Koppla in bränslepump

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
whenk
Posts: 251
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Koppla in bränslepump

Post by whenk »

Hej!

Medan jag väntar på nytt membran till bränslepumpen på min 912:a (65) tänkte dra igång motorn med hjälp av en elektrisk pump. Dock lite osäker på var jag ska koppla in den. Någon som har koll och kan ge lite råd?

Tacksam för svar
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Koppla in bränslepump

Post by Jesse »

Om du bara ska provstarta så kör via extern bränsledunk och externt batteri, klart enklast.

Se till att du har korrekt bränsletryck.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
whenk
Posts: 251
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: Koppla in bränslepump

Post by whenk »

Jesse wrote: Thu Nov 12, 2020 9:21 pm Om du bara ska provstarta så kör via extern bränsledunk och externt batteri, klart enklast.

Se till att du har korrekt bränsletryck.
Hur vet man att man har korrekt bränsletryck? :-) Bör inte nuvarande pump justera det (även om membranet är trött)
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Koppla in bränslepump

Post by MagnusW »

Gamla mekaniska membranpumpar klarar bara av ett lagom tryck. Kopplar du in en elektrisk pump så beror det nog på vilken typ, men oftast behöver man en bränsletrycksregulator som reglerar ned trycket till typ 0.3-0.4 bar. Har du en elektrisk membranpump så borde den väl vara att koppla in bara.
Förgasare är inte min starka sida, elektronisk insprutning är så mycket enklare :)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
whenk
Posts: 251
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: Koppla in bränslepump

Post by whenk »

MagnusW wrote: Fri Nov 13, 2020 9:59 am Gamla mekaniska membranpumpar klarar bara av ett lagom tryck. Kopplar du in en elektrisk pump så beror det nog på vilken typ, men oftast behöver man en bränsletrycksregulator som reglerar ned trycket till typ 0.3-0.4 bar. Har du en elektrisk membranpump så borde den väl vara att koppla in bara.
Förgasare är inte min starka sida, elektronisk insprutning är så mycket enklare :)
Verkar onekligen enklare :-). Vet du var man köpa det till en 912:a?
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Koppla in bränslepump

Post by Johannes »

Det finns D jetronic till bubblorna så det borde gå.

Finns ju även 912E med k-jet och för all del MFI system för konvertering

Du hittar mycket av det via nätet.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Koppla in bränslepump

Post by MagnusW »

D-jet och k-jet usch!

Håller på att EFI konverera en k-jet 924. Det är enklare när det är klart, men mycket jobb och pengar att få det på plats på en bil som det aldrig var tänkt skulle ha det.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
whenk
Posts: 251
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: Koppla in bränslepump

Post by whenk »

Tack för svaren! Det får nog vänta till iteration 3 :-)
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Koppla in bränslepump

Post by Johannes »

Min gissning är att du klarar dig med 0.2 bar. I membranpumparna är det fjädern som ger trycket och en del äldre motorer hade en glaskopp på toppen som reservoir. Det finns även elektromagnetiska pumpar och de användes på 911. Det är de där som låter när man slår på tändningen med ett knattrande ljud som blir glesare allt eftersom trycket byggs upp.

Om du bara sätter in en pump vilken som helst så får du problem. Garanterat. Förgasaren kommer att flöda eftersom nålen i flottöthuset inte klarar av att täta.

Det är så lågt tryck att det räcker med en högt placerad reservdunk. Men jag vet inte om din bil har returledning för ev överskottsbränsle.

Enklast är att invänta reservdel till din ordinarie pump. För bensin är alltid bensin.

Tyvärr vet jag inte vilken typ av pump som sitter i en tolva...
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Koppla in bränslepump

Post by Johannes »

En snabb bildsökning och det är en mekanisk bensinpump du har. Själv hade jag nog bytt membran och fjädrar i befintlig pump och inte slabbat i garaget...
whenk
Posts: 251
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: Koppla in bränslepump

Post by whenk »

Johannes wrote: Tue Nov 17, 2020 9:36 am En snabb bildsökning och det är en mekanisk bensinpump du har. Själv hade jag nog bytt membran och fjädrar i befintlig pump och inte slabbat i garaget...
Fick hem rebuild kit och har plockat isär, gjort rent och satt ihop med nya fjädrar, membran etc. Dags att testa!
Inte slabba i garaget, du tänker på brandrisken?
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Koppla in bränslepump

Post by Johannes »

Ja, bensin är alltid trevligt att slippa i ett garage.

Vet en episod när en bensintank plockades ner och en sån där bygglampa med lysrör av halogen stog på vad som bedömdes som behörigt avstånd.

Det tog eld och bil samt en industri var bara en askhög

Själv var jag inte inblandad.
whenk
Posts: 251
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: Koppla in bränslepump

Post by whenk »

Johannes wrote: Wed Nov 18, 2020 9:22 am Ja, bensin är alltid trevligt att slippa i ett garage.

Vet en episod när en bensintank plockades ner och en sån där bygglampa med lysrör av halogen stog på vad som bedömdes som behörigt avstånd.

Det tog eld och bil samt en industri var bara en askhög

Själv var jag inte inblandad.
Smart, jag rullar ut den innan jag börjar testa :-)
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Koppla in bränslepump

Post by MagnusW »

Öppna lågor och starka värmekällor får man vara försiktig med i samband med bensin.
Alltid bra att ha en rejäl brandsläckare i närheten. Helst en kolsyresläckare som man vågar använda utan att förstöra en massa saker. Annars får en eller ett par pulversläckare duga.

Skönt man slipper halogen lampor numera när LED finns!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply