1976 MFI

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Johannes
Posts: 1332
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

1976 MFI

Post by Johannes »

https://youtu.be/vDnG9keahGQ


Borde kanske ha gjort ett inlägg under vår youtube rubrik men...

Är det någon här som sett en sån här?
User avatar
Sanoj
Posts: 226
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: 1976 MFI

Post by Sanoj »

Måste säga att G-modellen blir riktigt snygg utan listen som går under dörrarna!
.
MW.JPG
MW.JPG (51.37 KiB) Viewed 835 times
User avatar
MattiasB
Posts: 163
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: 1976 MFI

Post by MattiasB »

Som jag förstått det så var den ej officiell modell utan såldes bara i Tyskland och man fick efterfråga
den specifikt. Sedan byggde Porsche 20 Carrera targor till polisen i Belgien
Fast "skogstrollet" har fel om att den är den sista produktionsbilen / lägsta serien med MFI då han glömmer SCRS modellen.
-72 ex racer
User avatar
peterc
Posts: 781
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: 1976 MFI

Post by peterc »

Jodå det är rätt allt som Mattias skriver. Sådana här dyker upp då och då på mässor. Någon hos Porsche klantade visst till det så att man hade en massa stämpelpumpar ”över”. Därför gjorde man dessa bilar. Oftast rätt ”nollspecade”. Tur att inte skogstrollet körde ”över kanten”. Hade inte velat åka med när man vet om några av hans tidigare bravader.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
peterc
Posts: 781
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: 1976 MFI

Post by peterc »

För den som vill fördjupa sig finns det en (väldigt dyr) bok ”Carrera 2,7” av Ryan Snodgrass.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Thord
Posts: 98
Joined: Fri Mar 30, 2012 12:04 pm

Re: 1976 MFI

Post by Thord »

Jag har investerat i boken, finns en hel del att fördjupa sig i, har även haft viss konversation med Ryan om både verktygsatsen och domkraften, långt innan boken var klar.
Johannes
Posts: 1332
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 1976 MFI

Post by Johannes »

Han räknar nog inte in SC/RS som en volymbil för de byggdes inte på linan utan på tävlingsavdelningen. Det var ju en evolutionsmodell av SC som var homologerad för Grupp B. Fast det var nog inte mycket SC överhuvudtaget.

Påsätt och vis så tycker jag en sån här 76:a i viss mån påminner om senare club sport.
Post Reply