Tips om service

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
User avatar
p911
Posts: 58
Joined: Sat Mar 18, 2006 11:00 pm
Location: Linköping

Tips om service

Post by p911 »

Har vi någon i närheten av Linköping som servar och fixar med gamla porschar?
911 s -71
Silver
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Tips om service

Post by henca »

Vanlig enkel service fixar Porsche Service Center Linköping, dock åtar de sig inte mer avancerade saker som ventiljustering.

Själv funderar jag över vart jag skall ta min 911 för ventiljustering. Kanske kommer jag höra med Sahlström i Borås, kanske hör jag om Bilteknik i Katrineholm åtar sig ett sånt jobb, kanske hör jag med Perrys i Kolbäck.

m v h Henrik
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Tips om service

Post by Johannes »

Är det ett aprilskämt på fel tid?

Grejar inte märkesverkstan ventiljustering?
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Tips om service

Post by gtBen »

henca wrote: Fri Oct 22, 2021 10:50 pmavancerade saker som ventiljustering
För 50 år sedan stod det i instruktionsboken hur man gjorde ventiljustering, nu står det att man inte ska dricka vätskan i batteriet :shock: ...det var bättre förr
@lagteknik
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Tips om service

Post by peterc »

gtBen wrote: Fri Oct 22, 2021 11:58 pm
henca wrote: Fri Oct 22, 2021 10:50 pmavancerade saker som ventiljustering
För 50 år sedan stod det i instruktionsboken hur man gjorde ventiljustering, nu står det att man inte ska dricka vätskan i batteriet :shock: ...det var bättre förr
😂😂😂😂😂
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Tips om service

Post by JMB »

Johannes wrote: Fri Oct 22, 2021 10:55 pm Är det ett aprilskämt på fel tid?

Grejar inte märkesverkstan ventiljustering?

Jag har lite samma fundering, har dom verkligen sagt så? Att dom inte hanterar mer avancerade saker som ventil justering?
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: Tips om service

Post by Homegrown »

peterc wrote: Sat Oct 23, 2021 12:10 am
gtBen wrote: Fri Oct 22, 2021 11:58 pm
henca wrote: Fri Oct 22, 2021 10:50 pmavancerade saker som ventiljustering
För 50 år sedan stod det i instruktionsboken hur man gjorde ventiljustering, nu står det att man inte ska dricka vätskan i batteriet :shock: ...det var bättre förr
😂😂😂😂😂
+1 på den 8)
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
User avatar
9:59
Posts: 367
Joined: Tue Nov 14, 2006 7:25 am
Location: Uttran by the sea

Re: Tips om service

Post by 9:59 »

Som tidigare väl insatt i hur Porsche Sverige tänker, kan jag bara intyga att de tycker "våra" bilar är extremt jobbiga och ingen bra affär. Det tar för lång tid på verkstadsgolvet och delar saknas, och följdfel efter jobb ger kritik på fakturan som kunden inte vill betala.
Därför finns de icke auktoriserade porsche meckarna runt om i landet.
Undantag finns på ett par Porsche service center, där de har personal som kör och äger äldre 911/914/356 bilar.
Att ställa ventiler på en 11 kräver en viss kunskap som de nyutexaminerade meckarna inte fått utbildning på och de är ointresserade att lära sig de riktiga 11 orna.
Lättare att kroka på datorn och fråga bilen var det gör ont.
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
User avatar
p911
Posts: 58
Joined: Sat Mar 18, 2006 11:00 pm
Location: Linköping

Re: Tips om service

Post by p911 »

9:59 wrote: Sat Oct 23, 2021 8:29 am Som tidigare väl insatt i hur Porsche Sverige tänker, kan jag bara intyga att de tycker "våra" bilar är extremt jobbiga och ingen bra affär. Det tar för lång tid på verkstadsgolvet och delar saknas, och följdfel efter jobb ger kritik på fakturan som kunden inte vill betala.
Därför finns de icke auktoriserade porsche meckarna runt om i landet.
Undantag finns på ett par Porsche service center, där de har personal som kör och äger äldre 911/914/356 bilar.
Att ställa ventiler på en 11 kräver en viss kunskap som de nyutexaminerade meckarna inte fått utbildning på och de är ointresserade att lära sig de riktiga 11 orna.
Lättare att kroka på datorn och fråga bilen var det gör ont.
Var exakt så som du skriver, att få en oljeservice med filterbyte var inga problem, att justera ventiler, kamkedjesträckare och justera/serva MFI pump med allt vad det innebär var knepigare att få utfört.
911 s -71
Silver
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Tips om service

Post by henca »

p911 wrote: Sat Oct 23, 2021 9:05 am Var exakt så som du skriver, att få en oljeservice med filterbyte var inga problem, att justera ventiler, kamkedjesträckare och justera/serva MFI pump med allt vad det innebär var knepigare att få utfört.
Ja, tidigare genom åren har de åtagit sig mer avancerade saker som ventiljustering, men alla har en gräns någonstans och det är kanske ändå bättre om de frånsäger sig jobb som de känner sig osäkra på än om de skulle klåpa på efter bästa förmåga. För knappt 10 år sedan hänvisade de min 911 till PC Borås för felsökning av insprutnings-systemet och WUR. När jag nu i våras ville ha lite större service ordnade de utan problem bromsvätskebyte, bränslefilterbyte och fläktremsbyte men ventiljusteringen hänvisade de till PC Haninge (K3).

I år corona-fegade jag och gjorde inte någon resa för att få ventiljusteringen gjord. 911an blev därför vinterställd direkt efter vårservicen. Känns lite trist att bara ställa undan en bil med ny bromsvätska och nya däck. Hoppas kunna ta tag i bilen våren 2020 och att man då törs åka buss eller tåg igen till/från lämplig verkstad.

Förr fanns även Linköping Motorsport som mekade med våra bilar. Emil som jobbade där jobbar numera på Platinum Cars i Norrköping. Jag vet inte om Platinum Cars åtar sig att meka med våra gamla bilar.

När Porsche Service Center justerade ventilerna på min bil för knappt 10 år sedan var det Kurt som gjorde jobbet, jag vet inte vad han gör idag, det var ganska många år sedan han slutade på Porsche Service Center.

m v h Henrik
User avatar
9:59
Posts: 367
Joined: Tue Nov 14, 2006 7:25 am
Location: Uttran by the sea

Re: Tips om service

Post by 9:59 »

För att fixa dessa reliker krävs erfarenhet, vilket få inom Porsche Sveriges anställda har.
De har ett vapen vid förfrågan, där de skräms med ett hutlöst pris, för ett enkelt uppdrag, om man har erfarenhet.
Redan på Krugers tid på Lindhagensplan i Stockholm skrämde man bort 914 och 924 ägarna med detta.
Har ett exempel, motor och låda ska ur en G-modell, sära på motor och låda, arbetstid en dag = 8 timmar, kostnad 13450:- inklusive moms. Frågade varför det tog 8 timmar, mecken hade aldrig gjort det förut...… Jag fick montera ihop allt på 2 timmar till min bekant...……..
De som har erfarenhet och vet om detta startar ofta egna firmor som icke auktoriserade porsche firmor.
Oftast blygsamma verksamheter på mindre ort. Vilket visar sig på fakturan att de inte har hyror eller personal kostnader i kolossal format. Det är dom vi ska använda.
Det tråkiga är att man kanske inte bor i närheten och kräver logistik för att återvända hem.
Personligen har jag sett vad vissa klåpare klarar av. Saker andra firmor får ta reda på
Duktiga meckar blir äldre de också , och pensionerar sig vid hög ålder, om de har råd.
Att vara auktoriserade porsche verkstad innebär att du måste skicka mecken på kurs i Sverige eller Norge, eller de mer avancerade kurserna på fabriken i Tyskland. Som firman får betala dyrt till P Sverige.
Att utbilda en Guldmeck hos Porsche Classic är extremt kostsamt + att han är borta i ett par tre veckor på firman bekostnad.
Vem ska betala detta ??
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Tips om service

Post by felix83 »

Nog för att det är lite pilligt att justera ventilerna om man inte är så van att meka (som jag), men att en verkstad skulle kalla det "avancerat" är ju skrattretande.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Olsson
Posts: 256
Joined: Thu Nov 30, 2017 6:47 pm

Re: Tips om service

Post by Olsson »

9:59 wrote: Sat Oct 23, 2021 1:11 pm Har ett exempel, motor och låda ska ur en G-modell, sära på motor och låda, arbetstid en dag = 8 timmar, kostnad 13450:- inklusive moms. Frågade varför det tog 8 timmar, mecken hade aldrig gjort det förut...…
Det var ju snällt att det var du som fick betala för den anställdas utbildning och inte firman :shock:
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Tips om service

Post by Johannes »

Undvik verkstäder i görligaste mån!
Cleverguy
Posts: 267
Joined: Sun Nov 20, 2011 2:14 pm

Re: Tips om service

Post by Cleverguy »

Det är en bra bit från Linköping till Södertälje, men MTech med Magnus i spetsen kan gamla bilar, trots att hemsidan visar bilder på moderna bilar.
/Eli
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Re: Tips om service

Post by Gunnar B »

Kör bilen till Perrys i Kolbäck, så får du servicen gjord på några timmar och kan åka hem samma dag. Förresten, hur mycket kör du. Behöver du verkligen ventiljustering varje år?
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Tips om service

Post by JMB »

Gunnar B wrote: Mon Oct 25, 2021 9:59 am Kör bilen till Perrys i Kolbäck, så får du servicen gjord på några timmar och kan åka hem samma dag. Förresten, hur mycket kör du. Behöver du verkligen ventiljustering varje år?
Motorn ska väl vara kall när man ställer ventilerna? Eller har jag fått det om bakfoten?
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Tips om service

Post by peterc »

Ja den ska vara kall.
Har för mig att rekommenderat intervall är 2000 mil så det är få av oss som behöver justera varje år. Min erfarenhet är dessutom att det efter 2000 mil är väldigt lite som har ändrat sig.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
9:59
Posts: 367
Joined: Tue Nov 14, 2006 7:25 am
Location: Uttran by the sea

