Svetsa aluminium

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
whenk
Posts: 251
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Svetsa aluminium

Post by whenk »

Hej,
Har en skada på en bröstkåpa jag skulle behöva reparera. Någon här som har tips på någon som kan fixa detta?
Tacksam för hjälp och svar
IMG_5052.jpg
IMG_5052.jpg (60.57 KiB) Viewed 15008 times
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Svetsa aluminium

Post by Johannes »

Trist läge. Har du kvar biten som är borta på bilden?

Isåfall tror jag på stålplast.

Svetsning och iläggning samt efterföljande arborrning tror jag inte är rätt väg att gå.
whenk
Posts: 251
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: Svetsa aluminium

Post by whenk »

Har tyvärr inte kvar biten. Packningen sitter bra så kanske räcker med att bygga upp med stålplast?
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Svetsa aluminium

Post by peterc »

Jag har ingen kunskap i det här men har sett större reparationer än så här göras med svets och bearbetning. Måste förstås vara rätt gubbe som gör det och billigt blir det nog inte. Sen är det väl så att det beror på vilket material det är också? Mycket som ska bli rätt. 😬
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
whenk
Posts: 251
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: Svetsa aluminium

Post by whenk »

Får kolla runt lite vem som kan ta sig an projektet.
User avatar
Janne J
Posts: 233
Joined: Sat Jun 08, 2013 8:38 am
Location: Kinna

Re: Svetsa aluminium

Post by Janne J »

Kan nog vara lite problematiskt att ta reda på om det är svetsbart, aluminium har många olika legeringar beroende på användningsområde. https://www.alumeco.se/kunskap-teknik/d ... a-legering

Dessutom är det väldigt viktigt att materialet är rent, finns det föroreningar i närheten av fogen kommer det oundvikligen att lägga sig i smältan. Rengöring med ny stålborste och tvättning med aceton är en bra start.
PCS 13359
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
User avatar
Janne J
Posts: 233
Joined: Sat Jun 08, 2013 8:38 am
Location: Kinna

Re: Svetsa aluminium

Post by Janne J »

PCS 13359
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Svetsa aluminium

Post by MagnusW »

Någon som kan svetsa alu fixar detta. Efter svetsning behövs det bearbetas.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Svetsa aluminium

Post by Johannes »

Svetsningen är nog inte flaskhalsen. Men den efterföljande uppsättningen för arborrning tror jag är en stopper.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Svetsa aluminium

Post by MagnusW »

ja, den är klockren. Det beror ju på vad det är för grej man lagar och vilken noggranhet man behöver. En packbox är ju inte superkritisk.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Svetsa aluminium

Post by peterc »

Jag undrar om det verkligen är en ”stopper”? Det behövs en CNC-fleroperationsmaskin och någon som kan använda den. Är det verkligen arborrning som ska till? Det är väl inget lagerläge som ska fixas? Bara läge för tätningen. (Don’t shoot me, just asking) 🙄
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Svetsa aluminium

Post by MagnusW »

En vanlig fräs duger gott och väl.
Jag skulle svarva till en rörbit i aluminium, skära ut en bit som passar och svetsa in den.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Svetsa aluminium

Post by Johannes »

På den tiden jag jobbade på verktygsmakeri så hade vi satt upp den i en universalfräs. Använt en arborrtillsats.

De behövs absolut ingen modern CNC utrustning i sig.

Men klockan går när det ska indikeras och min spontana bedömning var att det inte lönar sig.

Möjligen kan man bearbeta upp hålet och sätta in en tunn bussning som sedan arborras. Eller så har man en styrd fräs som tar upp ett hål.

Men det är antagligen inte så många rep verkstaden som har en styrd maskin för reparationer av enstaka detalj...
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Svetsa aluminium

Post by peterc »

Jo det går väl med enklare grejor också. Jag har väl varit lite bortskämd med mätsystem och ”fleroppar”?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Svetsa aluminium

Post by Johannes »

Har kvar min gamla ritplanka. På den tiden jag konstruerade så satte vi relativt snäva toleranser på hål för radialtätningar. Std angav på fikonspråk H8. Det är ett par hundradelar. Vi brotschade och det ger något snävare H7. En H7 brotsch ligger i m5 och ger rätt mått. Den klassiska kuggfrågan är väl bekant för teknikerna.

Är det udda eller jämt antal skär på en brotsch? Det är jämt antal av den enkla anledningen att den ska kunna kontrollmätas.

Om det sen ska vara en höger eller vänstervriden brotsch beror på huruvida man har ett genomgående hål eller bottenhål. Spånorna behöver passera utan att förstöra ytan.

Man brukar använda Ra 3,2 för radialtätning med plåtkrage.

