Köp av äldre 911

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Os911
Posts: 12
Joined: Sun Nov 17, 2013 6:12 pm

Köp av äldre 911

Post by Os911 »

Hej,
Jag står inför ett köp av en äldre 80-tals 911 och varit och tittat på den och provkört. Känns som att den går väldigt fint i motor och låda. Den läcker en del olja undertill, svårt att säga om det är mer än vanligt.

Problemet här är att serviceboken är borta och dåligt med serviceprotokoll, dock en hel del kvitton. Hur skulle ni ställa er till detta? Är det en för stor risk?

Vore tacksam för svar!
User avatar
henca
Posts: 452
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Köp av äldre 911

Post by henca »

Åtminstone på min gamla 911 har jag för mig att "serviceboken" bara är några sidor i instruktionsboken. Porsche Center brukar inte fylla i den, men jag sparar alla kvitton. På kvittona ser man vilken service som gjorts.

m v h Henrik
Os911
Posts: 12
Joined: Sun Nov 17, 2013 6:12 pm

Re: Köp av äldre 911

Post by Os911 »

Tack för svar! Det är sant och har hört att en hel del inte har serviceboken kvar, men han som äger bilen idag menar på att han gjort servicen själv under den tiden han har ägt den. Kan visa på kvitton, men känns lite osäkert.

Bara att tacka nej och leta vidare eller chansa?
petter
Posts: 554
Joined: Tue Jun 17, 2008 9:37 pm

Re: Köp av äldre 911

Post by petter »

Känns bilen bra och priset ok så skulle jag köpa . Är ju gamla bilar så allt kan hända även om service boken är full men gå på din magkänslan
User avatar
henca
Posts: 452
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Köp av äldre 911

Post by henca »

Om han kan visa kvitton på delar och förbrukningsmaterial kan det mycket väl vara så att han skött om sin bil själv, kanske inte lika bra som en Porsche-expert som Perrys motor eller Sahlström, men sannolikt bättre än en genomsnittlig all-bil-verkstad som t ex de flesta Mekonomen.

Det som du bör kontrollera med honom är när de lite jobbigare service-arbetena senast utfördes. När byttes tändstift senast? När gjordes senast en ventiljustering? Ventilerna skall justeras oftare än tändstiften byts och det är ett ganska bökigt arbete.

m v h Henrik
User avatar
Janne J
Posts: 207
Joined: Sat Jun 08, 2013 8:38 am
Location: Kinna

Re: Köp av äldre 911

Post by Janne J »

Servicebok eller inte, jag hade gått på skicket och magkänslan. Det är gamla bilar och man får räkna med löpande underhåll, en bil som har brukats några 100 mil/år och servats av ägaren kan vara väl så bra. Bilar utan spårbar historia eller bilar som stått stilla 10-tals år är oftast vanskligare köp.
PCS 13359
944S2 1990
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
Os911
Posts: 12
Joined: Sun Nov 17, 2013 6:12 pm

Re: Köp av äldre 911

Post by Os911 »

Bra input med saker att fråga om. Jag ska ställa lite mer ingående frågor om exakta arbeten som han har utfört och har förhoppningsvis kvitton på.
Bilen är svensksåld så det är en fördel med bilen. Vad menar du Janne J med ingen spårbar historia?

Det, som sagt, som oroar mig är de oljeläckage som man kan se under bilen. I övrigt är bilen i bra skick skulle jag säga, lack, växellåda, interiör var bättre än förväntat. Jag lägger in en bild på hur det ser ut under bilen. Någon som skulle haja till?

Funderar på om man kunde be honom att vi tog bilen till någon specialist innan köp. Några rekommendationer på var man tar den? Är det bara till Porsche center?
Attachments
68E23E15-DF20-4B8C-B652-595E9A3FD83B.jpeg
68E23E15-DF20-4B8C-B652-595E9A3FD83B.jpeg (802.04 KiB) Viewed 1507 times
JMB
Posts: 579
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Köp av äldre 911

Post by JMB »

Vet du vilken olja han kört med?
Os911
Posts: 12
Joined: Sun Nov 17, 2013 6:12 pm

Re: Köp av äldre 911

Post by Os911 »

Ja, enligt han kör han på 20w-50. Det har jag förstått är rätt för bilen. Men hur ser ni på oljeläcket?
User avatar
Janne J
Posts: 207
Joined: Sat Jun 08, 2013 8:38 am
Location: Kinna

Re: Köp av äldre 911

Post by Janne J »

Är den svensksåld så har du alla möjligheter att via Riksarkivet få fram alla uppgifter på ägarbyten, mm.
Är det en importbil så minskar chanserna att få tag på detaljer om bilens tidigare liv. Prisutvecklingen de senaste åren har gjort att mindre nogräknade säljare letar fram allt som går att sälja som en 911.

