Pris på Porsche 911 2,2 e 1970?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
porschegbg
Posts: 55
Joined: Mon Jan 16, 2012 3:11 pm
Location: Göteborg

Pris på Porsche 911 2,2 e 1970?

Post by porschegbg »

Hej
Min far går i säljtankar och undrar ungefär vad man skall sätta ut för pris?
Bilen är en 911 2,2 e 1970 som är ombyggd till 930 turbo på 90-talet. Nu ombyggd till Iroc-liknande utseende.
Matchingnumber motor som är renoverad av Roland Larsson i Varberg, även växellåda (short shift spak + kopparbussningar i länkaget) är renoverad av Roland men tyvärr ej matchingnumber. Har gått kanske 150-200 mil efter renovering av motor/låda.
Justerbara svärd i hjulöpphängning bak, aluminium broms ok (Alfa Romeo) fram med nya Pagid bromsbelägg runt om. 15" fuchs 8" fram 9" bak med nya Nankang ar1 r-däck 225 fram 245 bak. Indish rot på utsidan och svart rs-mattsats och dörrsidor på insidan.
Vad kan en sådan bil vara värd?
Last edited by porschegbg on Mon Apr 04, 2022 6:49 pm, edited 2 times in total.
Nilsson
Posts: 210
Joined: Sun Jun 25, 2006 8:35 am

Re: Pris på Porsche 911 2,2 e 1970?

Post by Nilsson »

Det ligger en bil på blocket.Som låter som den skulle vara mycket lik din. Den har annonserats ganska länge för 550- och ej blivit såld. Så,jag tippar på 450-.
Skicka med lite fotografier så kanske någon här inne nappar.....
martinrox
Posts: 111
Joined: Thu Sep 21, 2017 11:39 am

Re: Pris på Porsche 911 2,2 e 1970?

Post by martinrox »

Ombyggda bilar är alltid lite svårare att sätta pris på. Den som legat på blocket en längre tid för 550k är uppenbarligen för högt prissatt. Ett alternativ är ju att sälja den via exempelvis bilwebauctions som brukar kunna få bra betalt för det mesta som är porscherelaterat. Inte helt omöjligt att det skulle blir lättare att sälja motor+låda samt bil separat. Det känns ju spontant lite "undermotoriserat" med en 2.2 motor i en IROC kaross.
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Pris på Porsche 911 2,2 e 1970?

Post by JMB »

Hur är det med rost? Är den rak och fin i karossen?

Hur är den breddad? Hur är jobbet gjort med att få dit den korta huven?

Allt påverkar priset
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Pris på Porsche 911 2,2 e 1970?

Post by JMB »

Jag hade försökt sälja den via budgivning om det gick. Väldigt svårt att bedöma pris på ett ombyggt fordon

Se på Bring a Trailer, det svänger rätt rejält
porschegbg
Posts: 55
Joined: Mon Jan 16, 2012 3:11 pm
Location: Göteborg

Re: Pris på Porsche 911 2,2 e 1970?

Post by porschegbg »

Oj, här har det svarats! Roligt!
Bilen ser helt ok ut tycker jag. Är nog rostlagad av tidigare ägare på 90-talet någon gång. Min far har ej lagat någon rost.
Bilen är plåt breddad och front plåten är utbytt till en g-modell.
Har tagit några bilder på bilen men hur lägger man upp bilder på detta forum?
Edit: jag hittade hur man lägger upp bilder. La upp dem i första inlägget.
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Pris på Porsche 911 2,2 e 1970?

Post by henca »

Det svåra med alla "förbättringar" som gjorts genom åren är att de nu några år senare kanske snarare sänker bilens värde. Kanske är det så att bilen värderas högst av dem som genom åren haft en relation till den. En köpare kan mycket väl ha helt andra planer för bilen än tidigare ägare. Kanske vill köparen återställa bilen till original, kanske vill köparen bygga motorstark banbil av den och hivar in en V8-motor. I slutändan är det precis så som det i flera inlägg antytts i tråden, en varas värde är precis så mycket som någon köpare är villig att betala. Man kan sälja på budgivning eller chansa och lägga ut den till ett högt pris för att sedan sänka priset.

m v h Henrik
Post Reply