Våtblästring av motordelar

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
jocke69
Posts: 274
Joined: Tue Sep 15, 2009 10:20 pm
Location: göteborg

Våtblästring av motordelar

Post by jocke69 »

Hej Jag har skaffat en våtbläster som körs med vatten/glas under tryck upp till 7,5bar ställbart.

Det blir jättebra resultat på våra motorer och växellådor, önskar jag hade den när min motor var ur senast.

kolla på Aquablast JA teknik på Facebook. eller slå en signal till mig på 0735252317,, finns i Göteborgstrakten.// Jocke
mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Re: Våtblästring av motordelar

Post by mikael »

Har du provat på fälgar typ ATS?
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Våtblästring av motordelar

Post by MagnusW »

Var jätteförsiktig med detta på motordelar.
En kompis motor var vattenblästrad i England, men varken den som blästrat eller byggt ihop motorn (vill inte säga vem men ett "proffs" med årtionden av erfarenhet) hade rengjort (inte alls eller inte tillräckligt vem vet...) blockhalvorna efteråt. Alla pluggar till oljekanalerna är vattenblästrade så man ser att de inte blivit borttagna.
Motorn gick 100 mil efter den byggdes sedan var allt förstört i den, blocket (om man kan rengöra det ordentligt och lita på det) och topparna går nog att rädda. Veven kan nog kanske slipas och räddas också. Men kammar, cylindrar, kolvar, kamhus mm är skrot.
Sen beror det på hur modig man är med oljekylaren, får man de tillräckligt rena för att chansa på att nästa motor inte får smaka grus...

Så om man vattenblästrar så måste man ta bort alla alupluggar i blocket och rengöra alla kanaler noggrant, likaså "oil squirters" som kyler kolvarna. Detta förutsatt att metoden inte har samma problem som vanlig blästring, att blästermedlet sätter sig i godset och sedan lossnar....
Motorn ser dock superfin ut på ytan, finishen är fantastisk. Jag skulle använda det på chassiedelar, motorfläkt, toppar, cylindrar, ventilkåpor (utsidan), fälgar. Kanske på en ihopskruvad växellåda som man kan täta ventilationen på. Har en del saker som jag ska lämna bort för detta.
Motorblock, aldrig någonsin!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply