ju bra med det på bana.

Just 1968 i Sverige så orsakade ju vikterna stor skandal. Fusk / klantighet, ytterst få vet vilket men hela porschegänget blev avstängda ett tag på racerbanorna.

Nu kapade jag tråden och skrev alldeles för långt med min skamfilade iPhone...

Post Reply