En bedrägerihärva med stulna och fejkade bilar

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

En bedrägerihärva med stulna och fejkade bilar

Post by gtBen »

En stor bedrägerihärva med fejkade vin-nummer med stulna bilar och stulna motorer är på väg att få sin rättsliga lösning.
Karim från Schweiz är en av dem som fått sin motor stulen och han har skrivit om det - https://www.early911sregistry.org/forum ... witzerland

Huvudperson och en av 3 åtalade i Tyskland är "Tobias Nussbaum of defunct Flat Six Cars GMBH", men vem kunde tro att insidern med goda kontakter skulle vara ingen mindre än Jurgen Barth :shock: (se post 63 i samma tråd).

Är det någon här som är förvånad över att en bubbla som denna exploderar :roll:


Bengt
@lagteknik
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: En bedrägerihärva med stulna och fejkade bilar

Post by Jesse »

Inte ett dugg förvånad tyvärr.

Viktigt att ta hjälp av någon som kan om man är ute efter en bil. Lätt att förblindas av auktionshus, fina/kända namn, tidningar och certifikat. Låt någon oberoende inspektera, det lönar sig i slutändan.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: En bedrägerihärva med stulna och fejkade bilar

Post by peterc »

Man kan fundera över varför han slutade hos Porsche relativt tidigt? Han kanske blev ombedd?
När vi hälsade på hos en annan kändis förra sommaren sa denne att JB skrivit ut äkthetsintyg till två olika bilar med samma vin-nummer. Han skrattade så tårarna sprutade. 😂
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: En bedrägerihärva med stulna och fejkade bilar

Post by Johannes »

Oavsett hur det ligger till så luktar det illa, fuffens är alltid trist.

Men låt oss andas och se vad som kommer fram. För 20 30 år sedan var det en annan kändis i södra Tyskland som var anklagad för något trassligt i svängen. Visade si g vara helt grundlöst och iscensatt av en konkurrent.

Barth fyllde år igår och han gick i pension 3 år för tidigt eller hur man nu uttrycker det. Åtminstone om jag räknar rätt på den erfarenheten jag själv har från att ha jobbat i tysk bilindustri.

För kanske 35 år sedan så kunde vi köpa en tema tidning via PCS Utgiven av auto motor und sport( den tyska alltså) om vi inte köpte den där nere. Vill minnas att det fanns en text där Michael Kraemer uttalade sig i stil med fritt citat” om en bil är äldre än 5år och haft 2 ägare kan man inte ge några garantier”

Ta mitt minne med en nypa salt, men andemeningen är rätt!

Hur som då har jag alltid förvånats av intresset för matchning numbers, man vet ju ändå inte ett dugg om vad som sitter i vevhuset...eller hur mycket plåt som kan bytas. Men det styr priset.
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: En bedrägerihärva med stulna och fejkade bilar

Post by JMB »

Man kan undra varför J Barth skulle vilja svärta ner sitt rykte så om det nu stämmer?
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: En bedrägerihärva med stulna och fejkade bilar

Post by peterc »

JMB wrote: Fri Dec 11, 2020 10:20 pm Man kan undra varför J Barth skulle vilja svärta ner sitt rykte så om det nu stämmer?
Det VILL han ju inte men 💰💰💰💰💰
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: En bedrägerihärva med stulna och fejkade bilar

Post by peterc »

Ta gärna och skumma igenom tråden, det har jag gjort, runt 70 ”posts”. Det är många firmor som fått besök av polisen.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
nikke911
Posts: 280
Joined: Sun Aug 31, 2008 6:36 pm

Re: En bedrägerihärva med stulna och fejkade bilar

Post by nikke911 »

Får väl lov att torka bort Jürgens autograf som han skrev inuti min handskfackslucka...
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: En bedrägerihärva med stulna och fejkade bilar

Post by JMB »

Undrar om det var i samma veva Porsche slutade utfärda COA och blev mycket restriktivare med information angående VIN etc?
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: En bedrägerihärva med stulna och fejkade bilar

Post by peterc »

JMB wrote: Sat Dec 12, 2020 2:34 pm Undrar om det var i samma veva Porsche slutade utfärda COA och blev mycket restriktivare med information angående VIN etc?
Det är nog inget tokigt antagande. Utredningen har ju pågått sedan 2018.
På den amerikanska tråden dyker det upp nya namn hela tiden. Ingen rolig läsning.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: En bedrägerihärva med stulna och fejkade bilar

Post by JMB »

Riktigt tråkig läsning
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: En bedrägerihärva med stulna och fejkade bilar

Post by Homegrown »

Ja riktigt tråkigt!
Fenomenet finns ju även här fast kanske på mindre värda bilar. Vet någon bilar som som säljare fått ta tillbaka då papper och kaross inte matchade. För inte länge sedan var det väl en här på forumet som tyckte hans F såg väl modern ut gaska precis som en G.
Andra har köpt renoverade "fina" bilar för stora pengar och fått spackel rost och skit som lackats och polerats.
Så ja, fler har sett gråzonen även här.

