Vikt på våra bilar

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Vikt på våra bilar

Post by gtBen »

Vad väger era bilar? kan vara kul att veta, torrvikt utan bensin. 1 liter bensin vägen 0,75 kg.

990 kg min -74 med en del lättning utförd, med verktyg/ domkraft/ reservhjul.
@lagteknik
User avatar
Oskar.G
Posts: 210
Joined: Sat May 04, 2013 10:16 am
Location: UMEÅ

Re: Vikt på våra bilar

Post by Oskar.G »

Min 912a vägde 910kg med ca 5liter bensin, reservhjul och full inredning. Jag har en Typ4 motor
och den väger lite mer än 616 motorn. Snart kommer jag att plocka ur baksätet och montera RS-lättviktsmatta. Samt byta de 3 bakre rutorna mot lexan. 850kg torr hade varit fint.
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
Hasse Ingerhage
Posts: 32
Joined: Mon Feb 17, 2014 9:55 pm

Re: Vikt på våra bilar

Post by Hasse Ingerhage »

Min 912 med sexa i torrvikt 975 kg
Hasse I
912/911 coupe -65
Olsson
Posts: 256
Joined: Thu Nov 30, 2017 6:47 pm

Re: Vikt på våra bilar

Post by Olsson »

Vägde in min 912 på 920kg utan några större lättningsinsatser, plastrutor bak och alu stolar. är det man kan lägga på lättningskontot. I övrigt låg det reservhjul och div verktyg i, tankad med ca 20l soppa och en tung fullbur.
Screenshot_20211006-084949_Gallery.jpg
Screenshot_20211006-084949_Gallery.jpg (378.28 KiB) Viewed 13281 times
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Vikt på våra bilar

Post by JMB »

Hur mycket väger en 912 motor?
Hasse Ingerhage
Posts: 32
Joined: Mon Feb 17, 2014 9:55 pm

Re: Vikt på våra bilar

Post by Hasse Ingerhage »

Ja, vad skiljer i vikt mellan 912-motor och 911-motor?
Hasse I
912/911 coupe -65
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vikt på våra bilar

Post by Johannes »

Nån stans i bakhuvudet har jag att 912 och dess motorer ligger i spannet 130-160 kg

Och sexorna 180 för 2.0 - 230 för de senare Carrera 3.2

Men ta det som en grov tumregel för vad ingår i motorn?

Torrsump, olja i block, tom, koppling, sitter tändspolen på motorn eller i karossen.

På de äldre 2.0 så är ju veven en del lättare på en T motor etc ungefär 11 kg i diff magnesium eller aluminium block. Kåpor sandgjutet eller?
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Vikt på våra bilar

Post by peterc »

Har för mig att jag någon gång för länge sedan kommit fram till en torrvikt på 970 Kg för min 2,7 RS.
Det är väl också vad den borde väga.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vikt på våra bilar

Post by Johannes »

Kollade lite i pappren från fabriken och någonstans 900 - 960 verkar Urelfer väga in på för tävlingsbruk och hur de specades. Utan vanliga kofångare, ljuddämpning etc

S 1022 kg, en T ungefär 25 kilo lättare i standard

För bana och sommarrally så handlar det om ca 7 kg på bensinvärmaren. Värmekammare.

Hasplåt tillkommer.

T lättare men data med stålfälgar.

Lite tidsenlig trimning och en del borttagna prylar som inte tillför något mer än vikt, högersäte, handskfack, luftgaller, luftfilterburk, centrumkåpor, gasfjädrar för huvar och liknande så är det ungefär som lättviktare

69 or minus 11 kg till på vevhus

Lilla fläkten och de gasbinde liknande kåporna några kilo till.

R bakljus, men är de godkända för väg

Kromade kofångarhorn eller hel ramp i plast

Tävlingsrutor, tunnare eller plexi

Det gick nog att krypa lite till för den som har inte var rädd för kostnader

En R vägde 810 kg. Kaross från Bauer och balsa som förstärkning i fronthuven av glasfiberarmerad plast…
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Vikt på våra bilar

Post by JMB »

Larousses ST fick dom ner till 780kg
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vikt på våra bilar

Post by Johannes »

Var det en inte storyn med en låda champagne, eller var det flaska, för varje kilo.

Borde ha varit Deutsche Sekt, det inte riktigt samma vara som Sekt😂
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Vikt på våra bilar

Post by JMB »

En flaska champagne till mekanikerna för varje kg under 820kg har jag för mig 🍾
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Re: Vikt på våra bilar

Post by Gunnar B »

En dörr tror jag väger 28 kg, utan dörrficka tror jag. Sätter man dit en slät insida och upplåsning via RS-rem, ersätter glasrutan med plast och hissen med en rem, väger dörren 13 kg, om jag minns rätt. Med det gjort + fronthuv i glasfiber, bakruta i plast och lite till, vägde min -69:a S, körklar, 960 kg inkl. bur, tror jag.
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Vikt på våra bilar

Post by MattiasB »

Tror min -78 SC IROC replika med 3.2:a väger 960kg
Utan förare. Mycket plast i karossen inkl dörrarna men samtidigt helbur, stora bromsar och hjul
-72 ex racer
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vikt på våra bilar

