Vart hitta svängvänliga däck till pärlan

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Fredrik C
Posts: 19
Joined: Sun Sep 08, 2019 7:35 pm

Re: Vart hitta svängvänliga däck till pärlan

Post by Fredrik C »

Vad tror vi om de här puckarna då?
Pirelli Pzero System Asimmetrico 225/50 r15

Alternativ jag brottas med är.
Dunlop Sport Classic i dimension 215/60 r15. Hetast just nu.
Toyo R888R 225/50 fram 235/50 bak. Den dimensionen tror jag mest på. Men däcket är nog för hardcore.
Michelin TR5. Även detta är nog för hardcore
Michelin TR15. Avrådd pga för mjukt, men jag gillar mönster och utförande.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Vart hitta svängvänliga däck till pärlan

Post by MagnusW »

Vet inte vad du menar med hardcore, men 888 är bland de bästa däck jag kört på, bortsett ösregn men det är sällan man ens kör i vanligt regn.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Fredrik C
Posts: 19
Joined: Sun Sep 08, 2019 7:35 pm

Re: Vart hitta svängvänliga däck till pärlan

Post by Fredrik C »

Det bästa även på "vanlig" väg?
Körde R däck på min 968CS och på vanlig fick man ju prioritera bort lite komfort (Spårkänsligt och stötigt, drog upp mycket smuts). Där av är jag inne på ett mer gatvänligt däck:-).
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Vart hitta svängvänliga däck till pärlan

Post by JMB »

MagnusW wrote: Sat Dec 07, 2019 9:47 pm Är det bara ett återkommande mönster på minst 1.6mm på slitbamans mittersta 75% så ska det vara lungt om bilen är äldre än 1980.
Tackar! Visste jag inte!
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Vart hitta svängvänliga däck till pärlan

Post by MagnusW »

Fredrik C wrote: Thu Dec 12, 2019 8:20 pm Det bästa även på "vanlig" väg?
Körde R däck på min 968CS och på vanlig fick man ju prioritera bort lite komfort (Spårkänsligt och stötigt, drog upp mycket smuts). Där av är jag inne på ett mer gatvänligt däck:-).
Ja, även vanlig väg. Inte direkt spårkänsliga så länge de inte är snedslitna. Inte stötiga, men min bil är rätt stötig i sig, men jag tycker tvärt om , gummit är mjukt så känns riktigt fin och mjuk på asfalten. De kastar upp en del grus, som alla rdäck.
Så fort man vill busköra lite så har de fint grepp och det tycker jag är prio ett. Behöver inte mycket värme och i denna storleksklass finns det få "gatdäck" men bättre grepp än kalla 888. De släpper ganska snällt när man kommer till den gränsen.

Däcken är det som spelar störst roll prestandamässigt och varför vi köper en Porsche är väl ändå för att ha lite kul på fina vägar? Köra Porsche med dåliga eller medelmåttiga däck, det fasen inte speciellt roligt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Vart hitta svängvänliga däck till pärlan

Post by MagnusW »

JMB wrote: Thu Dec 12, 2019 8:21 pm
MagnusW wrote: Sat Dec 07, 2019 9:47 pm Är det bara ett återkommande mönster på minst 1.6mm på slitbamans mittersta 75% så ska det vara lungt om bilen är äldre än 1980.
Tackar! Visste jag inte!
Jag gissar att det kan bli en diskution med Polisen om de skulle gå så långt, men jag har en email konversation med transportstyrelsen som bekräftar min ståndpunkt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Fredrik C
Posts: 19
Joined: Sun Sep 08, 2019 7:35 pm

Re: Vart hitta svängvänliga däck till pärlan

Post by Fredrik C »

MagnusW wrote: Thu Dec 12, 2019 8:38 pm
Fredrik C wrote: Thu Dec 12, 2019 8:20 pm Det bästa även på "vanlig" väg?
Körde R däck på min 968CS och på vanlig fick man ju prioritera bort lite komfort (Spårkänsligt och stötigt, drog upp mycket smuts). Där av är jag inne på ett mer gatvänligt däck:-).
Ja, även vanlig väg. Inte direkt spårkänsliga så länge de inte är snedslitna. Inte stötiga, men min bil är rätt stötig i sig, men jag tycker tvärt om , gummit är mjukt så känns riktigt fin och mjuk på asfalten. De kastar upp en del grus, som alla rdäck.
Så fort man vill busköra lite så har de fint grepp och det tycker jag är prio ett. Behöver inte mycket värme och i denna storleksklass finns det få "gatdäck" men bättre grepp än kalla 888. De släpper ganska snällt när man kommer till den gränsen.

Däcken är det som spelar störst roll prestandamässigt och varför vi köper en Porsche är väl ändå för att ha lite kul på fina vägar? Köra Porsche med dåliga eller medelmåttiga däck, det fasen inte speciellt roligt.
Låter onekligen lockande :D .
Post Reply