Oljeläckage i mer eller mindre grad hör till ägandet av en äldre 911, allt går att fixa och det finns kompetenta fristående verkstäder om du inte har möjlighet att göra det själv.
PCS 13359
944S2 1990
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
User avatar
peterc
Posts: 878
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Köp av äldre 911

Post by peterc »

Att ta bilen till en fristående specialist är oftast det bästa. På vissa Porsche-center finns det folk med riktig kunskap om äldre 911or på andra är de bra på att koppla in datorn. Var finns bilen?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Os911
Posts: 12
Joined: Sun Nov 17, 2013 6:12 pm

Re: Köp av äldre 911

Post by Os911 »

Ja, det hade varit en trygghet att få en specialists ögon på den. Den är precis bortanför Bålsta sett från Stockholm. Vet någon bra man kan snacka med?

Stort tack för alla svar! 👏
User avatar
henca
Posts: 452
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Köp av äldre 911

Post by henca »

I Kolbäck utanför Västerås finns Perrys motor, Dick som driver det är inriktad på just äldre luftkylda 911or.

m v h Henrik
JMB
Posts: 579
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Köp av äldre 911

Post by JMB »

Hur duktiga är Pål Jarness och company?
User avatar
MagnusW
Posts: 2522
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Köp av äldre 911

Post by MagnusW »

Det finns många potentiella oljeläckagebovar som kan grisa ned motorn så där, de flesta är inte speciellt allvarliga på en 3.0-3.2 maskin (som jag antar att det är på en 80-talare).
Det enda jag skulle vara noga med att kolla är om de undre cylinder/topp pinnbultarna är hela, för att kolla det behöver man plocka bort de undre ventilkåporna. Det är vanligt att de går av på 3.0or och då har du en motorrenovering på 50.000-100.000 typ, vilket kan vara en prutmån om resten av bilen är som den ska.
Fundera inte så mycket på serviceboken, skulle säga att den är i princip värdelös på en gammal bil. Kolla att den fått sina oljebyten regelbundet, prata med tidigare ägare.
Perrys motor, Porsche Service Center Haninge och Vogel Auto (Pål Jarness, PCS medlem och baninstruktör), de bör alla kunna göra en koll på detta (inget svårt tar bara lite tid). Det kanske kostar en slant med nån timme på lyften och nya ventilkåpspackningar, men väl värt kostnaden.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
Os911
Posts: 12
Joined: Sun Nov 17, 2013 6:12 pm

Re: Köp av äldre 911

Post by Os911 »

Mycket bra input och tack för tipsen. Har kollat med Perrys men han var upptagen fram till jul i stort sett och hade det väldigt körigt..
antar att man får gå på magkänslan på den här. Det som inte heller bidrar till att allt känns super är att bilen har över 20 ägare sen ny. Verkar inte vara många i Sverige som har så många ägare på den. Snitt verkar ligga på ca 12 ägare, beroende på import eller svensksåld. Hittade någon som hade 23 och någon med 33, så det finns ju vissa…
Antar att allt hänger på dokumentation i detta fall?

/Herr Hängslen och livrem
User avatar
peterc
Posts: 878
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Köp av äldre 911

Post by peterc »

Det finns säkert några firmor som kan inom rimlig tid. Man ska inte köpa en sån här bil ”ensam” om man inte är 911-kunnig. Finns många dåliga exempel på det här på forumet.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 2522
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Köp av äldre 911

Post by MagnusW »

Många ägare behöver inte betyda så mycket, är bilen från tex 85 så är den ju ändå 36 år gammal. Ofta bytte de ägare rätt tätt när de var nya och såldes bilen till en handlare så blir det en extra ägare pga detta. Min 77a står det 10 brukare på och då vet jag att det är 3 ägare som står för 37 av 44 år.
Mitt bästa tips, förutom att be någon, typ Perrys eller Vogel att kolla över den är att ringa till tidigare ägare och prata med dom. Brukar bli trevliga samtal. Så många du kan få tag i! Det brukar ge en bra känsla för hur bilen använts och skötts, de har oftast inget att vinna på att undanhålla något.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
User avatar
Rickard M
Posts: 1045
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Re: Köp av äldre 911

