Tips om service

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
User avatar
9:59
Posts: 367
Joined: Tue Nov 14, 2006 7:25 am
Location: Uttran by the sea

Re: Tips om service

Post by 9:59 »

De behöver städa upp lite i texten på K3.
Nu är det enbart Jocke och Fredrik som tar i de gamle..
De andra är jätteduktiga på tv spel och byta torkarblad....
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Tips om service

Post by henca »

EHR wrote: Mon Jun 13, 2022 11:40 am Då jag också bor i Linköping frågade jag Porsche Center Linköping under öppningshelgen tidigare i år om de kunde utföra översyn och ventiljustering, men då fick jag svar att de inte åtar sig några gammel-Porschar alls, oavsett arbetets omfattning.
Ajdå, när de var Porsche Service Center ute i Hackefors i Linköping så gjorde de åtminstone vanlig rutin-service på min 911 och min 928. Trist om de helt slutat serva gammel-bilarna.

m v h Henrik
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Tips om service

Post by Johannes »

Vansinne!

Det är nog så att de nyare diskmaskinerna ser till att verkstaden är fullbelagd, till högre timpeng och då har verkstaden inte råd att avstå de dyrare jobben.

Mycket av det som görs på en luftkyld med stavar är väldigt enkelt. Att det är lite trängre att justera ventiler på vissa modeller är en sak, men inte speciellt krångligt. Lite trängre vänster bak på de sista Carrerorna.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Tips om service

Post by MagnusW »

Jag skulle mycket hellre justera ventiler än att göra något med stavarna.
Men du är nog inne på något med att det kanske är lägre timpeng (och därmed vinst) på äldre bilar.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Tips om service

Post by Johannes »

En annan alternativ förklaring skulle kunna vara att de äldre rutinerade mekanikerna som verkligen kan sin sak inte har hängt med i svängarna på nyare vagnar och dess datoriserade felsökningar. Läsa handboken på datorn. Plugga in en kabel och läsa felkod U137. Se i nån app att bilen behöver sänkas för att inte navigatorn ska visa vägen till en parfymbutik…

Den verkliga kunskapen hos mekanikerna kan få tas omhand av Classic center. Förenklingar med delar, info och annat relaterat.

En reservdelsman (hen) på ett Porschecenter känner sannolikt att inte igen ett Fördelarlock och har än mindre koll på att det är olika rotor beroende på motoreffekt på de gamla.
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Tips om service

Post by henca »

Johannes wrote: Tue Jun 14, 2022 9:28 pm En annan alternativ förklaring skulle kunna vara att de äldre rutinerade mekanikerna som verkligen kan sin sak inte har hängt med i svängarna på nyare vagnar och dess datoriserade felsökningar.
Ja, till syvende och sist handlar det om kompetensen hos meken som gör jobbet och hur van denne är att hantera våra bilar. Det är ju därför som jag genom alla år lämnat bilen till Porsche Service Center, för att slippa nybörjarmisstag man kan drabbas av på verkstäder som mest mekar andra bilar. Exempel på sådana nybörjarmisstag är att dra hjulmuttrarna av aluminium med lite extra högt moment med sin mutterdragare, att fylla på olja med kall motor tills nivån är "lagom" på olje-stickan eller att hissa upp bilen så att lyften eller domkraften plattar till rören för oljekylning.

Om nu även Porsche Center mest mekar moderna bilar som Taycan, Panamera, Macan och Cayenne som är närmare släkt med Audi-varianter än våra bilar förstår man att de inte känner sig vana att meka med våra bilar. Känner man sig inte van har jag full respekt för att man nekar att åta sig ett jobb, hellre det än att man klåpar på efter bästa förmåga och ställer till någonting.

För ganska många år sedan när Porsche Service Center kände att de hamnade bortom sin kompetensnivå på min 911 hänvisade de till Porsche Center Borås. Att de numera i stället hänvisar till Haninge beror nog på att kompetensen som de hade i Borås försvunnit iväg till MB Motorsport. Många fristående verkstäder har fått sin kompetens från Porsches egna verkstäder. I Borås finns även Sahlström som också började sin Porsche-mekar-bana hos Porsche.

m v h Henrik
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Tips om service

Post by Johannes »

Ämne bättre med hjulmuttrar av stål. Momentnyckel därtill.

Finns ju även risk på begagnad bil, vilket ju alla blir i dagsläget, att nån dragit för hårt hos tidigare ägare eller så är det piratgrejor med undermålig kvalitet på muttrar av lättmetall.

Lägre pris och racelooken får man på köpet. Tyngre men det kan man nog acceptera…
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Tips om service

Post by JMB »

Johannes wrote: Wed Jun 15, 2022 3:30 pm Ämne bättre med hjulmuttrar av stål. Momentnyckel därtill.

Finns ju även risk på begagnad bil, vilket ju alla blir i dagsläget, att nån dragit för hårt hos tidigare ägare eller så är det piratgrejor med undermålig kvalitet på muttrar av lättmetall.

Lägre pris och racelooken får man på köpet. Tyngre men det kan man nog acceptera…
Finns ju även titan 😊
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Tips om service

Post by MagnusW »

Har stål på "racebilen", de drar jag med mutterpickan. Drar åt på läge "2", lossar med läge "3". Har inte tappat något hjul än.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Tips om service

Post by Johannes »

Titan skär ganska lätt!
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Tips om service

Post by JMB »

Du menar gängar snett? Nyfiken. Hur kommer det sig?
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Tips om service

Post by gtBen »

Johannes wrote: Wed Jun 15, 2022 6:50 pmTitan skär ganska lätt!
Jag fick "order" om att ha nickelpasta och inget annat som anti-seize till mina titanmuttrar när jag handlade dem
@lagteknik
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Tips om service

Post by Johannes »

Skulle man sen ha skruv av titan så är det i stort sett garanterad skärning.

Samma sak med aluminium mot aluminium.
Earlytrashman
Posts: 36
Joined: Fri Aug 21, 2015 7:20 pm

Re: Tips om service

Post by Earlytrashman »

Letar efter någon i Stockholm med omnejd som kan fixa mitt tändningslås (ignition switch) då originalet byttes mot en eftermarknads från Rose Passion. Viss funktion finns men exempelvis kan jag inte stänga av motorn via tändningslåset och bakljusen lyser när jag kopplar på batteripolerna. Bilen är en 914 -70 som ställdes av 1988. Tacksam för tips ifall någon har kontakt med en som kan bilel.
Magnus.... du hjälpte ju mig med min silverfärgade Frankenstein 911/993 för några år sedan. Är det något du kan åta dig?
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Tips om service

Post by henca »

Då denna tråd ursprunligen handlade om service-ställen i närheten av Linköping tänkte jag höra om det möjligen är någon från trakterna kring Linköping som närmaste veckorna planerar att hämta sin bil i Katrineholm? Jag kommer lämna en bil för vinter-projekt i Katrineholm och ger gärna skjuts dit mot att jag får skjuts tillbaka till Linköping.

m v h Henrik
Post Reply