36 år sen...

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

36 år sen...

Post by Johannes »

Smällde av en bild på en liten text från 1986.
Attachments
IMG_0978.jpeg
IMG_0978.jpeg (1.55 MiB) Viewed 7800 times
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: 36 år sen...

Post by peterc »

Och 35 år sen glorian ramlade av....... 😂
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: 36 år sen...

Post by JMB »

peterc wrote: Thu Jan 06, 2022 5:01 pm Och 35 år sen glorian ramlade av....... 😂
Någon som vet hur rättegången gått?
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 36 år sen...

Post by Johannes »

Grupp B tog inte slut för 35 år sedan. Tex 964:an var homologiserad för såväl Grp A som B. Det var endast i VM som det tog stopp. SC RS vagnarna havererade ju som bekant ofta och i huvudsak med motorfel när det tävlades i ERC.

Rättegången förefaller vara toppen på ett isberg om man får tro media. Bild skriver en del då och då, dessutom förekommer det stundtals på TV.

Innemellan varven får man uppfattningen att det kan vara förgreningar ut i världen och antagligen är det också frågor om vad som egentligen är definitionen på en bil. papper, skyltar, kaross nr, ch nr och annat viktigt.

I huvudsak förefaller det handla om främst tre personer i nyhetsflödet. Bla en bilhandlare/renoverare och en plastikkirurg.

Det verkar handla om 21 möjligen 22 vagnar under 6 år. bla en vit 911 från 1963 enligt rubrikerna.

I början på november tog det stopp i nyhetsflödet och det verkade som om rättegången skulle fortsätta 18 november 2021. Sen dess har jag inte sett något.

Oavsett vad det landar i så är det så tråkigt.
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: 36 år sen...

Post by peterc »

Att 964 skulle vara klassad i grupp A förstår jag inte. Grupp A är ju standardbilar. Grupp B är sport/GT bilar. I klassningspappren till min bil står det grupp N/GT. Sen finns det ett tillägg (B-296) där det står att med LEISTUNGS KIT så är den klassad för grupp B. Detta är dock vad man oftast kallar RSR, inte RS.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 36 år sen...

Post by Johannes »

Det ligger något i vad du skriver. B-295 är reg för Carrera 2 rakt över disk så att säga
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 36 år sen...

Post by Johannes »

https://historicdb.fia.com/cars/list

Går man in här så ser man att alla 911or har homologeringsnummer som börjar på B.

Men det står A/B på toppen. Det är för att det är den blanket som gäller för A och B. Med andra ord så hade jag blandat ihop det en smula...

Och på sista sidan så står det A, B, N och T1. Nu kan man ju börja fundera på hur man läser dokumenten. T1 är ju cross country bilar...


I övrigt så fanns det ju tex Citroen Visa som homologerades i grupp B och en hel del ''vanliga'' modeller i övrigt. Delvis beroende på att något inte stämde utan blev uppklassade till B.
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: 36 år sen...

Post by peterc »

Vad var det förresten som gick sönder på SC/RS motorerna?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 36 år sen...

Post by Johannes »

Vet faktiskt inte vad som havererade.

Men om man tittar i de gamla resultatlistorna så var det påfallande ofta som de inte kom i mål. Orsaken var nästan alltid motorfel. Enstaka gånger angavs växellåda som anledning.

Ytterst sällan VOR, vehicle of road, eller avåkning på ren svenska.

I nåt läge vet jag mig ha läst oljeproblem i resultatlistan
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 36 år sen...

Post by Johannes »

SC RS det brukar ju heta att det byggdes 20 st. om man går in på länken så dyker det upp ytterligare vagnar samt info om karossbyte och resultat. Nån byggd av reservdelar, andra byggda på turbokaross etc...

https://www.ewrc-results.com/carinfo/14 ... /?car=3748
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: 36 år sen...

Post by peterc »

Johannes wrote: Sun Jan 09, 2022 4:26 pm Vet faktiskt inte vad som havererade.

Men om man tittar i de gamla resultatlistorna så var det påfallande ofta som de inte kom i mål. Orsaken var nästan alltid motorfel. Enstaka gånger angavs växellåda som anledning.

Ytterst sällan VOR, vehicle of road, eller avåkning på ren svenska.

I nåt läge vet jag mig ha läst oljeproblem i resultatlistan
De växlade väl fel? Ett av de vanligaste ”motorfelen” på 911. 😂
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 36 år sen...

Post by Johannes »

Mekanisk övervarvning kan inträffa. I synnerhet om det finns vagnar att hoppa mellan med olika växellägen. Dogleg med ettan neråt avviker ju på sätt och vis
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 36 år sen...

Post by Johannes »

Efter Grupp B var det ju tänkt med Grupp S. Det blev inget.

Peugeot fick ju en Pick up homologerad som Grupp B. tillv år 1971. 4 cyl motor. Så det var inte bara sportvagnar och grand tourer...
Post Reply