Post by Rickard M »

Den såg väl inte sååå grisig ut på bilden ovan heller.
De flesta sådana här gamla läcker väl lite.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
MagnusW
Posts: 2522
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Köp av äldre 911

Post by MagnusW »

Rickard M wrote: Tue Jun 22, 2021 3:30 pm Den såg väl inte sååå grisig ut på bilden ovan heller.
De flesta sådana här gamla läcker väl lite.
Inget att bli tok-orolig för i sak, men vi har ju en forummedlem som råkade ut för en tråkig fusklagning nyligen, så det är värt att kolla upp.
Sen är 3 liters motorer väldigt utsatta för att cylinder pinnskruvarna går av. I övrigt är de nästan skottsäkra.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
User avatar
Sanoj
Posts: 278
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: Köp av äldre 911

Post by Sanoj »

Inget att bli tok-orolig för i sak, men vi har ju en forummedlem som råkade ut för en tråkig fusklagning nyligen, så det är värt att kolla upp.
...räcker långsamt upp handen :roll:
Det misstaget var en dyr läxa, men nu går motorn fint tack vare TA Sportvagn 👍


// Jonas
User avatar
felix83
Posts: 936
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Köp av äldre 911

Post by felix83 »

Min bil har haft ca 20 ägare i Sverige mellan åren 1985-2010, som Magnus skrev så bytte många av dem ägare ofta under det glada 80-talet. Det viktigaste för mig är snarare att bilarna inte bytt ägare lika ofta de senaste åren.
/Felix
911 SC coupe -82
Suzuki GSF600 Bandit -00

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics och @924.resurrection
User avatar
henca
Posts: 452
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Köp av äldre 911

Post by henca »

Jag tror inte heller att man behöver vara så orolig för oljeläckaget, men det kan bli så att det blir nedslag på besiktningen och att åtgärda det kan lätt springa iväg till en prislapp på tiotusentals kronor. Lägg inte alla dina slantar på bilens inköpspris, spara en buffert för kostsamma mer eller mindre oväntade reparationer och renoveringar. Emellanåt kan dessa bilar kräva dyra reparationer. Om man vet om att en sådan reparation behövs redan då bilen säljs kan det vara skäl till att sänka priset.

m v h Henrik
User avatar
peterc
Posts: 878
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Köp av äldre 911

Post by peterc »

Vi ska nog inte negligera läckageproblemet för mycket. Låt någon kunnig person kolla. De beryktade pinnskruvarna som Magnus nämnde kan ge många problem, oljesöl runt cylinderfötterna bland annat. Lätt att kolla om ventilkåporna är av. 50-100.000 blåser snabbt bort i den här världen om man ska göra saker riktigt.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MattiasB
Posts: 217
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Köp av äldre 911

Post by MattiasB »

Viktigast är väl att karossen är i ett gott skick. Med det menar jag att det inte är nån tidigare krockskadad bil som man
fusklagat eller en bil med dolda strukturella rostskador. Är det originallack eller kulör? Om inte kulören är original
kan det vara nått lurt bakom.
Även -80 tals bilar kan ha allvarliga rostproblem trots att de är galvade. Finns exempel (även på detta forum) där
man köpt en exteriört fin bil men som varit mer eller mindre helröten.

Mekaniska renoveringar är småpotatis och nästan nått man bör ta med i kalkylen ifall man planerar att äga bilen ett bra tag.
Men finns det dolda fel i karossen så kan det innebära 500h eller mer i en karossrenovering.

Servicebok och massa kvitton är väl bra, speciellt ifall skicket på bilen är bra också. Annars är det inte värt mycket.
Begär ut tidigare ägare och finns även hel historik med av / påställningar. Då kan du se ifall man kört den på vintern i början.
Prata med tidigare ägare och låt en kunnig 911-kännare titta på bilen.

Kolla att chassinummer och motornummer stämmer och att fabriksutrustningen stämmer med bilens spec.

Och i slutändan är det oftast bättre och billigare att köpa en riktigt fin bil från början..

Lycka till!
-72 ex racer
Post Reply