Köp av äldre 911

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Köp av äldre 911

Post by JMB »

MattiasB wrote: Tue Jun 22, 2021 9:16 pm
Och i slutändan är det oftast bättre och billigare att köpa en riktigt fin bil från början..
Detta! Om man inte har riktigt klart för sig vad det är man ger sig in på från början
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Köp av äldre 911

Post by JMB »

MattiasB wrote: Tue Jun 22, 2021 9:16 pm
Och i slutändan är det oftast bättre och billigare att köpa en riktigt fin bil från början..
Detta!

Lite beroende på vad man har för förväntningar och om man inte har riktigt klart för sig vad det är man ger sig in på från början
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Köp av äldre 911

Post by Johannes »

Det är ju gamla grejor och värdet av servicebok ska man inte övervärdera. En privat servad bil kan nog vara precis lika bra. Tekniknivån är ju låg.

Även om en bil är påställd året om så betyder det ju inte att den körs på vintern. Finns gott om folk som inte ids ställa av.

Men det är skäl i att kolla upp noga för det kan verkligen bli dyrt om det är ”för mycket” som ska fixas…
Os911
Posts: 16
Joined: Sun Nov 17, 2013 6:12 pm

Re: Köp av äldre 911

Post by Os911 »

Sanoj wrote: Tue Jun 22, 2021 6:58 pm
Inget att bli tok-orolig för i sak, men vi har ju en forummedlem som råkade ut för en tråkig fusklagning nyligen, så det är värt att kolla upp.
...räcker långsamt upp handen :roll:
Det misstaget var en dyr läxa, men nu går motorn fint tack vare TA Sportvagn 👍


// Jonas
Hej Jonas,
Vad hände i ditt fall?
Os911
Posts: 16
Joined: Sun Nov 17, 2013 6:12 pm

Re: Köp av äldre 911

Post by Os911 »

MattiasB wrote: Tue Jun 22, 2021 9:16 pm Viktigast är väl att karossen är i ett gott skick. Med det menar jag att det inte är nån tidigare krockskadad bil som man
fusklagat eller en bil med dolda strukturella rostskador. Är det originallack eller kulör? Om inte kulören är original
kan det vara nått lurt bakom.
Även -80 tals bilar kan ha allvarliga rostproblem trots att de är galvade. Finns exempel (även på detta forum) där
man köpt en exteriört fin bil men som varit mer eller mindre helröten.

Mekaniska renoveringar är småpotatis och nästan nått man bör ta med i kalkylen ifall man planerar att äga bilen ett bra tag.
Men finns det dolda fel i karossen så kan det innebära 500h eller mer i en karossrenovering.

Servicebok och massa kvitton är väl bra, speciellt ifall skicket på bilen är bra också. Annars är det inte värt mycket.
Begär ut tidigare ägare och finns även hel historik med av / påställningar. Då kan du se ifall man kört den på vintern i början.
Prata med tidigare ägare och låt en kunnig 911-kännare titta på bilen.

Kolla att chassinummer och motornummer stämmer och att fabriksutrustningen stämmer med bilens spec.

Och i slutändan är det oftast bättre och billigare att köpa en riktigt fin bil från början..

Lycka till!
Hej Mattias,
Så är det verkligen. Strukturellt sett så är bilen i fint skick och han som haft den senaste 10 åren har inte lackat om den. En noggrann inspektion måste såklart göras. Har fått mycket bilder och där ser man att alla glipor mellan paneler ser väldigt fint ut och inte särskilt många rostbubblor. Mycket medveten om historian vad gäller rost på dessa gamla bilar, har tidigare ägt en 911T från -70.

Summa summarum så är jag inte ute efter en utställningsbil utan en bil att över tid utveckla. Mycket villig att någon dag framöver dra ner motorn och gå igenom den. Så det har alltid varit planen. Om det är i vinter eller om 2 år är dock inte planerat och vill gärna kunna köra bilen åtminstone nästa sommar också. Så att det är mekaniska delar att lösa är med i beräkningen på lite längre sikt. Det som jag då kan fundera över är andrahandsvärdet med så många tidigare ägare/brukare... Med just tanke på lite bristande dokumentation på det.
Last edited by Os911 on Wed Jun 23, 2021 9:22 am, edited 1 time in total.
Os911
Posts: 16
Joined: Sun Nov 17, 2013 6:12 pm

Re: Köp av äldre 911

Post by Os911 »

peterc wrote: Tue Jun 22, 2021 12:49 pm Det finns säkert några firmor som kan inom rimlig tid. Man ska inte köpa en sån här bil ”ensam” om man inte är 911-kunnig. Finns många dåliga exempel på det här på forumet.
Hej Peter,
Jag förstår att det kanske framstår som att jag är okunnig på 911:or, men har länge ägt en 911T från -70. Så jag är medveten om hur dessa bilar fungerar. Jag har dock aldrig ägt en G-modell tidigare och vill göra mig varse vad problemområdena är från kunningare personer i det här forumet, guld värt.

Som jag nämnde för Mattias i ovan. Summa summarum så är jag inte ute efter en utställningsbil utan en bil att över tid utveckla. Mycket villig att någon dag framöver dra ner motorn och gå igenom den. Så det har alltid varit planen. Om det är i vinter eller om 2 år är dock inte planerat och vill gärna kunna köra bilen åtminstone nästa sommar också. Så att det är mekaniska delar att lösa är med i beräkningen på lite längre sikt. Det som jag då kan fundera över är andrahandsvärdet med så många tidigare ägare/brukare... Med just tanke på lite bristande dokumentation på det.
Trenoll
Posts: 44
Joined: Tue Aug 28, 2012 6:31 am

Re: Köp av äldre 911

Post by Trenoll »

Hej,

Vi bara tillägga från egen, väldigt sur, erfarenhet. Köp INTE utan att kolla bultarna. Det fixar du galant själv, är någon paj så går det inte att undvika. Jag litade på bra komp och torr motor + säljarens ord. Det räckte inte, när jag kollade 30 mil (och ett år skall tilläggas) efter köp så var lik förbannat en bult paj. Säljaren avvisade mig med orden "Du fick den billigt". Antingen blev jag blåst eller så hade jag väldig otur. Lita på dina egna ögon, inget annat. Minimikostnad trasig bult 50 kkr.
Post Reply