Page 1 of 1

Vikter och tillval för tävling urelfer

Posted: Mon Nov 22, 2021 6:04 pm
by Johannes
Vi hade ju vikter uppe i annan tråd. Här står vad som tillkommer på vissa rader men ej tillkommande vikt på tex hasplåt.

Re: Vikter och tillval för tävling urelfer

Posted: Tue Nov 23, 2021 9:26 am
by JMB
”Deletion of front bumper supports, 50.6lbs”

Det är mycket vikt. Vad är detta? Blyvikterna i kofångaren fram?

Re: Vikter och tillval för tävling urelfer

Posted: Tue Nov 23, 2021 11:50 am
by peterc
Ja det är dem. Fast de var gjorda i gjutjärn, inte i bly.

Re: Vikter och tillval för tävling urelfer

Posted: Wed Nov 24, 2021 4:30 pm
by Johannes
Det där med vikter i fordon är i sig intressant. För sisådär 25 år sedan hade några av BMW en påbultad järnklump på motorn men minns inte på rak arm vilka. Antagligen för att ta någon vibration.

Likaså Infinity Q45, den hade en rejäl klump i ena bakre hjulhuset. För övrigt första bilen med inbygg doftgran i förarsätet…

Re: Vikter och tillval för tävling urelfer

Posted: Thu Nov 25, 2021 8:59 am
by MagnusW
"bumper supports" Skön omskrivning av barlast! :)

Re: Vikter och tillval för tävling urelfer

Posted: Thu Nov 25, 2021 10:44 am
by peterc
Ja och lösningen var lite Åsa-nisse tills man förlängt hjulbasen 🙄

Re: Vikter och tillval för tävling urelfer

Posted: Thu Nov 25, 2021 7:12 pm
by Johannes
Man skulle kunna tänka sig att teknikerna byggde bilen som de ville ha den med kort styrväxel och utan vikter.

Sen klagade nån på marknadssidan på överstyrning och vikterna kom till.

När sen nån kom på att det kunde förefalla besynnerligt med vikterna så fick man bita i äpplet och bygga en mindre rallybetonad bil med ökad hjulbas för att hålla stilen på en caferacer…