Re: Tips om service

Post by 9:59 »

Bra att veta är att både M-Tech och K3 har transportservice i täckta släp. De hämtar och lämnar bilen utan att du behöver vara med till Södertälje/Haninge, dock till en kostnad.
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
Roadrunner
Posts: 88
Joined: Sun Jul 01, 2018 10:56 pm
Location: Nyköping

Re: Tips om service

Post by Roadrunner »

Jag har tidigare använt Bilteknik i Katrineholm med gott resultat. De kunde då ombesörja transport.
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Tips om service

Post by henca »

Idag fick jag tillbaka min 911 från Bilteknik i Katrineholm efter att de bl a gjort ventiljustering och byte av bakre stötdämpare. Bägge dessa var jobb som inte Porsche i Linköping åtog sig förra våren. Jag är nöjd med jobbet som gjorts i Katrineholm, främsta skälet till att jag valde dem är att de ligger ganska nära Linköping och kunde dessutom hämta min 928 som gick riktigt dåligt på biltransport. 911an kördes för egen maskin till Katrineholm när jag hämtade 928an och idag tog jag tåget till Katrineholm för att hämta 911an.

Prismässigt är kanske inte Bilteknik billigare än Porsche själva, men det känns som att det är värt att betala när man väl hittat någon som gör ett bra jobb. Därmed inte sagt att jag alltid kommer anlita Bilteknik framöver, för vanlig "småservice" kommer jag nog fortsätta lämna bilen till Porsche i Linköping då de för mig ligger mycket bättre till geografiskt.

m v h Henrik
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Tips om service

Post by Johannes »

Vänta nu. Den här tråden minns jag väl.

Att inte alla mekar själv har jag full förståelse för. Plats, tid vana etc kan vara en stopper.

Men fattar jag rätt, ids de inte byta stötdämpare bak hos en märkesverkstad? Hur i allsin dar skulle det se ut om det blev känt i vidare kretsar?

Att skvätta i lite olja som de troligen betalar 25 kr litern för och debiterar minst 10x för är en sak. Om man sen får den debiterade volymen kan man ju undra…

Filter borde kosta nån tia i reservdelskartong i inpris och fin avans men småpengar i sammanhanget.
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Tips om service

Post by henca »

Johannes wrote: Sun May 29, 2022 11:00 pm Men fattar jag rätt, ids de inte byta stötdämpare bak hos en märkesverkstad?
Det stämmer, förra våren (eller egentligen redan hösten 2020) försökte jag boka tid för byte av bakre stötdämpare och ventiljustering men de ville inte åta sig jobbet då utan sköt det till våren. Sedan våren 2021 lämnade jag in den för dessa arbeten och lite till (t ex byte av bromsvätska) men de mer avancerade jobben avstod de och hänvisade till Haninge där de fortfarande mekar avancerat med gamla bilar. Då det var pandemitid 2021 ville jag inte resa till Haninge eller någon annanstans och bilen blev stående förra sommaren.

m v h Henrik
EHR
Posts: 14
Joined: Sun Jul 04, 2021 11:33 pm

Re: Tips om service

Post by EHR »

henca wrote: Thu Jun 09, 2022 6:37 am
Johannes wrote: Sun May 29, 2022 11:00 pm Men fattar jag rätt, ids de inte byta stötdämpare bak hos en märkesverkstad?
Det stämmer, förra våren (eller egentligen redan hösten 2020) försökte jag boka tid för byte av bakre stötdämpare och ventiljustering men de ville inte åta sig jobbet då utan sköt det till våren. Sedan våren 2021 lämnade jag in den för dessa arbeten och lite till (t ex byte av bromsvätska) men de mer avancerade jobben avstod de och hänvisade till Haninge där de fortfarande mekar avancerat med gamla bilar. Då det var pandemitid 2021 ville jag inte resa till Haninge eller någon annanstans och bilen blev stående förra sommaren.

m v h Henrik
Jag har också anlitat Bilteknik och är mycket nöjd med bemötandet och arbetet.

Då jag också bor i Linköping frågade jag Porsche Center Linköping under öppningshelgen tidigare i år om de kunde utföra översyn och ventiljustering, men då fick jag svar att de inte åtar sig några gammel-Porschar alls, oavsett arbetets omfattning.

Lite märkligt att man öppnar ett nytt Porsche Center och sedan inte kan ta in alla årsmodeller.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Tips om service

Post by MagnusW »

Säkert något tramsigt som att de måste vara Classic certifierade för att jobba med bilarna.

Från Porsche service Center Haninges hemsida:

Med mer än 130 års erfarenhet av Porsche
För oss är Porsche ett sätt att leva – och du som kund kommer att känna det!
Vi har Sveriges enda av, Porsche AG certifierade Classictekniker och våra medarbetare har tillsammans mer än 130 års erfarenhet av att arbeta med Porsche. Du kommer att märka att vår "vi-bryr-oss-om"-faktor är mycket hög.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply