E10 nästa år och E28 år 2030

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
johan_a
Posts: 102
Joined: Wed Sep 15, 2010 8:07 am
Location: Karlshamn

E10 nästa år och E28 år 2030

Post by johan_a »

Nu har tydligen regeringen tagit beslut om utökad inblandning av etanol i bensinen.
Nästa år blir det E10 i pumparna och målet är att spä ut bensinen till E28 år 2030.

Några idéer om hur vi skall lösa det i våra gamla luftkylda bilar?
Själv har jag K-jetronic insprutning i min 77a. Gissar på att den kommer gå rejält sämre när inblandning ökar.
Dags att byta till ett modernare elektroniskt insprut som kanske t.o.m klarar E85?

Vad är era tankar om detta?
/Johan

911 Targa 2.7 -77
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: E10 nästa år och E28 år 2030

Post by peterc »

Skall inte 98 oktan fortsätta ha 5% etanol? Har försökt söka på nätet om detta men får ingen riktig klarhet.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: E10 nästa år och E28 år 2030

Post by MagnusW »

Tror det inte är ett stort problem på E10. E10 betyder, typ 4% magrare. K-jet är iofs känt för att gå lite magert på toppen, men systemet är faktiskt justerbart.
Man kan påverka bränsleblandningen lite på "CO" skruven. Man kan också justera kontrolltrycket på WURen som betämmer lite mer över bränsleblandningen.
Jag tror ett större problem är att etanol är ett mycket bra lösningsmedel och det kommer lösa upp skit (gamla bensinavlagringar) i systemet och det kan ställa till det för k-jet systemet. Byta bränsle filter oftare ska man nog göra, redan nu.

Byte till elektroniskt sprut är att föredra om man inte absolut vill ha original. Bättre bränslekontroll och bättre kontroll av tändningen, där har man både bränsleekonomi och effekt att hämta.

I princip tycker jag E85 är ett bra bränsle för motorer (inget miljöperspektiv) om man kan anpassa bränslesystemet. Det borde vara positivt för våra luftkylda motorer eftersom det kyler motorn bättre.
Det drar fler deciliter per mil, men i alla fall g-modellerna (och F med "RS-tank") har ju 80-liters tankar så det är ju inte så illa.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: E10 nästa år och E28 år 2030

Post by peterc »

Om man nu inte VILL bygga om något är det någon som vet om 98 oktan kommer att vara E5 fortfarande?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: E10 nästa år och E28 år 2030

Post by henca »

Enligt https://mhrf.se/e10 kommer 98 oktan vara fortsatt E5. Dock vet jag inte säkert hur aktuell den sidan är, den refererar till en annan sida som inte längre finns...

Jag ser inte Aftonbladet som någon trovärdig källa i dessa sammanhang, men även de säger att de som inte klarar E10 skall kunna tanka 98 oktan:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/l1Oy5y ... a-bensinen

I Finland ökade försälningen av 98 oktan när de införde E10. En del påstås också ha tillämpat något knep att "tanka sakta":
https://svenska.yle.fi/artikel/2011/04/ ... 0-bensinen

m v h Henrik
Post Reply