Men om vi skippar teknobabblet- det är relativt noga med måtten för att tätningen ska fungera. Likaså vid montage att de kommer in helt rakt annars slits läppen fort. Jämför med de på ventilstyrningarna...
User avatar
Janne J
Posts: 233
Joined: Sat Jun 08, 2013 8:38 am
Location: Kinna

Re: Svetsa aluminium

Post by Janne J »

Jag vidhåller att första frågan är om den öht är svetsbar.
När jag sitter och tränar med Tig:en plockar jag fram blandade aluminiumbitar bara för att öva på och ibland är det omöjligt att få någon ordning på svetsen och när man sedan tar fram en bit 6082 så går det fint igen.
PCS 13359
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Svetsa aluminium

Post by peterc »

Det blev lite ”jag vet mest tävling” av det här.
😂😂😂😂😂
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Svetsa aluminium

Post by MagnusW »

Janne J wrote: Mon Apr 12, 2021 7:49 pm Jag vidhåller att första frågan är om den öht är svetsbar.
När jag sitter och tränar med Tig:en plockar jag fram blandade aluminiumbitar bara för att öva på och ibland är det omöjligt att få någon ordning på svetsen och när man sedan tar fram en bit 6082 så går det fint igen.
Jadå. Min G50 är svetsad 2 ggr nu av två olika personer.
Själv har jag svetsat sumpen och ventilkåpan på 924an. Det går att svetsa riktigt dåligt gjutaluminium, det tar bara mer tid. I princip allt Porsche producerat är svetsbart aluminium, magnesium eller gjutjärn.

Såg en youtube snutt när de svetsade ett gammalt oljetråg (tror jag det var) till någon Jay Leno bil från tidigt 1900 tal. Han fick kämpa lite men svetsa gick det. Han som svetsade sa att i gammalt gjutgods kunde det vara 70% aluminium resten var skräp! :)

Man kan glömma snygga internetsvetsar, det handlar om att värma, låta "cleaning action" göra sitt jobb, jobba med smältan för att få upp orenheter till ytan. Slipa ner svetsa om igen om det inte vill sig.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Svetsa aluminium

Post by Johannes »

Det förkommer ju att man tar Mig:en med push pull handtag till aluminium - kanske främst fälgar.

Möjligen kan man i det här aktuella fallet lägga in en ring av rostfritt stål som mall och sedan löder man aluminium med lod av zink eller aluminium. Det är en beprövad teknik. Ofta används gasol - själv skulle jag sätta i de små lödmunstycken i gassvetsen. De är betydligt mindre än minsta till gasen men man behöver lågtrycks regulatorer.

Vad som händer med godset runt omkring det lagade stället till följd av värmen står skrivet i stjärnorna.

Det finns - möjligen - fanns Dillonsvetsar som jag inte har personlig erfarenhet av. Men de stog ju på åttiotalet och svetsade ölburkar på alla massor...
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Svetsa aluminium

Post by MagnusW »

Det finns inte packboxar som är 2mm mindre i ytterdiameter så man bara kan limma in en insats i 1mm gods?
Det finns en liknande lösning för packboxarna på vevaxeln.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Svetsa aluminium

Post by Johannes »

Det slår mig att det kan vara ett alternativ att utvärdera:

1 man filar/slipar bort den skrovliga ytan så att det blir jämnt

2 man svarvar en ring i samma diameter som hålet

3 kapar ut en bit ur ringen som tillpassas så att den passar i det urtag som finns

4 monterar en ny tätning

5 plastar dit reparationsbiten
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Svetsa aluminium

Post by felix83 »

Johannes wrote: Tue Apr 13, 2021 12:45 am Det slår mig att det kan vara ett alternativ att utvärdera:

1 man filar/slipar bort den skrovliga ytan så att det blir jämnt

2 man svarvar en ring i samma diameter som hålet

3 kapar ut en bit ur ringen som tillpassas så att den passar i det urtag som finns

4 monterar en ny tätning

5 plastar dit reparationsbiten
MagnusW wrote: Mon Apr 12, 2021 12:38 pm En vanlig fräs duger gott och väl.
Jag skulle svarva till en rörbit i aluminium, skära ut en bit som passar och svetsa in den.
Det ser ut som att vi har nått någon form av konsensus! 😜
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Svetsa aluminium

Post by Johannes »

Vi väntar med spänning på hur det går!

Finessen med plastlimmning, man slipper värme från svets med efterföljande bearbetning.
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Svetsa aluminium

Post by Johannes »

Om man skulle välja en svetsmetod med eller utan en bussning så är det sannolikt så här som efterföljande bearbetning skall ske

https://youtu.be/QyeJNcq611M
whenk
Posts: 251
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: Svetsa aluminium

Post by whenk »

Har fått tips om en snubbe som ska vara väldigt duktig. Efter lite snack och bildskickande har han åtagit sig jobbet för en väldigt rimlig peng.
Han kommer efter svetsandet fräsa insidan så den blir jämn med resten av insidan.

Återkommer med bild på resultatet.
Post Reply