En annan intressant fråga är vad är bilen själ/identitet?
Är det vin plåtar och brickor?
En race 911 bana,rally eller rallycross som vid något tillfälle fått karossen bytt pga skada är det nya eller gamla karossen som är rätt?
Nya karossen med gamla vin eller den nu nyrustade orginalkarossen som vin tagits till den demolerade?
Många som tävlade hade väl reservdelar/spons så det fanns reservmotor,låda drivaxlar etc.
Vilken är mest äkta en vin flyttad kaross med korrekt drivlina eller en äkta original Porsche tävlingskarossen som rustats och saknar vin (donerats till nya karossen) komplett med reservdrivlinan?

Annat dilemma. Kan man orginalrenovera en gammal bil med nytillverkade grejer?
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: En bedrägerihärva med stulna och fejkade bilar

Post by peterc »

Fenomenet som beskrivs här; Delar och motor överflyttade på annan kaross tillsammans med VIN-nummer efter en krasch. Sedan 20 år därefter gör någon ordning karossen är den vanligaste anledningen till att det finns två ex av en del Carrera RS/RSR.
Sen finns det ju rena fuskbyggen dessutom förstås.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: En bedrägerihärva med stulna och fejkade bilar

Post by Johannes »

Stulna grejor skall man självklart hålla sig ifrån i alla lägen!

Fenomenet som Peter anger är ett oskick, milt uttryckt.

Att byta ch nummer på en bil, är det möjligt hemma i garaget och få det lagligt i Sverige? - själv vet jag inte. Det är i så fall antagligen otroligt krångligt. Men det är väl Larmcentralen (och ytterligare något bolag)som kan hjälpa till och verifiera bytet av kaross. Få den skadade karossen skrotat med intyg och samtidigt få in det nya chassienumret på regbeviset. Möjligen krävs det att jobbet är gjort på auktoriserad plåtverkstad.

Var sitter identiteten, filosofisk fråga eller ekonomisk eller rent av laglig?

Tävlingsbilar som homegrown nämner får ju inte gå på väg här hemma och de har egen så kallad textkod. Precis som det finns textkoder för motorbyte för tex en starkare motor.

Men om man för exemplets tydlighet har köpt vagnen ny:

Pajar motorn och köper en begagnad likadan
Pajar motorn och kanske köpte en original utbytesmotor från Porsche
Pajar motorn och köper ett reservdelsblock utan motornummer, sekvensnummer och typ nummer
Motorbyte till starkare motor istället för trimning av den man har

Eller om bilen och dess kaross råkat gå sönder som nån beskrev det för mig för några decennier sedan och hade köpt en kaross till en SC som reservdel och fått i hop det så bra att det var en verklig concourvagn.

Det finns ju även textkod för uppbyggt fordon eller något i den stilen och det är väl i huvudsak för fordon som står utställda på mässor eller nåt sånt.

I Peters exemplifierade "Fenomen" så efter de 20 åren måste någon skojare ersätta karossens bortkapade karossdel där ch numret en gång satt med en ny detalj och stansa in numret. Ett bortfilat nummer och ett nytt instansat syns på röntgen som tex Tüv i Tyskland utför på begäran vid konditionstest.

Man får som bekant heller inte svetslaga och byta ut hur mycket som helst på en kaross heller. Det skulle ju i förlängningen innebära att man behåller plåten runt ch numret vid luckan för bensinvärmaren och byter ut allt annat. Typ mohammed och berget.

Likaså skall det ju i registreringsbeviset stå om det finns taklucka eller inte.

På något vis lutar jag åt att det är bilens reg nummer som är bilens identitet, men är karossen utbytt så skall det vara rekorderliga papper på det.

Men en matchande motor! Hur uppgraderad får den vara? Ventilkåpor från turbon/ Carrera 3.2; eller"hydrauliska" sträckare; prisat kolv cyl sats; slagvolym. etc. Möjligen beror det på hur nördig marknaden och den enskilde kunden/ägaren är...

Karossbyten, förmodligen gäller även regler i olika länder.

Då och då kan man ju i någon tidning band radannonserna se att det annonseras ut enbart papper på en bil till försäljning och då börjar man ju undra hur urbota illa ställt det är.

Själv besiktigade jag en i höstas som är helt orörd så när som på att tanklocket inte är original utan det röda i plast(originalet var inte så snygg men det fanns bara plast hos PC). Idioten(enda lämpliga beskrivningen på supportern hos besikta) tvärvägrade att plåten i motorrummet skulle gälla varvid han formligen gjorde allt för att slita sönder mattorna i bagagen för att läsa det instansade och sen försökt buckla till huven i ren ilska vid stängning! Här gäller lite olika regler beroende på årsmodell. De svenska reglerna är skrivna för frontmotorvagnar för det står att ch nummer skall så i motorrummet. En annan av mina blev en gång underkänd hos supportrarna på SBP för att det inte satt en skylt bak i motorrummet. En plåtbit och en sifferstans samt två popnit så var det fixat på högst fem minuter. Plåten sitter snett och är rostig. Ödet var absolut inte noga på den tiden. Den vagnen har ch numret på 4 olika ställen. Varav 3 från werk.

Karossnumret är ju inget som har med det hela att göra mer än som ordningsnummer på fabriken och som kommit att tjäna som kontrollnummer när ev skojare är i farten


Men om det verkligen fastställs att det finns äkthetsintyg från fabriken som är felaktigt utfärdade med uppsåt så är det verkligen riktigt illa.
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: En bedrägerihärva med stulna och fejkade bilar

Post by peterc »

Hur tokigt det än kan låta så påstås det att det finns ”EU-prejudikat” på att det är okey med två olika bilar med samma chassinummer om det uppstått enligt mitt exempel. Om det är sant eller inte vete fåglarna. Han talade i egen sak.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: En bedrägerihärva med stulna och fejkade bilar

Post by Johannes »

Hoppsan!
elgh33
Posts: 102
Joined: Sun Apr 09, 2017 8:38 pm

Re: En bedrägerihärva med stulna och fejkade bilar

Post by elgh33 »

Denna såldes ju i veckan https://www.classiccarauctions.co.uk/ev ... lclimb-car

gick nästan för 1 miljon kr och står ju mer eller mindre i annonsen att den inte stämmer med papper/kaross/motor

kan lika gjärna vara en stulen RS med 2.4S papper?
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: En bedrägerihärva med stulna och fejkade bilar

Post by MagnusW »

Bedrövlig historia att läsa ,även om jag inte riktigt hängde med i svängarna när jag skummade igenom.
Men det stjäls en bil och eller motor av liknande årsmodell och så byggs den om till en S eller RS på något saknat chassienummer?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: En bedrägerihärva med stulna och fejkade bilar

Post by peterc »

elgh33 wrote: Mon Dec 14, 2020 12:45 pm Denna såldes ju i veckan https://www.classiccarauctions.co.uk/ev ... lclimb-car

gick nästan för 1 miljon kr och står ju mer eller mindre i annonsen att den inte stämmer med papper/kaross/motor

kan lika gjärna vara en stulen RS med 2.4S papper?
Nja, en stulen RS är det nog inte eftersom den har ”ölklappe”. Men den kan ju vara bra att bygga på?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: En bedrägerihärva med stulna och fejkade bilar

Post by peterc »

MagnusW wrote: Mon Dec 14, 2020 4:05 pm Bedrövlig historia att läsa ,även om jag inte riktigt hängde med i svängarna när jag skummade igenom.
Men det stjäls en bil och eller motor av liknande årsmodell och så byggs den om till en S eller RS på något saknat chassienummer?
Det finns alla varianter Magnus. Saknat chassinummer är dom inte så noga med, inte så lätt att hitta dessutom.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: En bedrägerihärva med stulna och fejkade bilar

Post by peterc »

Vet inte om jag skrivit om det men under Retromobile-veckan (rekommenderas när coronaskiten går över) så träffade vi en tysk som röntgade chassinummer och gjorde andra metallografiska undersökningar. Han sa att runt 1/4 av alla Carrera RS som de undersöker är det strul med. Värst var dock måsvingemercor sa han vilket förvånade mig. Där var det visst någon känd renoverare i Tyskland som hade någon ”back door selling”.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: En bedrägerihärva med stulna och fejkade bilar

Post by Johannes »

Om de nu skulle visa sig vara så illa att det inte går att förlita sig på certifikat från fabriken så finns det kanske hos generalagenten i varje land.

Schweitz har AMAG som generalagent och de har monterat en skylt vb på motorbalken med ett löpnummer. Möjligen fins liknande system i andra länder.

En bit ner i den här tråden finns ett exempel. post 118.

https://www.early911sregistry.org/forum ... ity%20cars
Nilsson
Posts: 210
Joined: Sun Jun 25, 2006 8:35 am

Re: En bedrägerihärva med stulna och fejkade bilar

Post by Nilsson »

En helt hypotetisk fråga.(då jag ej äger någon) men,ponera att man äger en 911 RS-73 som tävlade,och kvaddades på 70talet.Ägaren åker ner till skroten och köper en 912 kaross utan chassinummer....skruvar ihop allt och har en rolig bil igen utan att tänka på framtiden.Vad skall han göra med bilen 2020..?..
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: En bedrägerihärva med stulna och fejkade bilar

Post by Jesse »

Köra ner den i närmaste vattendrag :mrgreen:
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: En bedrägerihärva med stulna och fejkade bilar

Post by felix83 »

För ett antal år sedan var det någon här på forumet som köpte en 912 med 911S-motor. Bilen visade sig senare vara en 911S -68 med utbytt identitet. Så det finns alla varianter!
(Är det förresten någon som vet hur det gick med den?)

Edit:
Här finns mer läsning om denna bastard:
viewtopic.php?f=4&t=2665
viewtopic.php?f=4&t=4015
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Post Reply