Radio

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

Radio

Post by henkesid »

Jag som tycker det är grymt viktig med musik när jag kör bil och alltid har Ipod med fm-sändare och högar med skivor i bilar jag åker i, saknar radio
i min porsche.

Inte så att jag saknar musiken, den har jag inget behov av när 2,4:an sjunger så vackert, nej, det är mer avsaknaden av radion som stör mig.
Något ljushuvad har någongång plockat ur radio och högtalare ur bilen.

jag hittade lite orginalradioapparater på 'old radio.com'.
är det värt 3500:- för en fungerande orginalradio, eller kan man hitta schyssta lite närmre, lite billigare..?

andra frågan till er:
högtalare, där ska väl sitta ett par i dörrfacken?
ska det sitta högtalare i targabågen..? det ser ut som det..

vad har ni själva för lösningar..?
vore intressant att höra..

mors!
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

Jag tror att det bara ska sitta en monohögtalare under gallret på i-brädan. Gallrena i targabågen är knappast för högtalare.
Rätta mig om jag har fel (för egentligen har jag ingen aning..) men fanns det bil-STEREO i början av sjuttiotalet? Jag tror att det bara fanns bil-mono...

/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Jag har samma problem och efter lite halvlamt sökande i vâras kom jag fram till att NÄ, det är absolut inte värt 2500-4500 för en tidsenlig radio av "rätt" modell, även om dom är renoverade sâ làter dom ju inget vidare!

Hittar jag en för 300 sà blir det köp men bara som prydnad och dold cd i handskfacket. Jag var med pà en e-bay auktion men hoppade av vid 900.- sek för en orenoverad "frankfurt". Slutade pa 1500.-

Tror inte heller att det fanns "bil-stereo" pre -73.

Jag har monterar 2x 8.5 cm (tror jag det är, ivartfall utan att sâga) högtalare i instrumentbrädehâlet och har en blaupunkt kiel cd35 cd/rds (107 euro) den stör inte jätte mycket tycker jag.....

Att sâga för högtalare i dörrfacken eller dörrsidorna kan nog bara bestraffas med livstids Hyndai Coupe! :twisted:

Annars är väl Henrik B vâr bil stereo expert, han har väl "störst" :wink:
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Min CD spelare är så ful att man måste vara noga med att inte titta på den när man kör då det ibland leder till att man kollapsar.

Jag har bara kvar den lilla högtalaren mitt i instumentbrädan - tricket är att vända kappan efter vinden. Man kan bara lysna på grejer som är inspelade för typ stenkaka. Alltså lysnar jag uteslutande på Django Rainhardt.

För övrigt tycker jag att det här högtalar systemet verkar ganska fiffigt:
http://www.moch-1.com/UNDERDASH.htm

Image

PS För den som inte redan drägglat över den nya iPodNano:
http://www.apple.com/ipodnano/
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

På alla(!) veteranmarknader kan man hitta Blaupunkt Köln och Frankfurt för mellan 20 och 300 spänn (de satt ju i de flesta europeiska bilar runt 70). De mer seriösa radio-nasarna brukar ha med ett bilbatteri så man kan testa. Så glöm e-bay, köp en Classic Motor eller kolla på nätet var och när nästa marknad är.

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

Post by henkesid »

tack för tipsen.

Stereo var ju kanske lite fel. sen kanske man skulle säga radio-mottagare
för att vara riktigt mossig, i min flickväns folka från -70 sitter orginalradio-mottagaren kvar, med högtalare precis framför ratten. den låter fruktasvärt..!

nä, jag får hitta en gammal burk som prydnad och slänga in en cd i handsfacket..

hoj!
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Blaupunkt Franfurt

Post by Parced911 »

Hittade idag en till synes fungerande radio till min -72 S. 150:- på min lokala loppmarknad!

Jag tycker att det var väl lite krom för att vara -72 men av oldradio.com så verkar det vara rätt. Jag skall kolla i lite andra böker för att vara säker.

Kul i alla fall!

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Post Reply