Ljuddämpare med dubbla slutrör till G-modell

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
johan_a
Posts: 103
Joined: Wed Sep 15, 2010 8:07 am
Location: Karlshamn

Ljuddämpare med dubbla slutrör till G-modell

Post by johan_a »

Jag har en 77:a med bakdaterat avgassystem.
Nu har ljuddämparen som är av 2-in 1-ut typ börjat rosta sönder (efter 20+ år).

Har blivit lite sugen på att skaffa en sportljuddämpare av 2-in 2-ut typ, med slutrören placerade i ”mitten” på dämparen.
T.ex:
Image

Eller:
Image

Eller:
Image

Någon som har erfarenhet av att montera denna typ av ljuddämpare på en G-modell?
Antar att man måste modifiera "kjolen" under kofångaren.

Dessutom någon som har en gissning på vad denna modifiering skulle innebära ur effektsynpunkt på en 2,7 165hk med K-jetronic?
Ljudnivå och karaktär? Högre gissar jag :)

/Johan
/Johan

911 Targa 2.7 -77
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Ljuddämpare med dubbla slutrör till G-modell

Post by felix83 »

Största effektvinsten görs väl i samband med bakdateringen, men mer ljud gör ju att det känns snabbare... Jag är svag för rallydämparna (första bilden), både ur ljud- och utseendesynpunkt.
Kjolen behöver modifieras (eller demonteras) genom att man tar ur för slutrören.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Ljuddämpare med dubbla slutrör till G-modell

Post by MagnusW »

Jag har en dämpare typ bild1 som jag gjort själv från en 2in-1ut dämpare. Sitter rören precis i underkant av dämparen så smiter rören ut precis under stötfångren. Så kjolen måste ändras, jag kör utan för jag har inte orkat fixa den, finns nog glasfiberversioner att köpa med rätt hål.
Köper man en färdig så måste man se till att köpa en som är gjord för G-modell, för jag tror att rören måste sitta lite längre ned och de måste nog också vara lite längre för att sluta bakom stötfångren.

Effektmässigt gör det nog inte så stor skillnad, på min 3.2a (med lite modifikationer) gjorde det nog lite för jag fick feta på bränslet lite på toppen enligt mitt sprut.
Låter mer gör det dock, låter bäst enligt mitt tycke! :)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply