Page 1 of 1

Koppla in bränslepump

Posted: Thu Nov 12, 2020 8:34 pm
by whenk
Hej!

Medan jag väntar på nytt membran till bränslepumpen på min 912:a (65) tänkte dra igång motorn med hjälp av en elektrisk pump. Dock lite osäker på var jag ska koppla in den. Någon som har koll och kan ge lite råd?

Tacksam för svar

Re: Koppla in bränslepump

Posted: Thu Nov 12, 2020 9:21 pm
by Jesse
Om du bara ska provstarta så kör via extern bränsledunk och externt batteri, klart enklast.

Se till att du har korrekt bränsletryck.

Re: Koppla in bränslepump

Posted: Thu Nov 12, 2020 9:24 pm
by whenk
Jesse wrote: Thu Nov 12, 2020 9:21 pm Om du bara ska provstarta så kör via extern bränsledunk och externt batteri, klart enklast.

Se till att du har korrekt bränsletryck.
Hur vet man att man har korrekt bränsletryck? :-) Bör inte nuvarande pump justera det (även om membranet är trött)

Re: Koppla in bränslepump

Posted: Fri Nov 13, 2020 9:59 am
by MagnusW
Gamla mekaniska membranpumpar klarar bara av ett lagom tryck. Kopplar du in en elektrisk pump så beror det nog på vilken typ, men oftast behöver man en bränsletrycksregulator som reglerar ned trycket till typ 0.3-0.4 bar. Har du en elektrisk membranpump så borde den väl vara att koppla in bara.
Förgasare är inte min starka sida, elektronisk insprutning är så mycket enklare :)

Re: Koppla in bränslepump

Posted: Fri Nov 13, 2020 11:19 pm
by whenk
MagnusW wrote: Fri Nov 13, 2020 9:59 am Gamla mekaniska membranpumpar klarar bara av ett lagom tryck. Kopplar du in en elektrisk pump så beror det nog på vilken typ, men oftast behöver man en bränsletrycksregulator som reglerar ned trycket till typ 0.3-0.4 bar. Har du en elektrisk membranpump så borde den väl vara att koppla in bara.
Förgasare är inte min starka sida, elektronisk insprutning är så mycket enklare :)
Verkar onekligen enklare :-). Vet du var man köpa det till en 912:a?

Re: Koppla in bränslepump

Posted: Mon Nov 16, 2020 4:36 pm
by Johannes
Det finns D jetronic till bubblorna så det borde gå.

Finns ju även 912E med k-jet och för all del MFI system för konvertering

Du hittar mycket av det via nätet.

Re: Koppla in bränslepump

Posted: Mon Nov 16, 2020 5:11 pm
by MagnusW
D-jet och k-jet usch!

Håller på att EFI konverera en k-jet 924. Det är enklare när det är klart, men mycket jobb och pengar att få det på plats på en bil som det aldrig var tänkt skulle ha det.

Re: Koppla in bränslepump

Posted: Mon Nov 16, 2020 6:33 pm
by whenk
Tack för svaren! Det får nog vänta till iteration 3 :-)

Re: Koppla in bränslepump

Posted: Tue Nov 17, 2020 9:29 am
by Johannes
Min gissning är att du klarar dig med 0.2 bar. I membranpumparna är det fjädern som ger trycket och en del äldre motorer hade en glaskopp på toppen som reservoir. Det finns även elektromagnetiska pumpar och de användes på 911. Det är de där som låter när man slår på tändningen med ett knattrande ljud som blir glesare allt eftersom trycket byggs upp.

Om du bara sätter in en pump vilken som helst så får du problem. Garanterat. Förgasaren kommer att flöda eftersom nålen i flottöthuset inte klarar av att täta.

Det är så lågt tryck att det räcker med en högt placerad reservdunk. Men jag vet inte om din bil har returledning för ev överskottsbränsle.

Enklast är att invänta reservdel till din ordinarie pump. För bensin är alltid bensin.

Tyvärr vet jag inte vilken typ av pump som sitter i en tolva...

Re: Koppla in bränslepump

Posted: Tue Nov 17, 2020 9:36 am
by Johannes
En snabb bildsökning och det är en mekanisk bensinpump du har. Själv hade jag nog bytt membran och fjädrar i befintlig pump och inte slabbat i garaget...

Re: Koppla in bränslepump

Posted: Tue Nov 17, 2020 11:11 pm
by whenk
Johannes wrote: Tue Nov 17, 2020 9:36 am En snabb bildsökning och det är en mekanisk bensinpump du har. Själv hade jag nog bytt membran och fjädrar i befintlig pump och inte slabbat i garaget...
Fick hem rebuild kit och har plockat isär, gjort rent och satt ihop med nya fjädrar, membran etc. Dags att testa!
Inte slabba i garaget, du tänker på brandrisken?

Re: Koppla in bränslepump

Posted: Wed Nov 18, 2020 9:22 am
by Johannes
Ja, bensin är alltid trevligt att slippa i ett garage.

Vet en episod när en bensintank plockades ner och en sån där bygglampa med lysrör av halogen stog på vad som bedömdes som behörigt avstånd.

Det tog eld och bil samt en industri var bara en askhög

Själv var jag inte inblandad.

Re: Koppla in bränslepump

Posted: Wed Nov 18, 2020 9:24 am
by whenk
Johannes wrote: Wed Nov 18, 2020 9:22 am Ja, bensin är alltid trevligt att slippa i ett garage.

Vet en episod när en bensintank plockades ner och en sån där bygglampa med lysrör av halogen stog på vad som bedömdes som behörigt avstånd.

Det tog eld och bil samt en industri var bara en askhög

Själv var jag inte inblandad.
Smart, jag rullar ut den innan jag börjar testa :-)

Re: Koppla in bränslepump

Posted: Wed Nov 18, 2020 9:45 am
by MagnusW
Öppna lågor och starka värmekällor får man vara försiktig med i samband med bensin.
Alltid bra att ha en rejäl brandsläckare i närheten. Helst en kolsyresläckare som man vågar använda utan att förstöra en massa saker. Annars får en eller ett par pulversläckare duga.

Skönt man slipper halogen lampor numera när LED finns!