Trafikmagasinet

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Trafikmagasinet

Post by Johannes »

För den som inte var med, minns det som igår...
https://youtu.be/54pt-C12z2Q
petter
Posts: 717
Joined: Tue Jun 17, 2008 9:37 pm

Re: Trafikmagasinet

Post by petter »

Härligt!
Roadrunner
Posts: 88
Joined: Sun Jul 01, 2018 10:56 pm
Location: Nyköping

Re: Trafikmagasinet

Post by Roadrunner »

Nostalgi! Det är nog inte många 959-ägare som spinner loss ute på gräset så där nuförtiden😂😂
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Trafikmagasinet

Post by peterc »

Vad präktiga de var.
Mycket ”gammal folkvagn” och ”dåliga vägegenskaper” och så är det OK att släppa gasen i kurvan.
Annat är det idag (av någon anledning). Kolla in Three men and four wheels när det handlar om en race 911 från 1972. De är helt lyriska över vägegenskaperna.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Trafikmagasinet

Post by MagnusW »

959an hade ett regnummer. Jag trodde inte de var gatlagliga i Sverige (då i alla fall), sa de inte det i programmet också? Slog regnummret och det var ingen 959a idag.... Inte heller röda 356an var en Porsche.

Dåliga vägegenskaper i Trafikmagasinet ska man nog ta som "osäkra för en oerfaren" och det kan de väl vara om man kör lite fortare. Man undrar om de försökt ta samma kurva i samma hastighet med en Volvo 240 eller Saab 900.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: Trafikmagasinet

Post by Homegrown »

MagnusW wrote: Wed Oct 20, 2021 9:21 am 959an hade ett regnummer. Jag trodde inte de var gatlagliga i Sverige (då i alla fall), sa de inte det i programmet också? Slog regnummret och det var ingen 959a idag.... Inte heller röda 356an var en Porsche.

Dåliga vägegenskaper i Trafikmagasinet ska man nog ta som "osäkra för en oerfaren" och det kan de väl vara om man kör lite fortare. Man undrar om de försökt ta samma kurva i samma hastighet med en Volvo 240 eller Saab 900.
Tror att gemene volvo/saab åkare är mycket snabbare/säkrare i 944 jfr 911.
Myten odlas av sådana som åker Porsche att 911 är lynnig med dom som KÖR Porsche uppskattar hur bilen beter sig och kan utnyttja det till sin fördel.
Man får inte glömma att 911/944 var ”snabba” bilar på tiden det begav sig
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Trafikmagasinet

Post by peterc »

Riktiga Jante-svenskar var de i alla fall!
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Trafikmagasinet

Post by Johannes »

Glenning var synnerligen kompetent! men man ska inte glömma bort att de gjorde ett tv program och journalister ska ha något att sälja. Med andra ord var de antagligen tvungna att slå fast det som alla visste som inte ens hade provkört en elva. Vi som redan var frälsta visste ju att de bara tramsade.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Trafikmagasinet

Post by MagnusW »

Ur ett tekniskt perspektiv var Glenning kunnig och visade och förklarade teknik på ett sätt som ingen gör idag. När Glenning visade undersidan på en lyft så idag sitter någon och hur navigatorn funkar eller dumskriker när de sladdar i en kurva.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Trafikmagasinet

Post by Johannes »

Elvorna var kanske ännu fräsigare de allra första åren. Sen gjorde man ju som bekant både det ena och det andra för att göra vagnen tamare och lugnare, möjligen snabbare.

Utväxlingen på styrningen var betydligt kortare de första åren. Rakt fram var det 16,4 : 1 om jag minns rätt och det är skarpt.

Tror att det är under -66 som det ändras. En mindre intresserad förare skulle förmodligen kallade för vingligt, medan en rutinerad kallar det för styrvilligt! Likaså verk vi ju att man förlängde hjulbasen och bytte till ännu lättare material i motorn för att minska bakvikten för att nämna något. De vilda åren försvann snabbt om man så vill.
Post Reply