Post by Johannes »

Vindruta för tävlingsbruk är väl ca minus 4 kg och nåt hekto på borttagen klicka för gramjägare!
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Vikt på våra bilar

Post by peterc »

Johannes wrote: Sun Nov 21, 2021 4:24 pm Vindruta för tävlingsbruk är väl ca minus 4 kg och nåt hekto på borttagen klicka för gramjägare!
Lite svårt att förstå vad du menar. 🤔 I alla fall för mig.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Oskar.G
Posts: 210
Joined: Sat May 04, 2013 10:16 am
Location: UMEÅ

Re: Vikt på våra bilar

Post by Oskar.G »

Om någon missat denna galning.
"Lightest 911 ever"
Ska väga ca 600kg
https://www.thedrive.com/news/33330/the ... l-of-holes
Screenshot_20211121_173456_com.instagram.android_edit_249589896804623.jpg
Screenshot_20211121_173456_com.instagram.android_edit_249589896804623.jpg (365.9 KiB) Viewed 13022 times
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Vikt på våra bilar

Post by peterc »

Sista idioten är inte född ännu!
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vikt på våra bilar

Post by Johannes »

Tävlingsrutorna för vindrutan är de som är tunnare i glaset och kräver annan gummilist.

Och vem behöver klockan på panelen? Där sitter ju en täckbricka på en racevagn om man vill ha det stuket.

Min klockor har stoppat och visat 09:11.

Vikten i sig är inte så noga- billigare att banta själv😂
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vikt på våra bilar

Post by Johannes »

God Fortsättning!


Viktigt värre, för den som antagligen inte behöver - finns på ebay...gammal annons men det finns nog fler.
Attachments
IMG_1014.jpeg
IMG_1014.jpeg (125 KiB) Viewed 12623 times
Olsson
Posts: 256
Joined: Thu Nov 30, 2017 6:47 pm

Re: Vikt på våra bilar

Post by Olsson »

Olsson wrote: Fri Nov 19, 2021 9:41 am Vägde in min 912 på 920kg utan några större lättningsinsatser, plastrutor bak och alu stolar. är det man kan lägga på lättningskontot. I övrigt låg det reservhjul och div verktyg i, tankad med ca 20l soppa och en tung fullbur.

Screenshot_20211006-084949_Gallery.jpg
+30kg med nya moroten, 2.2l sexa.
Screenshot_20220612-213942_Gallery.jpg
Screenshot_20220612-213942_Gallery.jpg (661.18 KiB) Viewed 10967 times
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Vikt på våra bilar

Post by JMB »

1,130kg på vågen
-85kg mig
-5kg brandsläckare
-30kg bensin

Så ca 1,010kg med en jäkla massa olja ombord

Karossen är helt i plåt, alla rutor är glas, 915 låda och jag har dubbla oljekylare fram
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Vikt på våra bilar

Post by peterc »

Johannes wrote: Sat Jan 01, 2022 11:45 pm God Fortsättning!


Viktigt värre, för den som antagligen inte behöver - finns på ebay...gammal annons men det finns nog fler.
Undrar om det är någon som köper sådana här? Måste erkänna att jag aldrig kört en SWB. I alla fall inte på sådant sätt att man märker att de skulle vilja vifta på svansen. Gör sådana här vikter någon nytta?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vikt på våra bilar

Post by Johannes »

SWB är toppen!

De borde ha behållit det!

Men vikter i framänden och lättning i bakänden alltifrån borttagna pottor i karossen för bakljusen, materialbyte i gjutgods etc var för att lugna ner en vild bil.

Mitt i SWB togs den kortare styrväxeln bort och det var ju i sig mindre racekänsla.

68 blev det andra nav/spacer fälgbredd och ET för att passa in.

Men de gamla ärrade testarna i den seriösa motorpressen jublade när S dök upp hösten 66. Överstyrning var tillbaks.

Värt att ha i bakhuvudet så påverkar även motorns kompression fordonsdynamiken. En högtrimmad påverkas mer på lastväxel. Eller om man så vill - gassläpp.

Men bilentusiaster vill nog se 911 som tävlingsbil. Fabriken tillverkade en produkt för att tjäna pengar och det var ju ett volymmässigt sett försumbart antal som inte hade bilen för att glassa utanför något café.

Porsche hade något presidentmöte i Wiesbaden och av någon som var där hörde jag berättas att Porsche själva betraktade sommarstugor som sin värsta konkurrent. På trottoaren till Willhelmstrasse för drygt 20 år sedan. Hade tyvärr ingen möjlighet då att haka på och guida på stan så det blev ett kort möte. Hade annars varit intressant med ett fylligare referat.

Ska se vad jag kan hitta om gamla tester från 60 talet
Karies
Posts: 5
Joined: Sun Jul 24, 2016 11:31 pm

Re: Vikt på våra bilar

Post by Karies »

Jag blir så jefla avundsjuk.

Seglade upp på vågen på jobbet i fredags (fråga mig inte varför det tar mig årtionden att väga bilen). Med halv tank och fetknopp bakom ratten stannade vågen på 1340kg för en 3.2a från 84.
Post Reply